Inlägg från: Anonym (Hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej)

vuxna med adhd add as

Ysta skrev 2009-03-25 20:58:14 följande:
    Dessutom ska jag på AF imorrn och få resultaten av testerna jag har gjort.. Få min "dom" så att säga och jag är skitnervös för det. Pallar inte detta alltså.. Det värsta är att jag är en person som håller allt inom mig tills jag går sönder och nu har jag ingen att prata med heller så det blir det ännu värre. Det slutar som vanligt med att när vi bråkar så är det jag som bönar och ber, säger förlåt tusen gånger och nästan förnedrar mig själv för att jag vill få ett slut på det! Och nu mår jag skit för att jag gör så mot mig själv samtidigt som jag gör allt för att vi inte ska bråka.
    (talar för mig själv)
    Att jag finns och kan lyssna på dig om du vill och behöver det.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Totalt nere) skrev 2009-03-25 23:17:45 följande:
    Jag brukar vanligtvis vara öppen med mitt namn i den här tråden men just det här vet jag inte riktigt om jag är mogen för att låta alla veta än så jag kör anonymt så länge.Frågan lyder, vad ska man egentligen "prestera/göra/lyckas med" för att bli inlagd på psyk?Jag har lyckats hålla det mesta nere förut, sett glad ut på ytan och klarat mig genom att skära sönder mig själv. På senaste tiden så har jag seriöst funderat på att ta alla mina tabletter som jag har i medicinskåpet mfl metoder på självmord.Har tidigare mest tänkt dessa tankar men nu har jag flera gånger verkligen nästan genomfört dom. Jag har någon slags vilja att leva men jag orkar inte med allting längre och det vore så skönt att bara få avsluta så jag slapp alltihopa.Jag börjar bli riktigt rädd för mig själv och just nu litar jag inte tillräckligt på mig själv för att låta mig vara ensam. Sambon jobbar natt vilket innebär att de tider på dygnet när jag är/mår sämst så sitter jag ensam hemma med alla möjligheter i världen att knasa till det..Jag käner att jag behöver bli fråntagen mitt ansvar en stund. Slippa prestera, tänka på och vara ansvarig för allting. Och framförallt bli förhindrad från att skada mig själv mer. Och kanske till och med komma en bit framåt på vägen mot att må bra.Men hur ska jag få till detta? Måste man ha ett massivt självskadebeteende (= massor med ärr/skador) sen innan eller räcker det med att man säger typ "lägg in mig eller så dör jag"? Finns det någoting annat jag kan göra innan jag går i bitar för det här håller inte längre..
    Du ska inte ha en massa ärr, du ska inte behöva komma in till akuten med magpumpning, eller behöva dricka äcklig jävla "kräksirap" så att du bara kräks  och åter kräks.
    De du behöver är din mun, ditt tal, din ärlighet, att VÅGA söka hjälp på psyk akut, säga att du mår så oehört dåligt inom dig.
    (OM du har barn, är de ännu viktigare att du får hjälp INNAN du gör något)
    Vet din partner om hur fruktansvärt dåligt du mår????
    Be om din partner kan ta ledigt och vara med dig, kanske kunna ringa dig någon några gånger på kvällen.
    att du kan ta stesolid/annat lugnanade och ta en insomnings tablett om du har sånt. att försöka "avstyra" tänkande på annat sätt.
  • Anonym (Hej)
    ensamhemma skrev 2009-03-27 10:28:10 följande:
    Happy Birthday 2 me!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!fyller 34 år idag,fast egentligen är jag bara 24 hihihiidag åker vi på en weekend till helsinki och det ska bli så kuuuul att få klä upp sig med nya fina kläder,min man har sett mig i mysdress det senate halvåret.kan inte säga nåt än att jag kan med handen på hjärtat säga att jag mår bra idag,sådär riktigt bra som man bara tror finns i filmer..kraaaamar om alla!
    Grattulerar på din fördelsedag. Ät o må väl kram
  • Anonym (Hej)

Carolin e

Om man har kort stubin, finns det i ens kommun oftast en spec "aggersitions hanterings "skola""  att lära sig att känna igen sina egna signaler och på så sätt lära sig hantera sitt liv och  handlingar bättre.

Om man får "problem" med trotigt barn, över aktivt, har de jobbigt helt enkelt, så har de i af min kommun "föräldra utbildning= trotshantering" vilket var jätte givande.

Innan jag blev gravid hade ja inget direkt o tänka på.
    Då ja fött barn, var de stor oro för mitt barn, jag var jätte trött och bara grät av utmattning och att jag hade ont av livmoder som skulle minskas ect.

Första tiden var extra påfrestande, och när mer inre "lugn" lite mer "lära känna signalerna vad mitt barn vill", så släpptes den oron.
    Men då tog min trötthet av att inte få sova flera timmar sammanhängande ihop. sitt utlopp. genom att jag blev deprimerad.. vilket jag lätt/ofta blir så fort ja inte får sova tillräckligt.

All den energi jag har haft till annat som pyssel, lite sysskor i hemmet, blev liggande och min hårt arbetende man fick ta större del av hushållet.. All min energi gick och går ännu åt mitt barn. Bara mitt barn blir badad, tvättat, rena kläder, fin i håret. lycklig o tillfreds, så får ja komma andra hand o mitt hem då energi kraft finns.

De har inte vart lätt att vara första gångs mamma och en mamma med diagnos, ska en del (även inom sjukvården) "dum förklara".. Visst, somliga kanske inte är "lika lämpliga" men man ska inte dra alla över en kam, som en Barnpsykolog som jag ringde pga mitt barns utbrott, hon var tyst psykologen, sen berättade ja att jag hade damp/adhd, då vände hon hela kakan,  "Människor med adhd behöver mer stöd i sin föräldra roll, och de kan vara riktigt svårt att klara av att ta hand om sitt barn själv"
    Jag avbröt och sa, Tack och adjö!

Fråga om de är något du undrar över

• Anonym (Hej)

Som jag har ställt till det för mig nu..
    Sista dag som jag har internet i morgon
    *dumma nötkärna*
    nu vet jag inte hur jag ska göra, vad ja ska ta, vilka/vilket bolag som kan ge mig internet. kanske sk "mobilt bredband"??

• Anonym (Hej)
    minoosmamma skrev 2009-03-30 12:28:03 följande:
    Hej!Har lite funderingar som jag vill dela med mig av=) Undrar om andra fått samma bemötande som jag....När jag nämner för min omgivning att jag ska genomgå en utredning för min läkare misstänker ADHD reagerar folk jätte starkt. " nej men du har minsann inga såna problem ", " jag nu förtiden har visst alla ADHD"" nu för tiden måste dom sätta diagnoser på alla"Jag tar jätte illa upp när jag hör sånt! Det ända jag vill är att få veta vad som är fel så jag kan få den hjälpen jag är berättigad för och komma igång med mitt liv.Läste någonstans att 90% i växjö som gör utredningen får diagnos. Och att misstänker ex en läkare att man har dessa problem så brukar det inte vara fel.Har någon annan råkat ut för såna här kommentarer?
    Så reagerar många till mig,
    tillomed min pappa och hans sambo som jobbar på FK, som har hand om både bedrägeri, sjuksrivningar ect ect
  • Anonym (Hej)
    Himmelkropp skrev 2009-03-30 13:57:31 följande:
    Helt ärligt! Jag tycker de är konstigt att vissa av er nära och kära blir förvånade över att ni kan adhd. De var min mamma som fick upp mina ögon för adhd`n. jag har länge varit inne på deppression, ångest, borderline, mano, asperger TILLS att hon fick upp ögonen på mig. Hon har lusläst om alla diagnoser och säger att de där med asperger, mano, borderline osv verkligen inte stämmer på mig.
    De säger så, pga att de tror min mamma har skadat mig såpass under åren att de bara är de som spökar
  • Anonym (Hej)
    Carolin E skrev 2009-04-08 08:46:28 följande:
    Halloj! Hoppas någon ser min fråga och har svar på den :)Jag undrar kort och gott vad som händer om man blir gravid när man äter concerta/ritalin/dyl. Självklart förstår jag att man måste sluta, men vad har medicinen för påverkan på fostret? Av vad jag hört ska man helst inte ätit sådan medicin på ett år innan man blir gravid, men om man nu skulle bli det under tiden man äter det? Är det "helkört" då? Aborterar fostret bort sig själv pga medicinen, måste man göra abort, blir ev barn missbildat? Tacksam för svarMVHC
    Jag gick på Ritalin fram till v9-10 om ja minns rätt i all trötthet.
    Då jag väl kom till psyk med att vara gravid, jag fick välja medicin eller barnet.

att fortsätta med medicinen kunde innebära att barnet fick fosterskador,  skulle födas för tidigt mm.

jag går på medicin tills den dagen OM den LYCKAN skulle bli att vi skulle kunna få ett syskon, då ska jag sluta.
  • Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-04-08 17:20:38 följande:
    Hur går det, vad visade testet?Äter bara 36 mg nu men ska gå upp på minst 54 mg, ska fråga läkaren om jag inte kan få prova Ritalin ist för concetra, någon som ätit Concerta och ritalin som kännt skillnad på dem?Någon med ADHD som fått Metamina utskrivet?
    jag tar concerta på morgonen och ritalin 4 timmar efter att jag tagit morgon dosen.
    (jag kan konstigt nog inte höja från 10 direkt till 20mg ritalin utan att få smärtor i käkarna.) Ska dock höja dosen på båda medicinerna som de känns nu känner inte av spec förändring
  • Anonym (Hej)
    Så fort du vet om att du är gravid så ska du absolut sluta... (jag har pratat med olika dr och vissa säger att man absolut inte får gå på ritalina/concerta om man vill bli/försöker bli gravid.. Men då jag nu gått i ett par år o försökt bli gravid, så kan mitt liv inte sluta, utan ja vill må så bra som möjligt tills den dagen OM den dagen kommer att vi får bli gravida igen.

Jag har inte hört att man måste vara medicin fri i 1 år innan den medicineringern som läkaren ger en. Iom att medicinen är ute helt ur kroppen efter 24 timmar. enligt MIN läkare

Gyn läkaren sa till mig att man ser mest skador hos de foster där mamman tagit neuroleptika.
    Carolin E skrev 2009-04-09 09:15:23 följande:
    Så med andra ord är det inte så farligt för barnet med medicinen i kroppen när man blir gravid? Det stämmer inte att man måste varit medicinfri i ett år innan. Men det var ju skönt att veta. Är inte inne på medicinering än då jag är under utredning, men det kan bli snart och eftersom jag vill försöka bli gravid om ett tag så vill jag såklart skjuta upp medicin så långt jag kan. Men då vet jag att det kanske jag inte behöver.
    Aquagreen skrev 2009-04-09 07:06:06 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-04-08 22:27:46 följande: Känner du av concertan el ritalinet något, typ att de börjar verka o nu går de ur kroppen?Jag känner Nada, absolut inget alls...Tror jag De var ingen här som ätit Lithium el Lamictal?
    Ja kan vissa dagar då ja är känslig känna av det mera annars känner ja inte alls mkt.
    Så jag ska väl höja dosen nästa vecka. allt beror lite på hur min undersökningen ger för resultat i nästa vecka..

Lamictal är de inte neuroleptika? ep medicin?  *förlåt om ja tar fel*
Svar på tråden vuxna med adhd add as