Inlägg från: Kaxelina |Visa alla inlägg
  • Kaxelina

vuxna med adhd add as

Anonym (Hej) skrev 2009-03-22 20:49:01 följande:
    Det jag skriver till dig nu är inte illa menat så försök ta mig rätt, vill försöka komma med råd, tips och stöd och inte meningen om vissa ord kan verka hårda. Hur ofta träffar dina barn deras pappa? kan han gå in och ta dem mera? Skadar deras farmor dem,iom du har så ont av att lämna barnen dit? Gillar barnen sin farmor? Skulle de då inte kunna försöka släppa dina känslor inför "svärmor", allt för att få lite avlastning och sk "egen tid" Vad de gäller att din man och svärmor lagt i oordning, kan du inte då du har lite mer kraft och ork, skriva ner exakt hur du vill ha de i dina gaderober/lådor?! (jag har själv fått sätta små lappar med "Oömma kläder" "Dagis kläder" Fin kläder ect till barnets gaderob. Har du möjlighet att lämna hemmet, låsa in dig någon stanns i ditt hem för att samla dig igen och ta nya tag?! Skulle vilja säga *ångra inte dina barn* de finns så många andra faktorer som gör att du bara dras ner 1) dåligt förhållande 2) för lite avlastning?! 3) dålig sömn? 4)pengar bristen 5)ditt egna psykiska mående och ditt funktionshinder med mera.. Och 1 barn behöver inte vara lättare, (visst man slipper syskon tjaffs, bråk och avundsjukorna) Vi har 1 barn men kan lova att det verkligen inte har vart lätt och "är" lätt. Vart sjukhus besök, medicineringar flera ggr om dagen. aggresitions utbrott, blev slagen flera ggr om dagen, barnet rev hemmet i all in ilska och trots. jag och min man tog innan de blev så "illa" tag i den påbörjade trotset och gick en "föräldra utbildning" frivillig sådan, där man fick tips o råd inför trots, dåliga betende, välja strider, aggrestions hantering. och kan verkligen REKOMENDERA sånt.. Ska ev påbörja en "ilskehanterings utbildning" för att lära mig hantera min "ilska". Usch åter hemskt att skriva.. låter hårt. Men jag har börjat se mina fel och brister räcker att jag har en "Idiot" i bilen framför, för att jag ska "gå upp i taket" och gapa de fulaste orden. Och blir lätt arg och irriterad över vissa andra föräldrar tex som inte ser till sina ungar då dem skadar mitt barn tex. Jag kan bli vansinnig av de små skitsakerna ibland och gapa o skälla, (som tur var lite mer vis efter min utbildning vi gick på) Jag vill tipsa dig om att sitta ner, skriv ner de stunder, saker, händelser som får dig att bli så arg och se, kanske visa någon  (får gärna visa mig om du vill) så kunde ja tex se om ja ser ngt du kanske kan tänka på el göra annorlunda, om du är "med på " att få råd och tips utan att känna dig "stött/kränkt" Jag vet att jag blir väldigt lätt arg/irriterad sur: *Ätit dåligt, är hungrig *Är trött, sovt dåligt, vart psykiskt påfrestande ngt tex vara hos min psykolog, läkare *Jag får ALDRIG ha på mig en jacka i en affär får absolut inte bli VARM *Se till att mitt barn får i sig mat, vätska, och sköter toa besöken regelbundet för att slippa gnäll, tjat skrik och trots, (och de underlättar för mig att prioritera det + mat till mig själv) *Att jag ät ute i GOD tid då jag ska köra iväg, OM jag får en jevla traktor, gammal gubbe/tant framför mig i bilen som ligger i mitten av kör banan.. *se till att jag alltid har vattenflaska och frukt med mig om ja är ute och kör. ect.
    Han jobbar på sjön så han är hemma varannan vecka och då gör han typ allt i huset. Men jag tar fortfarande mornarna eftersom han är seg att gå upp. Jag jobbar 7,5 timme per dag då med en timmes matrast samt över en timmes bilkörning fram och tillbaka.

Barnen avgudar sin farmor för att dom får en massa saker hela tiden. Jag är så irriterad på dom för när dom är här och det är ofta även när mannen är på jobb. Dom lägger skålar, bestick och muggar och allt sånt på fel ställen. Använder inte diskmaskinen utan diskar enligt mig dåligt.

Dom lägger in barnen och våra kläder på fel hylla och även i fel skåp vilket även min man gör och det är så irriterande och jag har försökt att förklara det för mannen men han viftar bort det typ.

I början av vårt förhållande så fick jag snabbt lära mig att dom är såna som går runt hela dagarna och städar. Så jag städade och dammsugade osv innan dom skulle komma men lik förbannat så är dom där och städar. Dom använder en massa rengöringsmedel vilket jag får extremt ont i huvudet. Varje gång köper dom en ny flaska med rengöringsmedel och varje gång när dom åkt häller jag ut allt i toan.

Jag kan skriva hur mycket som helst om det här men jag är ändå tacksam för att dom ställer upp så mycket som dom gör. Inte ens min mamma ställer upp så mycket. Hon kommer en gång i året hem till oss.

Barnen är hemma med mig 24 timmar om dygnet för vi har inte råd att ha mellersta tjejen på dagis. Den stora måste eftersom hon går i förskolan (6års). Minsringen får inte börja förrän hon fyllt 3.

Jag försöker att göra gubben glad tills han kommer hem och städar dagen innan med hjälp av barnen. Jag har lämnat över ekonomin helt och hållet på honom eftersom jag inte kan sköta den. Har en mindre summa pengar som skall räcka till mat och sånt när han är borta.

Vill jag göra något så får jag blickar och suckar och jag vet vad han tänker. Det kostar för mycket osv. Det blir att jag stannar hemma. Har inga som helst vänner här på Åland. Min enda vän på i Sverige. Ringa kan jag inte göra för det kostar pengar osv osv. Ni fattar. Han är åtminstone från barnen och hushållet varannan vecka medan jag är hemma jämt.

Ja nu blev det lite långt.
  • Kaxelina

Jag vågar inte säga till och det känns som om det är försent att säga till när dom har hållt på i snart 9 år. Då skulle jag ha gjort det tidiagre. Jag säger det till mannen varje gång men jag vet inte hur mycket av det han säger till sina föräldrar. Han viftar mest bort det. Låt dom hålla på så tar vi det sen är något han säger ofta till mig.

• Kaxelina

Ringde soc idag och jag har fått en tid för samtal nästa onsdag. Blir ensam idag och halva morgondagen. Det var inte så hemskt som jag trodde att det skulle vara. Imorgon skall jag på mitt utredningssamtal på vup.

• Kaxelina

Tänkte göra mig en lista och samla information som jag tänkte ta med men när jag ringde och frågade så sa min läkare att det inte behövdes och att man skall komma som man är osv.

• Kaxelina

Idag är jag skitnervör. Jag skall på mitt samtal idag och jag hoppas hon är vettigare än den förra. Hoppas bara jag inte stöter på den andra. :(

Men iaf så lät hon mycket trevligare i telefonen. Håller tummarna.

• Kaxelina
    Kaldorei skrev 2009-03-24 10:00:15 följande:
    Suck. ska på samtal idag jag med. Jag trivs visserligen med min kontakt, men känns liksom inte som att det ger nåt speciellt mer än att jag får prata av mig...... Jag vill bara att dem ska börja med utredningen innan jag blir HELT jävla galen! GRRR =/
    Ja jag hoppas att det inte heller skall bli så att man bara får prata av sig utan verkligen får göra enutredning. Vi har ju bett om det så varför inte låta oss göra det? Sen om det inte visar något så har man ju fått göra sin utredningen. Inte för att jag tror att det inte skulle visa något men ändå liksom.
    Himmelkropp skrev 2009-03-24 10:01:03 följande:
    Håller tummarna för dig!
    Tackar. Meddelar in tråden hur det gått.
  • Kaxelina

Var på samtal ifdag och det gick faktiskt bra. Det hon fick fram var att det tyder på något mera än bara adhd. I och med mitt "ordningsmani" på vissa saker fast resten av huset kan vara som ett bomdnedslag. Men eftersom 45 minuter är en ganska kort tid så skall vi träffas igen den 9:e april.

Och igår ringde jag soc och frågade om stödfamilj och kommer att träffa henne den 1:a april. Nä inget aprilskämt. :)

Svar på tråden vuxna med adhd add as