Inlägg från: Imperialiss |Visa alla inlägg
  • Imperialiss

Dreadlocks

Hejsan!

Jag tog ur mina dreads förra julen. Satt -en vecka- och pillade tillsammans med pojkvännen :D
    Men då hade dom suttit där i nästan 10 år också.

Jag hade helt glömt hur det var att ha naturligt hår men nu njuter jag av att kunna borsta det igen. Men tycker fortfarande dreads är jättefint och man blir lite skadad av att ha haft det i så många år. Man kollar hur de är fastsatta, om de har löshår i sig, hur välvårdade de är, osv osv.

Jag jobbade mycket extra innan jag fick en ryggskada med att göra dreads eller fixa förstörda dreadlocks, virka eller rolla utväxten, och ta in löshåret som sticker ut. Brukade dreaddad 5 -6 stycken i månaden under flera års tid.

Mitt absolut bästa tips är att låta dom vara så mycket som möjligt så den naturliga dreadprocessen kommer igång. Rolla dom mellan handflatorna så ofta man orkar, tvätta håret med schampo utan tillsatser som tex apotekets VÅG, INTE kladda med vax och liknande säljtrick som många försöker pracka på en - spraya/skölj hellre med vanligt saltvatten ibland, samt låta dreadsen torka ordentligt mellan varje tvätt.

Tycker själv att det är snyggast och ser mer naturligt ut med kammade dreads än virkade. Men det är naturligtvis en smakfråga.

• Imperialiss
    DreadHead skrev 2009-03-05 10:49:12 följande:
    Men AJ! Hur kunde du mörda 10 år gamla dreads? *Gör ont i själen!*Det måste ju ha känts jätteskumt med "vanligt" hår igen efter så lång tid!
    Hehe.. Dels fick jag såna ryggproblem för dreadsen var så tunga. Jag var trött på den stilen efter så många år och ville förnya mig. Dessutom längtade jag efter att kunna borsta håret igen.
    Ja det kändes helkonstigt att få långt vanligt hår igen. Det kändes tunt och JÄTTEkonstigt att tvätta det då det knappt vägde något om man jämför med dreadsen.

Men ja, dom var fina. Ganska tjocka och över 100 stycken. Och eftersom jag inte hade något löshår förstår jag fortfarande inte vart allt hår kom ifrån ;)
    Men i början var de mycket tunnare så de växte ju på sig allteftersom.
    Snacka om att dreadlocks är en tidsfrisyr som blir snyggare och snyggare med åren :)

Mitt ex hade dreads några år, och när han klippte av dom sparade han dom i en Icakasse för att kunna ta fram och bli nostalgisk då och då, hahaha...
Svar på tråden Dreadlocks