Dreadlocks
Hejsan!
Jag tog ur mina dreads förra julen. Satt -en vecka- och pillade tillsammans med pojkvännen :D
Men då hade dom suttit där i nästan 10 år också.
Jag hade helt glömt hur det var att ha naturligt hår men nu njuter jag av att kunna borsta det igen. Men tycker fortfarande dreads är jättefint och man blir lite skadad av att ha haft det i så många år. Man kollar hur de är fastsatta, om de har löshår i sig, hur välvårdade de är, osv osv.
Jag jobbade mycket extra innan jag fick en ryggskada med att göra dreads eller fixa förstörda dreadlocks, virka eller rolla utväxten, och ta in löshåret som sticker ut. Brukade dreaddad 5 -6 stycken i månaden under flera års tid.
Mitt absolut bästa tips är att låta dom vara så mycket som möjligt så den naturliga dreadprocessen kommer igång. Rolla dom mellan handflatorna så ofta man orkar, tvätta håret med schampo utan tillsatser som tex apotekets VÅG, INTE kladda med vax och liknande säljtrick som många försöker pracka på en - spraya/skölj hellre med vanligt saltvatten ibland, samt låta dreadsen torka ordentligt mellan varje tvätt.
Tycker själv att det är snyggast och ser mer naturligt ut med kammade dreads än virkade. Men det är naturligtvis en smakfråga.