• PixieApa

Dreadlocks

Någon mer som har dreadlocks med intentionen att hålla dem snygga och välvårdade?

• Svar på tråden Dreadlocks
  • DreadHead

Jag har drellar...backcombade och virkade utan vax och annat tjaffs.

• PixieApa

Så klart. Dreadhead

Varför inte vax (och annat tjafs)?

Vad tvättar du med?

• DreadHead
    Svar på #2

Vax hindrar håret att dreadas (låser stråna och minstar friktionen) plus att vaxet gärna samlas i dreadens kärna och bildar en kletig sörja som känns ganska otrevlig... Vax är bajs!

Jag brukar tvätta ungefär en gång i veckan med antingen Knottyboys solida shampobar (funkar sådär) eller shampokakor från Lush. Favoriten just nu är Squeaky Green.

Sen har jag knottyboys kokosdoftande "balsam" spray som jag använder ibland för att fräsha till korvanar och återfukta topparna. Jag har lösa toppar på mina, så de har en tendens att bli ganska torra.
  • PixieApa

Men om du inte har vax i, ser de inte hm, vad ska jag säga, fluffiga ut då?

• DreadHead

Fluffiga? Nej, dom är jättetighta och fina. Virkar in löshår när det behövs bara. Dom känns bara fräsha och gosiga!

• PixieApa
    Svar på #5
    Är det svårt att virka in löshår?
  • DreadHead
    Svar på #6
    Nej egentligen inte, men det kan ta ett tag att få in tekniken... Jag brukar ta en virknål i storlek 1.0 eller 0.75 och helt enkelt sticka den igenom en dread, fånga upp några lösa hårstrån och sedan dra tillbaka virknålen(och håret) igenom dreaden. Sen fortsätter man så över hela dreaden tills alla lösa strån är borta.

Löst hår i rötterna försöker jag rulla mellan fingrarna tills det bildas en trasslig liten hårboll och sedan dra in bollen i roten med virknålen.
  • PixieApa

Har du haft dreadlocks länge?

• DreadHead
    Svar på #8
    Jag är inne på min tredje omgång dreads nu, och de jag har nu är ungefär ett halvår gamla.
Svar på tråden Dreadlocks