• EmelieSvensson

Studentmaterialkostnader/ Studiestöd unionen

Jag arbetar just nu men till hösten har jag tänkt plugga (ska söka tandhygienist).
    Ungefär hur mycket kostar studieböckerna (per år eller termin)?

Jag kan få studiestöd via unionen, då betalar dom följande:
    Studielitteratur
    Studiematerial
    Kursavgifter
    Kåravgifter
    Kopieringskostnad för upptryckning av uppsatsskrivning.

Så nu skulle jag vilja veta ungefär hur mycket pengar det kostar att betala detta själv? Någon som läst tandhygienist kanske som vet vad studiematerialet kostat?
    Är det någon annan som får studiestöd från unionen som kan berätta om de tycker det var bra?
    Om jag har förstått det hela rätt så ska jag bara behöva betala en avgift på ynka 100 kronor för hela studietiden då man blir medlem i Tria då man är student? Och få detta studiestöd. Det låter lite för bra för att vara sant?

• Svar på tråden Studentmaterialkostnader/ Studiestöd unionen
  • NoAngel

Vad böckerna kostar är ju väldigt olika..
    Jag pluggar 150 % den här terminen och har betalat närmare 4ooo kr för mina böcker, då har jag köpt några begagnade och kanske sänkt kostnaden med uppskattningsvis ca 500 kr på så vis..

Låter kanon om du får allt betalt! Blir liiiite avis..

• Pumpkin

Ska du få studiestödet så måste du vara vanlig medlem i Unionen (men du betalar lägsta avgiften), inte Tria. Det är i alla fall så jag fått förklarat för mig och det är därför jag fortfarande är medlem i Unionen.

Så endera är man medlem i Unionen, betalar 264kr/månad för fack och akassa (eller bara fackavgiften) och får studiestöd.
    Eller så är man medlem i Tria, betalar 100kr för hela studietiden men får inget studiestöd.

• Pumpkin

Får för övrigt själv studiestöd från Unionen och tycker det är super. Behöver inte bry mig om att leta begagnade, trasiga böcker till lägsta pris, utan handlar på Adlibris och får tillbaka alla pengar i slutet av terminen.

• Blomman20

Här står det om du är eller inte är berättigad till studiestödet.

Vem kan söka?
    Du kan ansöka om du uppfyller ett av kraven under respektive punkt nedan.

1. Du är:
    Medlem i Unionen eller Unionen egenföretagare och har sammanlagt minst ett års yrkesverksamt medlemskap.
    Yrkesverksam medlem i Unionen som tidigare haft ett års medlemskap i Tria.
    Yrkesverksam medlem i Unionen som tidigare varit ansluten i annat fackförbund minst ett år under de senaste tre åren.

2. Du studerar minst:
    5 veckor på heltid eller motsvarande på deltid per termin
    100 poäng vid gymnasiestudier
    7.5 poäng vid högskolestudier
    KY- folkhögskolestudier samt fritidsstudier måste ha en omfattning som sammanlagt motsvarar 100 timmar
    Du kan också göra en kombination av poäng, till exempel 50 gymnasiepoäng plus 4,5 högskolepoäng eller jägarexamen plus keramikkurs.

• EmelieSvensson
    Svar på #2
    Jag är medlem i unionen sen 2007 och betalar nu 264 kr varje månad.
    så alltså om jag förstår det hela så ska jag fortsätta betala den avgiften för att få studiematerialet GRATIS :) Låter ju nästan för bra för att vara sant :)
    Ska jag fortsätta betala A-kassa eller bara medlemsavgigten, vad kan ni som är lite insatt i detta rekomendera? Jag har aldrig varit arbetslös då jag fick jobb direkt efter gymnasiet.
    Händer det att du får/har fått betala lite själv, att inte studiestödet räcker till dina böcker?
  • Pumpkin
    Svar på #5
    Ja, då ska du fortsätta betala den avgiften och sen skicka in kvitton en gång per termin, så får du tillbaka pengarna. Du kan max få drygt 2800kr (har jag för mig att det är) per termin, och totalt 11500kr för hela studietiden. Den här terminen kommer inte studiestödet från Unionen täcka alla mina materialkostnader, men det mesta i alla fall.

Jag är kvar i a-kassan eftersom jag hade rätt till a-kassa när jag började plugga och därmed har rätt till a-kassa när jag kommer ut, förutsatt att jag inte pluggar mer än 5 år - vilket jag inte kommer att göra.
  • EmelieSvensson
    Svar på #6
    Okej, tack så jättemycket för informationen.
    En liiiten fråga till: Jag ska alltså spara alla kvitton jag får för inköp av böcker & material och skicka in alla kvitton i slutet av terminerna?
    Då kommer jag vara lite "rikare" student till hösten :) (om jag kommer in vill säga)
  • Pumpkin

Japp, du måste spara alla kvitton. Om du köper böcker på nätet måste du skicka in fakturan OCH en kopia på betalningen.

• LadyK

Samt kurs PM.ets litteraturlista och LADOK-utdrag på dina poäng.

Jag får också detta stöd från Unionen, och de enda gånger det inte funkar så bra är när vi måste köpa böcker direkt vid kursintroduktionen. Har försökt få ordentliga kvitton från lärarna, men de är antagligen för "enkla" och utan alla nödvändiga uppgifter, så där har jag inte fått igenom mina utlägg.

Men annars är det kanonbra!

• Trixi8

jag har aldrig behövt skicka med nåt udrag ur LADOK, enbart reg. intyg från kursen och från skolan.

• mika85

jag har precis fått min studiestöd för terminen från Unionen och jag har bara lägsta avgift. så att man måste betala mycket stämmer inte. man behöver inte heller ha ett utdrag från LADOK, dock måste man spara alla kvitton.

Svar på tråden Studentmaterialkostnader/ Studiestöd unionen