Inlägg från: Pumpkin |Visa alla inlägg
  • Pumpkin

Studentmaterialkostnader/ Studiestöd unionen

Ska du få studiestödet så måste du vara vanlig medlem i Unionen (men du betalar lägsta avgiften), inte Tria. Det är i alla fall så jag fått förklarat för mig och det är därför jag fortfarande är medlem i Unionen.

Så endera är man medlem i Unionen, betalar 264kr/månad för fack och akassa (eller bara fackavgiften) och får studiestöd.
    Eller så är man medlem i Tria, betalar 100kr för hela studietiden men får inget studiestöd.

• Pumpkin

Får för övrigt själv studiestöd från Unionen och tycker det är super. Behöver inte bry mig om att leta begagnade, trasiga böcker till lägsta pris, utan handlar på Adlibris och får tillbaka alla pengar i slutet av terminen.

• Pumpkin
    Svar på #5
    Ja, då ska du fortsätta betala den avgiften och sen skicka in kvitton en gång per termin, så får du tillbaka pengarna. Du kan max få drygt 2800kr (har jag för mig att det är) per termin, och totalt 11500kr för hela studietiden. Den här terminen kommer inte studiestödet från Unionen täcka alla mina materialkostnader, men det mesta i alla fall.

Jag är kvar i a-kassan eftersom jag hade rätt till a-kassa när jag började plugga och därmed har rätt till a-kassa när jag kommer ut, förutsatt att jag inte pluggar mer än 5 år - vilket jag inte kommer att göra.
  • Pumpkin

Japp, du måste spara alla kvitton. Om du köper böcker på nätet måste du skicka in fakturan OCH en kopia på betalningen.

Svar på tråden Studentmaterialkostnader/ Studiestöd unionen