Inlägg från: EmelieSvensson |Visa alla inlägg
  • EmelieSvensson

Studentmaterialkostnader/ Studiestöd unionen

Jag arbetar just nu men till hösten har jag tänkt plugga (ska söka tandhygienist).
    Ungefär hur mycket kostar studieböckerna (per år eller termin)?

Jag kan få studiestöd via unionen, då betalar dom följande:
    Studielitteratur
    Studiematerial
    Kursavgifter
    Kåravgifter
    Kopieringskostnad för upptryckning av uppsatsskrivning.

Så nu skulle jag vilja veta ungefär hur mycket pengar det kostar att betala detta själv? Någon som läst tandhygienist kanske som vet vad studiematerialet kostat?
    Är det någon annan som får studiestöd från unionen som kan berätta om de tycker det var bra?
    Om jag har förstått det hela rätt så ska jag bara behöva betala en avgift på ynka 100 kronor för hela studietiden då man blir medlem i Tria då man är student? Och få detta studiestöd. Det låter lite för bra för att vara sant?

• Svar på tråden Studentmaterialkostnader/ Studiestöd unionen
  • EmelieSvensson
    Svar på #2
    Jag är medlem i unionen sen 2007 och betalar nu 264 kr varje månad.
    så alltså om jag förstår det hela så ska jag fortsätta betala den avgiften för att få studiematerialet GRATIS :) Låter ju nästan för bra för att vara sant :)
    Ska jag fortsätta betala A-kassa eller bara medlemsavgigten, vad kan ni som är lite insatt i detta rekomendera? Jag har aldrig varit arbetslös då jag fick jobb direkt efter gymnasiet.
    Händer det att du får/har fått betala lite själv, att inte studiestödet räcker till dina böcker?
  • EmelieSvensson
    Svar på #6
    Okej, tack så jättemycket för informationen.
    En liiiten fråga till: Jag ska alltså spara alla kvitton jag får för inköp av böcker & material och skicka in alla kvitton i slutet av terminerna?
    Då kommer jag vara lite "rikare" student till hösten :) (om jag kommer in vill säga)
Svar på tråden Studentmaterialkostnader/ Studiestöd unionen