• Lenagbg

kattförsäkring

nu har jag ju folksam på min andra katt men vet inte om jag ska samma eller nån annan på den andra...

vill ju ha en billig men oxå bra kattförsökring bara veterinärvård då förstås..

alla tips tages emot tacksamt.

• Svar på tråden kattförsäkring
  • Lenagbg

toka hur gammal är din katt?? om den är äldre än 6 år så är det försent att försäkra ..

• S a C

Jag försöker räkna på det (är sååå kass på det). Om man då har 1000:- i självrisk, plus en 20% "flytande" sjävlrisk så skulle man i ditt fall, Toka2, få betala 2580:- istället för 7900:-.
    Det är ju mycket mindre.

Hmm. Ska nog teckna försäkringen iallafall...

• milimina

våran lilla dam behövde akut hjälp när vi haft henne i ca en månad, dagen efter hennes kastrering. efter narkosen hade hon fått en "snedtändning" (det lugnande gick ur kroppen på henne innan narkosen var helt borta och det är ju jätteotäckt att känna att något är fel även för en som förstår vad som hänt liksom) så hon var panikslagen och försökte hoppa upp på saker men ramlade ju såklart ner innan vi hann fatt i henne.

ett av såren i magen gick upp och hon började blöda ur såret, MYCKET, morgonen efter. det var bloddroppar över hela köksgolvet, över hela mig eftersom det enda sättet att få henne lugn var att ha henne i knät, ja det såg ut som ett slakthus! jag fick panik, veterinären som kastrerade henne hade stängt den dagen så jag ringde djurakuten, kastade mej i en taxi och åkte in med henne, var så rädd att hon skulle dö... de plockade direkt in henne till op och vi fick vänta hela dan innan vi fick komma tillbaka på kvällen och hämta henne. då mådde hon rätt bra (efter omständigheterna) och var lugn igen. rakad och tufsig, men det var så underbart att se att hon fanns kvar och att hon fick komma hem hon var trött men med extra tillskott av kycklinglever i en vecka fick hon krafterna tillbaka.

hon hade/har en blödningsstörning som gör att hon inte koagulerar lika bra som man ska kunna, den dagen var hon nere i 40% (nu har hon ca 80%) så hon hade inte klarat det alls om vi inte åkt in. det hade vi förstås gjort även utan försäkring, men då hade det kostat oss 7700 istället för ungefär 2500 som det nu gjorde. vi har alltså "tjänat in" hennes premie på ca 500kr/år redan på det besöket. hennes försäkring känns som gratis i tio år till... summan är för akutop, narkos, mediciner, provtagningar, och det känns som ett billigt pris för hennes liv.

så kompromissa inte ta en försäkring! vi har alla tre försäkrade i agria och det fungerar jättebra!

• zelming

Vi har IF till alla våra djur. De har en fast självrisk på 2000:- Det är något nytt de börjat med tydligen. Alltså 2000:- är det enda man betalar,ingen procent sats. Det är ju rätt skönt att veta när man åker till veterinären att det är 2000:- som gäller. Givetvis under förutsättning att det är en skada som försäkringen täcker.

• wellah

jag har alltid haft folksam till alla mina odjur man får ju mängdrabatt ju fler försäkringar man har i samma bolag.....

• Chino

Vi har Agrias (länsförsäkringar) och den tycker jag är bra...betalar ca 120:- per månad för alla tre katter, men då får vi rabatt då de är id märkta.

• Lenagbg

skickade in ansökan till folksam det kostar 325 kr per år för varje katt där..lika bra att ha båda katterna försäkrade på samma bolag

på agria kostar det över 600 spänn per år..

• Toka2

Men Agria har väl å andra sidan högre ersättningar?

• ming

Jag har folksam, de är mycket billigare än agria.

Självrisken är 1200 + 20% av det som överstiger.
    De ersätter 20000kr per kalenderår, och om katten blir mer sjuk/skadad inom en 100-dagarsperiod räknas det som en enda sjukperiod.

• Lenagbg

idag kom det en räkning på 63 kr fram till november.. där stod dem båda katterna på.

men mitt efternamn var fel , nu när jag skickade in ansökan så skrev jag mitt nya efternamn som jag snart haft i ett år men ändå stod det gamla nu på brevet..

Svar på tråden kattförsäkring