• Aamamman

3-åring hemma? (Långt.)

Jag har en jättestort problem.

Jag har en son som fyllde 3 år i januari och en dotter som föddes i slutet av oktober 08. Jag är hemma med henne. Sonen har gått på dagis sedan han var 1 år och 9 månader. Eftersom jag har varit sjuksriven under hela den tiden han har gått på dagis har han så gott som alltid gått 15 h/veckan. Det har gått bra.

Nu till problemet: Sedan lillasyster föddes vill han inte gå till dagis längde. Han gråter hysteriskt när jag lämnar honom och när vi pratar om det hemma säger han att han inte vill, att han vill vara hemma med mig och lillasyster. Han började drömma mardrömmar och började bråka mycket, innan bråkade han aldrig.

Jag planerar att vara hemma så länge det bara går med lillasyster, eventuellt utnyttja vårdnadsbidraget fram tills hon fyller 3.

Min fråga är: Ska jag låta sonen vara hemma med oss? Han har pga av resa och sjukdom varit hemma 3 veckor och bara blivit mer och mer harmonisk, mardrömmarna har slutat, han bråkar inte längre utan kan nöjt leka en hel dag med oss hemma.

För min egen del skulle jag gärna ha honom hemma så länge jag bara kan, jag vill vara nära mina barn, jag vill inte skjuta över uppfostringsbiten på Förskolan, men för hans skull? Till saken hör att vi är relativt nyinflyttade i staden där vi bor och har således inte så många vänner - inga med barn. Vi skulle alltså vara totalt hänvisade till Öppna Förskolan för kontakt med andra barn. Räcker det?

Jag vill hemskt gärna veta om det finns andra föräldrar som har barn i min sons ålder (och äldre) hemma... Erfarenheter?

• Svar på tråden 3-åring hemma? (Långt.)
  • Mercedes

Hej! Jag tycker inte det låter som ett stort problem
    Ta hem pojken bara, vad ska du med dagis till om du ändå är hemma?
    Du har ju ett kanonläge då du kan nyttja vårdnadsbidrag ända fram tills han börjar 6 års!
    Jag är hemma med två tjejer, en på 1,5 år och en på 3,5 år de har alltid varit hemma och jag vill inte stressa iväg på nåt dagis om jag inte behöver.
    Vi har sparat så mycket dagar för jag vill ha dem hemma så länge det bara går.
    Ser inga problem alls, vi går på öppnis och gör andra roliga saker och det räcker för barn i den åldern!

Låt han vara hemma om han mår bra av det!
    Kram

• Aamamman

Jag får höra en massa grejer: Han kommer bli asocial, hans utveckling kommer att hämmas, han kommer bli mobbad när han börjar förskoleklassen för att han inte blivit härdad på dagis...

Det är skönt att läsa att det finns någon annan som har sin 3 åring hemma... Jag tänker att syskonen lär sig saker av varandra, visa hänsyn, vänta på sin tur, dela med sig, men under mer harmoniska och lugna former.

Jag tänker... det lutar verkligen åt att han får stanna hemma.

• skogstjärna

Min enda tanske är självklart ska du ha honom hemma!

Förstår din oro, alla säger så mycket jämt! Men du behöver inte oroa dig alls! Hitta någon trevig öppenförskola och häng där. Sen när han börjar bli fyra-fem år så kan du kolla upp om det finns något kyrkansbarntimmar eller någon annan aktivitet i närheten där han kan få förbereda sig inför skolstarten.

Och som du skriver så har de ju enormt utbyte av sina syskon. Och ofta blir de väldigt tajta med sina syskon och det håller även senare i livet.

Jag är hemma med mina tre barn som är 5, 2,5 och bebis. Stora pojken började på kyrklekis två förmiddagar i veckan nu i januari, det passar oss perfekt.

• Idapida

Hej!

Jag är hemma med min dotter som är 3 och lillebror som är snart ett år. Stora tjejen har aldrig gått på dagis. Vi flyttade till ny stad precis när brorsan föddes och det har gått så bra! Vi bor på ett ganska litet ställe men jag har ändå fått nya kontakter snabbt. Öppna förskolan är "bara" öppen 2 dagar i veckan här men det tycker jag räcker. Har även fått kontakt med folk genom mammagruppen och genom FL!
    Min dotter har inga som helst problem vad jag kan se, hon är en härlig tjej som är tidigt utvecklad och inte alls asocial. Jag tycker det har gått jättebra och är väldigt glad att vi har haft henne hemma så länge. Tror inte alls att man behöver ha barnet på dagis för barnets skull, såhär små behöver inte så mycket professionell stimulans. Och det räcker ju med att gå till biblioteket så stöter man på andra barn!
    Min dotter är dessutom otroligt duktig på att leka själv och på att hitta på, hon behöver inte sysselsättas.

Jag tycker absolut du ska ha din kille hemma, det verkar ju vara det han vill.

• Hanna36

När jag fick mitt andra barn var dottern 2 år. Valde att inte låta henne börja på dagis i samband med lillebrors födelse, så hon var hemma med oss. Hon började på dagis då hon var 3,5 år.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Svar på #2

jag har oxå fått höra massa sånt, men jag har oxå fått massa eloger av många för att jag haft barnen hemma länge, speciellt av dagispersonal.
    Alltså, dagis är ju inte BARA bra/positivt. Där får man lära sig att armbåga sig fram, den som skriker högst hörs mest/får mest uppmärksamhet.
    Vad kan de på dagis ge ditt barn som inte du kan?
    man kan ju umgås med andra barn även fast de är hemma.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • iolanthe

Självklart ska du ha honom hemma då det är som du beskriver, barn mår inte dåligt och blir asociala av att vara hemma.

• Aamamman

Ååå vad roligt det är att läsa det ni skriver! Jag får både tårar i ögonen och värme i hjärtat.

Igår påbörjade vi en slags inskolning light eftersom han varit borta så mycket, jag och lillasyster var med hela dagen.

Idag pratade vi om det på morgonen, att idag skulle mamma ta en liten promenad medan han var kvar på dagis och lekte med kompisarna, då började han gråta och snyftade fram: Mamma, jag vill inte vara på dagis ensam! Då bestämde jag, vi går inte dit. Han kan inte bara simulera sådana känslor.

Det känns jättebra att läsa om era erfarenheter... Ingen av er som bor i närheten av Västerås?

• Tinnys

Håll honom hemma om det passar er. När han fyller fem får han ju gratis förskola då kan du ju prova igen....

• iolanthe

Nej, tyvärr, jag bor inte i närheten av Västerås, bor inte ens i Sverige. Men har hur som helst tagit beslutet att låta dottern vara hemma då vi får en bebis i maj/juni. Hon kommer att vara 2 år och 10 mån då. Jag tänker som så, att funkar det inte att vara hemma så kan vi ansöka om dagvård igen. Men provar vi inte på hur det är att vara hemma så lär vi inte få veta heller, och tids nog kommer en dag då dom börjar skolan och man måste skicka bort dom. Jag var hemma med dottern tills hon var två år, och jag märkte inte på henne att hon skulle varit understimulerad på nåt sätt, och asocial är hon verkligen inte heller. Tvärtom är hon ovanlig smart för sin ålder, men det tycker väl alla om sina barn .

Svar på tråden 3-åring hemma? (Långt.)