• Aamamman

3-åring hemma? (Långt.)

Jag har en jättestort problem.

Jag har en son som fyllde 3 år i januari och en dotter som föddes i slutet av oktober 08. Jag är hemma med henne. Sonen har gått på dagis sedan han var 1 år och 9 månader. Eftersom jag har varit sjuksriven under hela den tiden han har gått på dagis har han så gott som alltid gått 15 h/veckan. Det har gått bra.

Nu till problemet: Sedan lillasyster föddes vill han inte gå till dagis längde. Han gråter hysteriskt när jag lämnar honom och när vi pratar om det hemma säger han att han inte vill, att han vill vara hemma med mig och lillasyster. Han började drömma mardrömmar och började bråka mycket, innan bråkade han aldrig.

Jag planerar att vara hemma så länge det bara går med lillasyster, eventuellt utnyttja vårdnadsbidraget fram tills hon fyller 3.

Min fråga är: Ska jag låta sonen vara hemma med oss? Han har pga av resa och sjukdom varit hemma 3 veckor och bara blivit mer och mer harmonisk, mardrömmarna har slutat, han bråkar inte längre utan kan nöjt leka en hel dag med oss hemma.

För min egen del skulle jag gärna ha honom hemma så länge jag bara kan, jag vill vara nära mina barn, jag vill inte skjuta över uppfostringsbiten på Förskolan, men för hans skull? Till saken hör att vi är relativt nyinflyttade i staden där vi bor och har således inte så många vänner - inga med barn. Vi skulle alltså vara totalt hänvisade till Öppna Förskolan för kontakt med andra barn. Räcker det?

Jag vill hemskt gärna veta om det finns andra föräldrar som har barn i min sons ålder (och äldre) hemma... Erfarenheter?

• Svar på tråden 3-åring hemma? (Långt.)
  • Mercedes

Tyvärr bor jag inte i närheten!
    Kan ju tillägga att jag var hemmabarn själv och mina syskon är 10 år yngre än mig så jag var väldigt ensam kan jag säga då det inte bodde ens andra barn där jag bodde.

MEN jag är inte alls osocial, och har inte fått några men alls.
    Däremot har jag lärt mig att kunna vara ensam om det behövs och även att ha tråkigt kan vara skönt ibland i detta stressiga samhälle!

Jag fick vara hos en dagmamma 1 dag för att testa om det var nåt för mig då jag var kanske 4-5 år och det var det värsta jag varit med om, ville inte dit en dag till
    Däremot älskade jag skolan med kompisar och allt, så man behöver ingen extra stimulans innan dess!

• lövet2

Alla mina barn har varit hemma, och ingen av dem fick problem med skola eller kompisar. Inte blev de osociala heller! Det där är mest skitsnack från folk som inte vet bättre ...

Will you let this madness be over?
  • Aamamman

Tack! Tack för era erfarenheter. Både min lillasyter och jag var hemma med Mamma tills vi började på lekis som det hette då... Vi är inte heller speciellt skadade...

Jag tycker att tempot är för högt i dagens samhälle, barnen ska växa upp så fort. En 3åring som vill vara hemma borde enligt många klippa navelsträngen så att säga.... Själv vill jag gärna att mina barn är just barn så länge de kan. Jag vill ge dem så mycket trygghet och kärlek bara jag kan och hoppas att det ska ge dem en bra grund att stå på när de väl ska ut i skola och grejer...

Det ger mig mycket att läsa om hur ni har gjort - det gör ett svårt beslut lite mindre svårt.

• Storis

Klart han ska vara hemma. Får bebis i sommar, storebror då 2,8 ska vara hemma med oss. Han klarar sig bra med öppna förskolan etc. Lovar dig!

• Bondfia

Helt sant, barn ska vara barn! Vår äldste började på 4-5-årsverksamheten, mellanpojken och minstingen då de var 4 resp 2 för att jag fick ett vikariat då.

Nu är jag på inringning, men om ingen ringer, så skickar jag givetvis inte dem till förskolan!

"Det är bara göken och människan som lämnar bort sina barn" säger svärfar, och jag tycker han har rätt! (ni vet pippin som lägger ägg i andras bon för att slippa ha dem själv)

Är man någorlunda kreativ och hittar på saker med sina barn så räcker det gott! Jag brukar försöka ha koll på vilka som jobbar 4 dagarsveckor, så kan man umgås lite med dem de dagar de är lediga. Kyrkan har ofta "Stor & liten", dit man kan gå en dag i veckan, hos oss har de alltid fika till självkostnadspris, och nån form av aktivitet för barnen var gång, tex. måla tröja, gipsavtryck, baka semlor, osv. Passar inte babyn med semlor förstås, men ät en semla själv vetja!

• näradig

är det inte uppenbart vad som är bäst för honom?

• Aamamman

Jo kanske är det uppenbart. Jag lyssnar nog för mycket på proffstyckare av alla de slag... Det känns som en viktigt beslut, jag vill inte göra något oigenomtänkt.

• Idapida

Tyvärr bor vi i Värnamo!
    Tycker det låter som ett jättebra beslut att ha honom hemma. Men jag håller med, man känner pressen! Det är inte roligt att ALLTID få frågan "när ska hon börja på dagis?". Ibland känner jag det nästan som att JAG måste ge långa förklaringar till varför vi har vår dotter hemma, det är lite konstigt!

• Fru Wirenborg

Hej! Jag har tre pojkar. det är tre år emellan dem. Det har funkat jättebra att vara hemma med bebis och treåring.

Är just nu hemma med Rasmus född i mars 08 och Emil född mars 05. Redan när jag fick havandeskapspenning så sa vi goodbye till dagis. Gjorde samma sak när Emil föddes..då fick Kalle född mars 02 vara hemma.

Och jag förstår att det blir press..det var många som höjde på ögonbrynen när jag sa upp dagisplatsen till treåringen.
    Men för mig var det tvärtom.Varför skulle jag lämna den ena på dagis bara för att själv gå hem med bebisen? Tyckte det skulle kännas jättekonstigt..Inte nog med att det blir omställning för den äldsta att bli storebror så skulle man skicka iväg denne när han vet att vi går hem.
    nej nej..det var inget för mig.Och vi ser ju till att träffa andra som är hemma med bebis och syskon.Inte särskilt många men det finns!

Bor 5 mil från Västerås.. min mammaledighet tar slut i Aug.

• Aamamman

Nu har vi tagit beslutet. Idag sägs platsen upp! Det känns bra.

Det kommer nog att gå bra det här!

Det vore skoj att hitta ett forum med andra hemmamammor, inte bara de som är föräldralediga med bebisar... Finns det något sådant?

Era peppningar och erfarenheter gjorde vårt val lättare. Tack!

Svar på tråden 3-åring hemma? (Långt.)