• Svar på tråden tryckkokare
  • levandecharader

Ingen som har en tryckkokare?

• CLT

Jag fick en i helgen men har inte hunnit prova den! Det är en OBH Nordica, den för 1000:- tror jag. Återkommer när jag testkört!

• Örnie

Jag använder ofta tryckkokare, oftast en urgammal som jag har fått av svärmor. Den är nog på ca 6 liter. Det är en bra storlek för söndagssteken t ex. Och för soppa. Det ska inte vara för fullt i en tryckkokare. Den lilla, nyare, som jag har köpt, den använder jag nästan aldrig. Vet inte vad du ska tänka på vid köpet. Men tryckkokare sparar mycket tid och energi.

• levandecharader

Tack för era svar. Jag har vid några tillfällen använt min mammas gamla, men den är 1000 år så jag tänkte skaffa en egen.

• M Y L F

Nu tänker jag puffa upp denna tråden, för varför tar inte varenda svensk sig råd att köpa en tryck kokare? Vilket tid vi sparar i våran barnfamilj. En nöt köttgryta kokade vi ihop på endast 30 minuter! Då var förberedelserna kanske 10 minuter. Så 40 minuter för en middag med gryta. En sådan här måltid går annars på lätt 1½-2 timmar. Nu skall jag köpa en mindre modell 4 liters som man kan ha och koka grönsakerna i.

Jag trodde att det var bluff och båg men jag tar tillbaks och sväljer halm hatten.

Vi köpte våran en grepps kockare på 6 liter inkl frakt för under 1300 kr på olaring.

• levandecharader

Kan bara hålla med, varför har inte alla en!

Vi har köpt en utomlands nu, en stor som bara kostade 400:- och funkar kanon bra . Synd att dom ska vara så dyra i Sverige bara

• M Y L F
    levandecharader skrev 2009-04-09 12:41:13 följande:
    Kan bara hålla med, varför har inte alla en!Vi har köpt en utomlands nu, en stor som bara kostade 400:- och funkar kanon bra . Synd att dom ska vara så dyra i Sverige bara
    Jag tror dock att om fler inser hur bra en tyck kokare egentligen är så kommer det komma fler modeller och fler fabrikatörer och då pressas ju priserna.

Våran på 6 liter som kostade runt 1300 får ändå räknas som en väldigt billig om man kollar vad dom kostar hos olika levereantörer.

Ikea har visst en gång i tiden salu fört tryck kokare, den kan man ju hoppas att dom tar upp igen.
  • Gryntroll

Skakar liv i tråden... har nämligen precis köpt en tryckkokare fr IKEA och funderar nu på vad jag ska laga i den  
    Någon som vill tipsa om tillagningstider för rotfrukter och kanske lite recept?

• Gryntroll

Verkligen ingen som har något att tipsa om ang tryckkokare?

Kanske inte var ett så bra köp trots allt... :-O

• Benhard

Pulled pork blir kanon i tryckkokare. Även kalops, hel kyckling och grytor!

• Fontana

När jag var barn kokade vi alltid potatisen i tryckkokaren, tog 5 minuter istället för 20. Sen hade min mamma ett recept på en "5-minuters soppa", det var väl en kött- och grönsakssoppa som skulle koka just 5 minuter.

Min mamma använde tryckkokaren till det mesta som skulle eller kunde kokas, hon slet nog ut tre stycken under sin aktiva tid. Men efter vad jag minns så var det inga jättestora kastruller, 3 - 4 liter kanske.

• Benhard

Dock har jag köpt en till på Lidl, samma som IKEA säljer, tillverkad av tyska GSW. Tyvärr pyser den som ett ånglok och släpper ut en hel del ånga. Antingen är det något fel på ventilen, eller så är det dags att lämna tillbaka den!

Min gamla är helt tyst och släpper endast en liten puff av ånga när trycket blir för högt!

• klyban

Känner aldrig att man har den tidsnöd att man måste ha en tryckkokare.
    Har man normalt inte tidsnöd, så skulle jag rekommendera en crockpot/slowcooker istället.

• Benhard
    klyban skrev 2017-03-01 17:09:03 följande:

Känner aldrig att man har den tidsnöd att man måste ha en tryckkokare.
    Har man normalt inte tidsnöd, så skulle jag rekommendera en crockpot/slowcooker istället.

Den sparar massor av energi också!
  • klyban
    Benhard skrev 2017-03-08 02:04:04 följande:
    Den sparar massor av energi också!

Skulle faktiskt rekommendera en sådan ändå.
    Men visst är det en poäng att tänka på.

Svar på tråden tryckkokare