• san0

Min hund svalde en hel majskolv! :O

Jag har en grand danoiskille som är strax över året. Han är verkligen mitt allt och han är med mig precis överallt!

Han har alltid varit väldigt glupsk och älskar mat. Det har ju gjort att man fått sätta vissa gränser då han annars äter mkt mer än vad som är bra för hans mage.

Nå, sagt och gjort... Idag kokade jag majskolvar till middagen. Efter att man gnagt bort majset så slängde jag så klart kolven.. men, jag stängde inte igen skåpdörren till soptunnan. Så, som ni säkert listat ut så var min mattokige nisse där och rotade. Snabb som jag var så for jag dit och drog ut han från skåpet.. och då såg jag att han svalde majskolven, HEL! :S

Undra om det är så att magen klarar av att smälta den där kolven? Är lite orolig med tanke på att grandisar har så känsliga magar.. Har ni varit med om något liknande?

• Svar på tråden Min hund svalde en hel majskolv! :O
  • Rigmor Mortis

Jag har sett en hund på tv som dött av det, så jag hade definitivt ringt veterinären. Hoppas det klarar sig utan op.

• san0
    Svar på #1
    Oj.. Det lät inte alls speciellt bra.. men nog borde det finnas en chans ändå att han klarar av att smälta den ändå? Än så länge mår han hur bra som helst.. om jag ser något tecken på att han börjar bli dålig så åker vi så klart in:S
  • Dorina

Hoppla ...! Vi har sedan åratal tillbaka alltid gummisnoddar som extra försegling på skåpluckorna till soptunnan - det går absolut inte att bara stänga skåpdörrarna, då är hundarna där direkt och kollar läget...

Men till din fråga: min Grand Danois har svalt ett sånt där nät som sitter kring julskinkan ... det kom ju ut den naturliga vägen, men majskolven misstänker jag kommer inte göra det ... särskilt som hundar inte kan bryta ned cellulosa. Ring veterinär och håll noga koll på "lillkillen" din ...

Hoppas det inte går bra!

• Rigmor Mortis

Jag vet inte hur lätt- eller svårsmält det är, hunden som dog av det hade svultit ett tag så den kanske hade extra svårt för att smälta sådant. Men ring veterinären och hör, ett telefonsamtal kostar inget (utom Agrias telefonveterinär som ändå aldrig vet något).

• Dorina

Gaaaaaaaaaaaah jag menar naturligtvis hoppas det GÅR bra ... naturligtvis!!

• san0
    Svar på #5
    Hojja.. vad nervös jag blev nu. Finns det någon möjlighet att den kan komma ut den naturliga vägen? eller att han kanske kräks och får upp den?
  • LuMa

Hade det varit jag så hade jag ringt en veterinär och rådfrågat istället.

• signaturbyte

risken finns ju att den kanske fastnar på vägen om han kräks (?)
    Se till att ringa någon som vet! Hittar du ingen vetrinär här på fl så finns det på hitta.se ...... .

Ärligt. Kontakta någon som vet och lek inte med hundens hälsa genom att fråga folk här.

• dogcatbird

Majskolvens mitt är något som hundar INTE kan smälta! Den måste ut med operation. Agera NU! Har ni tur kan ni bara öppna buken och inte magsäcken och sedan klämma upp kolven. då blir det kortare återhämtningsperiod.

Inte ens en GD klarar nog det.

• ninanen
    san0 skrev 2009-03-04 20:10:54 följande:
    Hojja.. vad nervös jag blev nu. Finns det någon möjlighet att den kan komma ut den naturliga vägen? eller att han kanske kräks och får upp den?
    Åh gud säg inte så, min hund kräktes upp en hel tjurmuskel en gång ca 8-10 cm lång sen dess har han inte fått det igen eftersom han inte tuggar ordentligt, tänk om den hade satt sej på tvären!
Svar på tråden Min hund svalde en hel majskolv! :O