skillnad mellan amstaff och apbt?
både till utseende och psyket?
jag ser ingen skillnad, inte till utseendet iaf
både till utseende och psyket?
jag ser ingen skillnad, inte till utseendet iaf
Är inte amstaffen lite större? Pitbullen tycker jag oftast är mindre och mer stabbig medans amstaffen kan ha längre ben osv...
En renrasig pitbull har mankhöjd nått på 40cm kan jag tänka mig,
men det finns en massa andra icke renrasiga som är högre,
amstaff ligger nog också runt 40cm manken,,,
Så skillnaden hmmm svårt att beskriva, man ser att det är en amstaff på deras öron, dom lixom står upp mer....
AmStaff är avlade för utseende, medan APBT är avlade för bruks. Finns alltså stora storleksvariationer i APBT, men inte i AmStaff. Dom är syskonraser. I grunden samma ras, men delades vid början av 1900-talet.
AmStaff har inte fortsatt avlas för kamp och är därför inte lika game, men mer som andra raser i sitt psyke (bredden). APBT har avlats för kamp (och görs fortfarande på sina håll) och är därför mer stabila i sitt psyke mot människor.
Det är väl dom stora dragen. Och ja, jag har inte kunnat uttrycka mig fullt så ingående jag velat så har ni några frågor så ställ dom.
En sak till som inte har med utseende eller psyke att göra.
AmStaff är godkänd som ras av SKK, det är inte APBT.
Aha då är det därför en del säljer sin pitbulls som "amstaffs" så dom blir reggade??
Japp
ok
Men ska inte amstaffs vara blodtypade för att få registreras hos skk?
jämför jag min amstaff/apbt bland mot min brors amstaff så e skillnaden STOR
bianca min vovve e smidig o smärt, fin i kroppen men endå muskulös väger 20 kg
stella brors vovve ser ut som en belgian blue när hon kommer gående..väger c.a 30
o höjden e ungefär densamma på båda töserna
stl e verkligen skillnad...men sen beror de ju mkt på föräldrar djuren oxå..
alla rena pbt jag har träffat har vart smidigare i kroppen än de amstaff jag träffat...
min bianca ser mer ut som en pit än en amstaff...
dock e de ju ungefär samma ras..men har väl under åren blivit lite skillnad på dem..
jo dom måste vara blodtypade för att reggas