skillnad mellan amstaff och apbt?
både till utseende och psyket?
jag ser ingen skillnad, inte till utseendet iaf
både till utseende och psyket?
jag ser ingen skillnad, inte till utseendet iaf
man kan ju inte regga en pbt som amstaff t.ex...
Silence och cornflakes
Jag har nu ringt och pratat med SKK och man kan ej registrera en pitbull som en amstaff hos SKK eftersom de kräver DNA-test för att registrera amstaffar. Hur jordbruksverket gör har jag inte kollat men personligen köper åtminstonde jag inte hundar utan stamtavla och papper från SKK.
engeln83 oj såg inte att du hade svarat på min fråga redan =)
Jag litar inte speciellt mycket på det där med DNA-registreringen.
Exempelvis, om du importerar en AmStaff kan det lika gärna vara en APBT (var exempelvis vanligt att regga APBT som AmStaff i Norge för några år sen). Alltså kan du ändå sitta med en reggad APBT!
men importerar man 1 så en väl inte den reggad i SKK? ska man regga i skk så e de blodtypning som gäller..
Men man ska ju även kunna regga importerade renrasiga hundar i SKK? Annars finns det ju ingen mening med att importera för att tillföra nytt blod i avel?
Och som sagt, hur kan dom vara 100% säkra på DNAt? Har dom prover från alla AmStaffar som finns i världen? Jag är som sagt skeptisk till det. Inte att dom har det systemet utan till att det inte kringgås (relativt lätt).
du, jag vet inte men jag vet att ska man regga i SKK så e de blodtypning...
och de e väl samma sak då om man importerar så ska dom oxå blodtypas OM dom ska reggas i SKK., vissa e ju reggade i tex NKK osv
du, jag vet inte men jag vet att ska man regga i SKK så e de blodtypning...
och de e väl samma sak då om man importerar så ska dom oxå blodtypas OM dom ska reggas i SKK., vissa e ju reggade i tex NKK osv
och varför regga en pbt som amstaff...I dont get it..då kan man väl köpa en amstaff ist..om de e en amstaff man vill ha.
man kan ju försäkra pbt hos IF som just pbt...så varför blanda in amstaff...
Fast man kan ju inte tävla med en APBT i Sverige. Eller jo det kan man, men bara som blandras. Finns ju dom som vill syssla med sånt.
Sen så är det ju "legitimt" att ha en AmStaff, men ingen APBT.
Personligen bryr jag mig inte om min vovve inte är reggad i SKK. Sysslar inte med utställningar eller andra tävlingar.
En fråga. Varför skriver du pbt hela tiden? Dom heter APBT.
cornflakes nej inte apbt american pitbull terrier....
varför skriver du amstaff hela tiden? de heter american staffordshire terrier
får jag skriva vilken förkortning jag vill eller e de du som bestämmer? herregud...
men och om man kan tävla me amstaff o inte PBT..kul o låtsas att man tävlar med en hund av annan ras än vad man har...
det finns folk för allt iofs
jag kan skriva pittis om jag vill oxå eller pit
eller ast
haha herregud
Oj, vad sur du blev. Jag frågade bara eftersom jag pratar om American Pit Bull Terrier och förkortningen är APBT.
Jag skriver AmStaff för det är en vedertagen förkortning, det är inte pbt. Vad jag vet. Jag kan naturligtvis ha fel.
Herregud... Lugna ner dig lite. Jag menade inget illa alls.
Och för att återgå lite till ämnet. Finns flera som anser att APBT och AmStaff är samma ras så om dom tar in en APBT och reggar den som AmStaff för att sen tävla med den anser dom inte att dom tävlar med "fel" ras.
jag tycker att det är på ett ungeför samma ras, från början var det ju samma ras men nu har det ju blivit lite annorlunda
men varför inte köpa en amstaff då ist för en pit undrar jag?
jag skulle hellre vilja ha en ren pit än en amstaff skulle jag va intresserad av att ställa ut o tävla me vovven skulle jag ta en amstaff.
jag tycker att det är på ett ungeför samma ras, från början var det ju samma ras men nu har det ju blivit lite annorlunda
men varför inte köpa en amstaff då ist för en pit undrar jag?
jag skulle hellre vilja ha en ren pit än en amstaff skulle jag va intresserad av att ställa ut o tävla me vovven skulle jag ta en amstaff.
o de där me apbt o pbt..jag säjer Pitbull o inte amerikansk pitbull terrier...gör de så lite jobbigt för mig själv som möjligt gen om att ta bort bokstäver och ord :-P finns annat jag kan slösa min tid på ...
så egentligen borde jag skriva PB de skulle va enklast för mig....men ibland e jag noga o då skriver jag faktist ,hör o häpna...APBT
usch vad jag särskriver
Jag anser också att det är samma ras.
Fast skulle jag tävla skulle det vara i bruks och då skulle jag vilja ha en hund jag tycker är fin och jag tycker AmStaff är för små för mig. Är ju mycket mer variation i APBT.
Sen finns det ju alltid dom som vill vara motvallskärring.
Finns en förening i Sverige som arbetar för att få APBT som en renrasig ras i SKK. Får se hur det går med det.
tror aldrig det kommer gå att få apbt godkänd hos SKK o de e SYND för mer kärare hundar får man leta efter...men jag hoppas..
nej alles nu ska jag cykla hem o gå ut me mitt monster
American pit bull terrier
Kallas även pitbullterrier eller pitbull. Hundvariant som härstammar från de engelska bull- och
terrierhundarna jämte inkorsningar av andra hundar för att åstadkomma en stor och kraftig hund
med mycket kamplust. Pitbullterriern har använts och används som familje- och gårdshund samt till
organiserade hundslagsmål. American pit bull terrier har sedan slutet av 1898 stambokförts i den till
American Kennel Club konkurrerande kennelorganisationen, United Kennel Club. Antalet pitbulls är
svårt att uppskatta men en en trolig uppgift är att det år 2002 fanns omkring 1 000 stycken i Sverige.
American staffordshire terrier
Även kallad amstaff. Hundvariant som härstammar från pitbullterriern och som erkändes av American
Kennel Club (AKC) som självständig ras 1936. Orsaken till att AKC började registrera rasen lär vara att
ett antal pitbullterriers önskade deltaga på hundutställningar arrangerade av AKC. Rasklubben tog
tidigt avstånd från hundkamperna och amstaffarna slutade att deltaga på dessa under 40- talet. Sannolikt
har amstaffens temperament mildrats under de 70 åren som rasen varit självständig. Den är idag en
utpräglad familje- och utställningshund. Den första rasrepresentanten registrerades i Svenska
Kennelklubben (SKK) 1993. Antalet registrerade amstaffar i Sverige fram till år 2002 kan uppskattas
till 550-600.
Registreringsförbud i SKKs Hundregister för amstaff som ej är ID-märkt och
härstamningskontrollerad genom DNA-analys. Gäller fr.o.m 2001-01-01.