Inlägg från: VitaRosen |Visa alla inlägg
  • VitaRosen

Vad kostade ERT bröllop? :)

Jag och min man betalade ca 50 000-70 000 för själva ceremonin och bröllopsresan och en del annat.
    Vi betalade alltså för
    Flyg och hotell för den präst som vigde min mans föräldrar och döpte alla barnen. ca 3000 kr
    Vårt hotellrum på bröllopsnatten 5000 kr
    Hyra av vår just married BMW cab för hela bröllopshelgen 2000-3000 kr
    Min mans smoking + tillbehör 10 000 kr
    Kör i kyrkan 2000 kr
    Lysningsmottagning ca 1 vecka innan och bröllopspresentöppningskaffe med tårta dagen efter.
    + lyxbröllopsresa i två veckor till Bangkok och Hua Hin, en massa pengar
    Sedan så var det väldigt mycket småutgifter i samband med morgongåvor, tackgåvor, inbjudningar, favors, skor, dj på festen där bara flög tusenlapparna iväg.
    Vi fick också ca 20 000 kr av mina svärföräldrar till festen och mina föräldrar bidrog med:
    Hyra av bröllopslokalen 10 000 kr, buss till och från festen 2000 kr, min bröllopsklänning, mat och dryck till 85 gäster.
    Jag vet tyvärr inte exakt vad klänningen och maten kostade då min pappa fixade detta genom kontakter men det var nog inte så billigt det heller är jag rädd. De håller fortfarande på och återhämtar sig
    Men dom hade inte ha behövt erbjuda sig heller!

Mitt råd till er är att inte vara rädd för att fråga lite udda ställen ifall man kan ha sin middag hos dem, t ex museer, konserthallar, teatrar etc. Då får man en helt unik lokal och det behöver inte vara så dyrt. Musikmuseet i Stockholm t ex kostade runt 2-3000 kr tror jag (var för litet för oss).

Jag dreglade över Millesgården men det kostade 60 000 kr inkl moms och det var bara för mycket! Men oj så fint det var!!!!

Man kan också hyra en middagssal på Stockholms slott genom livrustkammaren.

Vi planerade i ca 1 1/2 år innan och jag levde på så lite jag bara kunde under den tiden för att spara ihop till vår stora dag (inga nöjen och nudlar). Det var helt fantastiskt och jag ångrar det inte alls. Vilka minnen! Det har verkligen hjälp oss genom de lite mörkare tiderna som drabbar oss alla då och då.

Men lyxresa behöver jag inte åka på igen, snacka om överskattat, vi klarade av att njuta i ca 2 dagar innan vi var tvungna att ge oss ut på egna äventyr.
    Det är mycket roligare att klara sig själv!

• VitaRosen
    Lallamen skrev 2009-03-07 23:53:52 följande:
    Vi gifte oss 1998 och hade 90 gäster Trerättersmiddag som vi lagat själva, festen hade vi i en vacker 1600-tals herrgård. Mamma sydde min drömklänning. Allt som allt kostade det knappt 20.000 varav våra föräldrar stod för hälften (mat och kostnader som hade med själva festen att göra)
    Coolt att ni lagade trerätters till 90 personer själva!!!!
Svar på tråden Vad kostade ERT bröllop? :)