• CTMT

Vad kostade ERT bröllop? :)

som rubriken lyder...
    skriv gärna ner hur många gäster, vad för mat, kostnad på klänningen etc.
    och hur långt innan planerade ni inför bröllopet?

• Svar på tråden Vad kostade ERT bröllop? :)
  • lindberg78

Vårt bröllop gick på ca 20000:- inkl bröllopsresa till Helsingfors ( exkl fickpengar)

Vi hade ca 60 gäster

Maten bestod av midsommarmat( pajjer, sill, färskpotatis mm) delvis egenköpt samt delvis catering. Vi bjöd på öl, vin och nubbe inköpt i Danmark Min mamma o pappa betalade för champagne och tårta

Vi planerade i 9 månader

Jag köpte min klänning för 4000:-, våra ringar 5500:-, hyrde frack till smågrabbarna och mannen för 1100:-, smycken 400:- och lokalhyran låg på 500:-
    Skor köpte vi på skopunkten.

• Po09

Ca 60.000 men då gifte vi oss utomlands, så det e inkl resa och fickpengar.
    ca 26,000 och ringar ca 20,000. Sedan gick resten till kläder och annat smått och gott!
    Planerade ca 9 mån innan.

• Stor mamma

Strax under 5000 kr

Vi gifte oss borgerligt, på ett fornminne. Vi stog i ruinerna till ett gammalt slott.
    I blåst, i solsken, i regn, i hagel och ja till och med åska.

Jag bar sverigeklänning som jag tidigare köp billigt då jag jobbat i fabriken där de görs delvis.
    Han hade svarta finbyxor, vit skjorta, slips och väst.
    Blommorna gick på ca 120 kr. Enkel bukett med blåklint, gula rosor. lite vallmo i också samt lite brudslöja.

Två vittnen, efter cermonin skålade vi i champagne (inte jag jag tog cider då jag var gravid), sedan åkte vittnena och vi till en resturang och åt. Trerätters för 1600 kr.

Vi bjöd på champagne på midsommarafton (gifte oss dagen efter) på vår årliga släktsammankomst. Då vi även avslöjade att vi gift oss.
    Ingen visste detta innan. Förutom vittnena hans bror och min kompis sedan 12 år tillbaka.

• Nyfiken gul

Vi betalade ur egen ficka 8900 kronor inkluderat allt.

Hade vi betalat allting själva hade vi hamnat på nånstans mellan 25 och 30.000

Så detta betyder att vi fick mycket i present av släkt och vänner.

Klänning: Inköpt på second hand. Sy om den + kemtvätt + inköp = 1200 kronor
    Kostym: Inköpt på Dressmann i studenttider. Skjorta, byxa och kavaj = 900 kronor
    Ring: Lokal guldsmed, fick ett rejält förmånligt pris då maken känner ägaren. Bådas ringar för 900 kronor (dom hade kostat detta styckvis annars.. )

Middag: 2-rätters på restaurang 4500 kronor

Övernattning i minisvit på bröllopsnatt 800 kronor

Bukett: Gjorde själv, köpte 60 rosor i vitt och rött och gjorde egen bukett. 400 kronor

Smink och hår: sminkade mig själv med hjälp av en kompis, samma kompis fixade mitt hår gratis. Lånade diadem och slöja.

Transport: Ett par bekanta ställde upp med en amerikanare från 50-talet, ville bara ha bensinpengar för besväret.

Fotograf: fick i present av mina föräldrar - har ingen aning om priset.

Tårta: mamma gjorde fantastiska bröllopstårtor - 6 stycken egengjorda prinsesstårtor

Underhållning under middagen: Två trubadurer som sjöng och spexade 1½ timma - present av svärmor

Tårta, paketöppning och mingel hade vi hemma hos oss i vårt hus så det kostade ju ingenting. Vi lånade ihop stolar och bord för att duka långbord.

Kyrkbröllop - 35 gäster.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul
    Stor mamma skrev 2009-03-05 17:36:35 följande:
    Strax under 5000 krVi gifte oss borgerligt, på ett fornminne. Vi stog i ruinerna till ett gammalt slott. I blåst, i solsken, i regn, i hagel och ja till och med åska.Jag bar sverigeklänning som jag tidigare köp billigt då jag jobbat i fabriken där de görs delvis. Han hade svarta finbyxor, vit skjorta, slips och väst. Blommorna gick på ca 120 kr. Enkel bukett med blåklint, gula rosor. lite vallmo i också samt lite brudslöja.Två vittnen, efter cermonin skålade vi i champagne (inte jag jag tog cider då jag var gravid), sedan åkte vittnena och vi till en resturang och åt. Trerätters för 1600 kr.Vi bjöd på champagne på midsommarafton (gifte oss dagen efter) på vår årliga släktsammankomst. Då vi även avslöjade att vi gift oss. Ingen visste detta innan. Förutom vittnena hans bror och min kompis sedan 12 år tillbaka.
    Vad mysigt det lät!!
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • linjes

Ca 8000
    Hyrde en hembygdsgård för en 500 hundring
    Gifte oss borgligt där utomhus, med närmsta familjen ca 30 pers
    Bjöd på mat tårta alkohol o vickning ja allt med andra ord
    Kläder jag hade en silverklänning halterneck 300 kr på halens
    Min man hade kostym som han hade sen innan
    Barnen fick nya kläder för ca 500 kr
    Ringen gick på ca4500 bara jag har vigselring
    Ingen brudbukett o fotograf anlitade vi en vän som gav oss det i bröllopspresent
    Vi fick det bröllopet vi ville ha o var jättenöjda

• PixieApa

0:-
    Ingen planering
    Inga gäster
    Jag gifte mig i jeans

• Blondelindis

Runt 100 000 :- kr. 

50 gäster, liveband, catering, alkohol, hyra av lokal, bil, buss som fraktade gästerna från kyrka till festlokal, vi hyrde våra kläder, solist i kyrkan, cadillac, fotograf,  + massa smågrejer!!!! 
    Fick en del hjälp från våra föräldrar. 
    Den bästa dagen i mitt liv förutom när min dotter föddes  
    Lycka till !!!!
  • Fleur de Tease

Vårt gick på ca 35000 men vi valde att ha en kuvert avgift som täkte mat och dryck. Så vi stod för ca 20 000 i slutändan. Vi hade ca 55 gäster

• LePaige

Vårt gick på i runda slängor 50-60000:-
    Klänning(ar): 13000:-
    Kostym: 1000:-
    Ringar: 7000:-
    Hyra lokal: 5000:-
    Mat: ca 6-7000:- lagade all mat själva
    Bukett: 500:-
    Hår & smink: 2200:-
    Vin, öl: 5000:- inköpt ifrån tyskland
    Tårta, blommor, dekorationer osv: 4000:-
    Sen var det småsaker runtomkring som kostade.
    34st gäster

Svar på tråden Vad kostade ERT bröllop? :)