Vad kostade ERT bröllop? :)
som rubriken lyder...
skriv gärna ner hur många gäster, vad för mat, kostnad på klänningen etc.
och hur långt innan planerade ni inför bröllopet?
som rubriken lyder...
skriv gärna ner hur många gäster, vad för mat, kostnad på klänningen etc.
och hur långt innan planerade ni inför bröllopet?
Vårt bröllop gick på ca 20000:- inkl bröllopsresa till Helsingfors ( exkl fickpengar)
Vi hade ca 60 gäster
Maten bestod av midsommarmat( pajjer, sill, färskpotatis mm) delvis egenköpt samt delvis catering. Vi bjöd på öl, vin och nubbe inköpt i Danmark Min mamma o pappa betalade för champagne och tårta
Vi planerade i 9 månader
Jag köpte min klänning för 4000:-, våra ringar 5500:-, hyrde frack till smågrabbarna och mannen för 1100:-, smycken 400:- och lokalhyran låg på 500:-
Skor köpte vi på skopunkten.
Ca 60.000 men då gifte vi oss utomlands, så det e inkl resa och fickpengar.
ca 26,000 och ringar ca 20,000. Sedan gick resten till kläder och annat smått och gott!
Planerade ca 9 mån innan.
Strax under 5000 kr
Vi gifte oss borgerligt, på ett fornminne. Vi stog i ruinerna till ett gammalt slott.
I blåst, i solsken, i regn, i hagel och ja till och med åska.
Jag bar sverigeklänning som jag tidigare köp billigt då jag jobbat i fabriken där de görs delvis.
Han hade svarta finbyxor, vit skjorta, slips och väst.
Blommorna gick på ca 120 kr. Enkel bukett med blåklint, gula rosor. lite vallmo i också samt lite brudslöja.
Två vittnen, efter cermonin skålade vi i champagne (inte jag jag tog cider då jag var gravid), sedan åkte vittnena och vi till en resturang och åt. Trerätters för 1600 kr.
Vi bjöd på champagne på midsommarafton (gifte oss dagen efter) på vår årliga släktsammankomst. Då vi även avslöjade att vi gift oss.
Ingen visste detta innan. Förutom vittnena hans bror och min kompis sedan 12 år tillbaka.
Vi betalade ur egen ficka 8900 kronor inkluderat allt.
Hade vi betalat allting själva hade vi hamnat på nånstans mellan 25 och 30.000
Så detta betyder att vi fick mycket i present av släkt och vänner.
Klänning: Inköpt på second hand. Sy om den + kemtvätt + inköp = 1200 kronor
Kostym: Inköpt på Dressmann i studenttider. Skjorta, byxa och kavaj = 900 kronor
Ring: Lokal guldsmed, fick ett rejält förmånligt pris då maken känner ägaren. Bådas ringar för 900 kronor (dom hade kostat detta styckvis annars.. )
Middag: 2-rätters på restaurang 4500 kronor
Övernattning i minisvit på bröllopsnatt 800 kronor
Bukett: Gjorde själv, köpte 60 rosor i vitt och rött och gjorde egen bukett. 400 kronor
Smink och hår: sminkade mig själv med hjälp av en kompis, samma kompis fixade mitt hår gratis. Lånade diadem och slöja.
Transport: Ett par bekanta ställde upp med en amerikanare från 50-talet, ville bara ha bensinpengar för besväret.
Fotograf: fick i present av mina föräldrar - har ingen aning om priset.
Tårta: mamma gjorde fantastiska bröllopstårtor - 6 stycken egengjorda prinsesstårtor
Underhållning under middagen: Två trubadurer som sjöng och spexade 1½ timma - present av svärmor
Tårta, paketöppning och mingel hade vi hemma hos oss i vårt hus så det kostade ju ingenting. Vi lånade ihop stolar och bord för att duka långbord.
Kyrkbröllop - 35 gäster.
Ca 8000
Hyrde en hembygdsgård för en 500 hundring
Gifte oss borgligt där utomhus, med närmsta familjen ca 30 pers
Bjöd på mat tårta alkohol o vickning ja allt med andra ord
Kläder jag hade en silverklänning halterneck 300 kr på halens
Min man hade kostym som han hade sen innan
Barnen fick nya kläder för ca 500 kr
Ringen gick på ca4500 bara jag har vigselring
Ingen brudbukett o fotograf anlitade vi en vän som gav oss det i bröllopspresent
Vi fick det bröllopet vi ville ha o var jättenöjda
0:-
Ingen planering
Inga gäster
Jag gifte mig i jeans
Runt 100 000 :- kr.
Vårt gick på ca 35000 men vi valde att ha en kuvert avgift som täkte mat och dryck. Så vi stod för ca 20 000 i slutändan. Vi hade ca 55 gäster
Vårt gick på i runda slängor 50-60000:-
Klänning(ar): 13000:-
Kostym: 1000:-
Ringar: 7000:-
Hyra lokal: 5000:-
Mat: ca 6-7000:- lagade all mat själva
Bukett: 500:-
Hår & smink: 2200:-
Vin, öl: 5000:- inköpt ifrån tyskland
Tårta, blommor, dekorationer osv: 4000:-
Sen var det småsaker runtomkring som kostade.
34st gäster