• Anonym

Skära bort leverfläck själv?

Såklart du inte ska! Ring vc och låt dom ta bort den!!!

• Anonym

Skära bort hade jag inte vågar. Dels kan det blöda en hel del, och får du inte med rötterna så växer den tillbaka. Sen har jag för mig att jag läst att cellerna på något sätt kan bli skadade och orsaka ökad cancerrisk om man gör fel. Är inte säker på detta men har hört något i den stilen.

Det man kan göra själv med utåtstående är att snöra en tråd runt märket, hårt så blodtillförselen stryps. Till slut "dör" den och trillar då av. Har själv provat det eftersom jag också har ett märke på ett känsligt ställe Väntade inte tills den trillade av, men tillräckligt länge för att den skulle krympa en hel del. Fast på senare år har den kommit tillbaka.

• Anonym

min kille hade en utstående leverfläck på ryggen som han blev av med när han åkte vattenrutschbana. läkte fint

jag har klippt av likande själv med en vass nagelsax eller dragit av med pincett. det går finfint.

sätt på lite emblasalva först som bedövning så känns det inget.

annars går det ganska lätt och sanbbt hos en läkare också och då kan du få den analyserad och utesluta cancer helt!

Lycka till!

• Anonym

be om en kvinnlig doktor så är det inte värre än att gå till gynekologen!

• Anonym

Jag har lite utstående pluttar här och där och jag brukar klippa bort dom mest ireterande med en steril nagelsax men det är som inlägg 9 skriver att om du inte går djupt så kommer dom fördetmesta tillbaka och har man otur blöder man en hel del.

Jag har även tagit bort på vc och då tog dom bort mer än dubbelt så mycket både på bredden och djupet än vad fläcken var stor och sydde sen och då hadde jag självfallet bedövning

Vet hur ireterande det kan vara men vc är nog bäst.

• Anonym

såg att någon hade skrivit det tidigare, men tipsar om att sätta en sytråd runt o "strypa" den så trillar den av till slut. Detta tips fick min mamma av sin läkare. Och hon har gjort det ett flertal gånger.

• Anonym

varför tar ni bort dem? vad kostar det? får man göra det även om det är platta leverfläckar? har massor av sådana

• Anonym
    Svar på #22
    Anonym (jag) skrev 2009-03-05 22:09:10 följande:
    Hur länge måste tråden sitta där innan det händer något? Jag har precis knutit en nu. Som sagt, olämpligt ställe...
    Har du knutit så hårt det bara går? Det tar nog timmar, kanske upp till ett dygn? Innan den skrumpnat menar jag. Du lär märka
  • Anonym

Anonym (jag) skrev 2009-03-05 22:20:28 följande:

Jag knöt faktiskt inte så hårt det gick för det gjorde ont. Jag som trodde att jag var den härdade typen... Vi får se vad som händer, det här är ju lite spännande! Ska den trilla av alltså?
    Japp det ska den. Det gör bara ont i början, sen blir det bedövat. Så håll ut Och uppdatera gärna hur det går.
  • Anonym

är det verkligen leverfläckar som ni knyter bort? jag har flera hudfärgade påsar typ som är så irriterande och fula men är det leverfläckar? kan man knyta bort dom?

• Anonym

När min mamma var liten så hade hon en leverfläck på sitt finger.
    Hon tog en nål och stack på den och blodet bara sprutade ut
    Inte forsade ut, men det var en stråle som kom iallafall

Jag själv har en utstående leverfläck mitt under bygeln på min BH.
    Besvärande.
    Men enligt min läkare är just de som sitter under BH bygeln inte farliga.
    Men jag vågar ändå inte ta bort den.
    Tänk om lokalbedövningen gör så hela bröstet blir bedövat och bedövningen inte släpper hehe
    Men ska väl ta och beställa tid för att ta bort den.
    Har fått en på andra sidan också som de gärna också får ta bort.

Annars brukar jag kunna upptäcka små små små utstående saker som är typ en mm hudfärgade, inte mörka alltså.
    På dem tar jag en pincett och drar bort

• Anonym

Har läst att man inte får bränna bort födelsemärken med laser eftersom de alltid ska skickas på analys.

• Anonym

men om man tar bort dom med laser så vet man ju inte om det är farliga märken eller ska man be en doktor kolla dom först?

• Anonym

Jag har också ett jättefult, utstående födelsemärke nästan mellan benen. Aldrig hört det här med att "knyta av dem" - kan inte det vara farligt på något vis? Typ att även blodförsörjningen runt om störs och ett större hudområde dör o.s.v. Mitt märke ser ut precis som ett äckligt russin, jag hatar det. Men med "hals", som någon beskrev det, så det skulle kanske gå att "strypa". Och jag har faktiskt svårt att få tid att gå till vc, och de gör väl ändå ingenting utan medicinska skäl?

Är det riskfritt att prova att knyta av det? Hur ser huden som blir kvar ut?

• Anonym

jag hade en mellan benen som från börja bara va platt men rakar mig alltid och någon gång blev det utåtstående men när minna jag inte, skämdes otroligt över detta så på fyllan tog jag en sax o klippte av den, va oxå så man kunde dra ut den och nästan kunde se att den kunde gå av, av det. det gick jätte bra, kom en droppe blod max och syns inte idag

• Anonym

Är det nån som har tagit bort nån leverfläck med laser?
    Hur går man tillväga då, får man bedövningsspruta innan? gör det skit ont med laser? och vart vänder man sig för att gör det?

Svar på tråden Skära bort leverfläck själv?