• Anonym (jag)

Skära bort leverfläck själv?

Jag har en liten utstående ful leverfläck som sitter nästan mellan benen. Inte cancertypen. Vågar jag skära bort den själv med ett steriliserat rakblad? Det kan väl inte vara farligt eller?

• Svar på tråden Skära bort leverfläck själv?
  • Smulan87

Men nej! verkligen INTE! Uppsök läkare eller råd innan du går något sådant! >.<

Anonym (jag) skrev 2009-03-05 21:06:23 följande:
    Jag har en liten utstående ful leverfläck som sitter nästan mellan benen. Inte cancertypen. Vågar jag skära bort den själv med ett steriliserat rakblad? Det kan väl inte vara farligt eller?
    BF 11Juni 2009
  • HannaS86

Jag tror ändå det kan bli infektioner efteråt. Och det gör väldigt ont att göra det utan bedövning. Jag har "opererat" bort sådär 30st hos läkare och känner mig säker på att jag skulle kunna göra det på mig själv men aldrig utan bedövning.

• Anonym

Såklart du inte ska! Ring vc och låt dom ta bort den!!!

• Anonym (jag)

Alltså, den är väldigt liten och av den utstående typen. D v s inte mycket av den sitter fast i resten av huden. Bara en liten skinnslamsa som knappt sitter fast alls! Har fött barn och spruckit därnere utan bedövning så jag tror inte detta kommer kännas så farligt. Finns det någon som har gjort något liknande?

• Anonym (?!)

Är du inte klok människa klart du inte ska!

Allvarligt talat varför ens fundera på att göra det själv, det är ju bara att ringa vårdcentralen och beställa en tid. Dyrt är det ju inte heller och sen så blir det ordentligt gjort av en läkare med steriliserade verktyg...

• grodanboll85
    Svar på #5
    gör de inte själv kan få massa infektioner bättre att en som kan de gör de åt dej dumt å riskera att få infektioner i onödan ring antingVC eler din familjeläkare.
  • Chaplin

Hur kan du ens tänka tanken!!?!

Skulle själv aldrig drömma om att göra det!

• Anonym

Skära bort hade jag inte vågar. Dels kan det blöda en hel del, och får du inte med rötterna så växer den tillbaka. Sen har jag för mig att jag läst att cellerna på något sätt kan bli skadade och orsaka ökad cancerrisk om man gör fel. Är inte säker på detta men har hört något i den stilen.

Det man kan göra själv med utåtstående är att snöra en tråd runt märket, hårt så blodtillförselen stryps. Till slut "dör" den och trillar då av. Har själv provat det eftersom jag också har ett märke på ett känsligt ställe Väntade inte tills den trillade av, men tillräckligt länge för att den skulle krympa en hel del. Fast på senare år har den kommit tillbaka.

• Anonym (jag)

Någon som jobbar inom vården av er? Nyfiken.
    Har ingen lust att fläka ut mig inför någon, dessutom vore det så enkelt att snitta bort den själv. Men nu när alla tycker att jag är crazy som funderar på det så kanske jag ska lyssna på er... :)

Svar på tråden Skära bort leverfläck själv?