Inlägg från: Viking och Loke |Visa alla inlägg
  • Viking och Loke

Atopiskt eksem

har tyvär inga bilder men "rödflamiga" torra fläckar som oftast kliar...

nä jag fick tjata ihjäl mig på BVC när sonen va lite han va ju bara vanligt torr enligt dom...
    men vi  har nått på sjukhuset som heter eksem skolan ring´de dit fick tip råd och hjälp =)

• Viking och Loke
    WhiteAngels skrev 2009-03-06 09:44:10 följande:
    Vad jag vet kliar det inte på honom,men han är så liten medHan har haft problem med röda torra fläckar sedan han var nästan nyfödd.Oftast har han områden på kinden som inte vill frösvinna men nu har det även krupit bak i nacken.Han har även haft precis ovanför snoppenHans bror hade nåt liknansde på båda kinderna men det försvann när han var en 7 månader och det sa dom att det var något eksemaktigt.Vår bvc sköterska sa att det var nån form av svamp men det kan det inte i heller vara för oavsett hur mycket jag smörjer med mjukgörande så ser jag ingen större förändring tyvärr.Är lite om jag sj ska ringa hudkliniken
    Min son har oxå haft sina ekssem sen han va några månader bara...
    Kortison öär istort sett ett måste om det är eksem...
    den mildison den resept fria är absolut iongen fara att smörja med kan smörja två ggr om dan den första veckan sen 1 ggr andra veckan 3dje veckan varannan dag sen vid behov...
    mjukgörande smörjede vi med 2-3 ggr om dan...
    även blöjor kan ge utsag sonen "tålde" bara pampers...
    tvättmedel tvål är oxå nått man kan byta vi använde neutral...
  • Viking och Loke
    WhiteAngels skrev 2009-03-06 10:24:07 följande:
    Hydrokortiosnen tunnar ut huden och ska helst inte sättas i ansiktet eller kring ögonen
    är ingen fara med dom receptfria jag har har smörjt min son med dom och starkare kortison på kroppen hårbotten m.m... har varit ett måste för att få ordning på eksemen...

är de precis vid ögonen finns de en speciell ögon kortison salva att få på recept...
  • Viking och Loke

har även uteslutit en del i   hans kost...

som ex: allt som är rött choklad nötter citrusfrukter m.m...

• Viking och Loke

jo de är så sant de du skriver men när han såg ut som värst och innan vi fick hjälp då hade han i stort sett hela kroppen full...

sen har han fått olika partier där de inte velat ge med sig som ex hela hårbotten som han rev sönder i sömnen el. bakom runt öronen  då har kortisonet hjälp gör bra här...

och när han va som värst smörjde vi hela honom med mjukgörande cca 3 ggr om dagen...

Nu är han 5 år och mycket bättre får små fläckar ibland runt handleder och fingrar nån gång lite runt ögon och även runt örat  men som saagt inte alls som när han var 1-2 år...

• Viking och Loke

nej sonen här har inga mat allergier men känslig mot en del saker...

men har därimot pollen allergi och de hänger ihop  med Atopisak eksem...

• Viking och Loke

Vi fick även flytande tavegyl utskrivet att ge mot klådan när den va som värst...

• Viking och Loke
    Spaderdam skrev 2009-05-12 10:37:45 följande:
    Försvinner atopiskt eksem? Tror min son har det. Bara på en liten fläck på kinden, halv cm stort ungefär. Försvinner efter en vecka med kortisonsalva, men kommer tillbaka lika snabbt igen även om vi använder mjukgörande salva.Ska man fortsätta att smörja med kortison?
    Använder ni en receptfri typ moldison så kan ni smörja så här...

Vecka 1 2ggr per dag
    Vecka 2 1gång per dag
    Vecka 3 varannan dag
    Vecka 4 2 ggr
    Sen vid behov...

Kortison ska trappas ner inte avbrytas direkt då kommer det gärna tebax.

Min minsta son har haft satora problem med Atopska eksem men mycket bättre nu mest bara riktigt torr
  • Viking och Loke

Kan ju tillägga att när han var som värst så smörjde vi med miniderm 2 till 3 ggr per dag oxå...

• Viking och Loke
    Themis skrev 2009-05-13 15:17:45 följande:
    Om man hittar en orsak så slipper man eksemen helt. Inget kortison, inget smörja, inga problem...Personligen tycker jag det är den bästa lösningen om den går att få till. /fd diagnosticerad med atopiskt eksem pga okunniga läkare
    jo vi har undvikti mycket när jag väl fick BVC att förstå attd e var eksem min son hade...
    Innan det massa smörjande av alla dess slag och styrkor... som jag skrev innan nu är han bara torr

Vi undvek ALLT som är rött, choklad, nötter, citrusfrukter, hitta rätt blöjmärke som han inte fick eksem av bytte tvättmedel m.m...

och i dagsläget är de bara mjukgörande som behövs....

FAst börjar få eksem i håtbotten nu kommer gärna nu när deet blir varmt och haan svettas
Svar på tråden Atopiskt eksem