• WhiteAngels

Atopiskt eksem

Någon som har barn med atopiska eksem i nacke eller ansikte??Har ni bilder,jag skulle gärna vilja se för att jämföra min misstanke med mitt barn.På bvc får jag ingen speciell hjälp.

• Svar på tråden Atopiskt eksem
  • Viking och Loke

har tyvär inga bilder men "rödflamiga" torra fläckar som oftast kliar...

nä jag fick tjata ihjäl mig på BVC när sonen va lite han va ju bara vanligt torr enligt dom...
    men vi  har nått på sjukhuset som heter eksem skolan ring´de dit fick tip råd och hjälp =)

• bonnieloveskim

Ring en läkare å låt dem titta.
    Om det klias så ska du definitivt göra det.
    Klåda är tecken på något typ av eksem.
    Du kan pröva mildiderm recveptfri kortisonsalva från apoteket då kortisonen har stillar klådan å hjälper den torra huden. Men den ska man bara använda sparsamt.. ang en gång om dagen typ eller enligt läkarens föreskrifter.Däremellan använder du mjukgörande.
    On det inte klias räcker det med mjukgörande.
    Torra fläckar klias inte.. däremot så kan det gära ont om man får sjävsprickor.
    Eksem klias

Eksem kan se väldigt olika ut.. så det bästa är att låta en läkare bedömma.

• WhiteAngels

Vad jag vet kliar det inte på honom,men han är så liten med
    Han har haft problem med röda torra fläckar sedan han var nästan nyfödd.Oftast har han områden på kinden som inte vill frösvinna men nu har det även krupit bak i nacken.Han har även haft precis ovanför snoppen
    Hans bror hade nåt liknansde på båda kinderna men det försvann när han var en 7 månader och det sa dom att det var något eksemaktigt.
    Vår bvc sköterska sa att det var nån form av svamp men det kan det inte i heller vara för oavsett hur mycket jag smörjer med mjukgörande så ser jag ingen större förändring tyvärr.Är lite om jag sj ska ringa hudkliniken

• elliza

Tror inte att mjukgörande hjälper mot svamp. Vi fick Dactacort till dottern. Hennes eksem smörjer vi med hydrokortison och miniderm.

• mia mamma
    WhiteAngels skrev 2009-03-06 09:54:17 följande:
    Jag vägrar sätta hydrokortison
    Använd kallpressad rapsolja. Samma effekt som kortison men utan biverkningar. Min tjej har atopiskt eksem på sina händer och sedan vi började med rapsolja varje kväll har det blivit jättebra. Resten av tiden använder vi locobase och helosansalva(spensalva).
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Viking och Loke
    WhiteAngels skrev 2009-03-06 09:44:10 följande:
    Vad jag vet kliar det inte på honom,men han är så liten medHan har haft problem med röda torra fläckar sedan han var nästan nyfödd.Oftast har han områden på kinden som inte vill frösvinna men nu har det även krupit bak i nacken.Han har även haft precis ovanför snoppenHans bror hade nåt liknansde på båda kinderna men det försvann när han var en 7 månader och det sa dom att det var något eksemaktigt.Vår bvc sköterska sa att det var nån form av svamp men det kan det inte i heller vara för oavsett hur mycket jag smörjer med mjukgörande så ser jag ingen större förändring tyvärr.Är lite om jag sj ska ringa hudkliniken
    Min son har oxå haft sina ekssem sen han va några månader bara...
    Kortison öär istort sett ett måste om det är eksem...
    den mildison den resept fria är absolut iongen fara att smörja med kan smörja två ggr om dan den första veckan sen 1 ggr andra veckan 3dje veckan varannan dag sen vid behov...
    mjukgörande smörjede vi med 2-3 ggr om dan...
    även blöjor kan ge utsag sonen "tålde" bara pampers...
    tvättmedel tvål är oxå nått man kan byta vi använde neutral...
  • elliza
    WhiteAngels skrev 2009-03-06 09:54:17 följande:
    Jag vägrar sätta hydrokortison
    vill inte ha ett barn som river sönder sig pga klådan. tror hon mår betydligt bättre med hydrokortison.
  • WhiteAngels
    elliza skrev 2009-03-06 10:20:32 följande:
    vill inte ha ett barn som river sönder sig pga klådan. tror hon mår betydligt bättre med hydrokortison.
    Hydrokortiosnen tunnar ut huden och ska helst inte sättas i ansiktet eller kring ögonen
  • bonnieloveskim

Viking och Loke skrev 2009-03-06 10:01:13 följande:

Min son har oxå haft sina ekssem sen han va några månader bara...Kortison öär istort sett ett måste om det är eksem...den mildison den resept fria är absolut iongen fara att smörja med kan smörja två ggr om dan den första veckan sen 1 ggr andra veckan 3dje veckan varannan dag sen vid behov...mjukgörande smörjede vi med 2-3 ggr om dan...även blöjor kan ge utsag sonen "tålde" bara pampers...tvättmedel tvål är oxå nått man kan byta vi använde neutral...
    Instämmer att är det eksem så behövs kortison.
    jag har atopiskt eksem på mina händer å har prövat allt.. vissa salvor hjälpte.. men bara för stunden..
    när det är klåda så hjälper bara kortison.

fast jag blev lite nyfiken.. vad har rapsolja får klådstillande effekt?
Svar på tråden Atopiskt eksem