• mia mamma

Atopiskt eksem

WhiteAngels skrev 2009-03-06 09:54:17 följande:
    Jag vägrar sätta hydrokortison
    Använd kallpressad rapsolja. Samma effekt som kortison men utan biverkningar. Min tjej har atopiskt eksem på sina händer och sedan vi började med rapsolja varje kväll har det blivit jättebra. Resten av tiden använder vi locobase och helosansalva(spensalva).
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • mia mamma
    bonnieloveskim skrev 2009-03-06 10:25:50 följande:
    Viking och Loke skrev 2009-03-06 10:01:13 följande: Instämmer att är det eksem så behövs kortison.jag har atopiskt eksem på mina händer å har prövat allt.. vissa salvor hjälpte.. men bara för stunden.. när det är klåda så hjälper bara kortison.fast jag blev lite nyfiken.. vad har rapsolja får klådstillande effekt?
    Det behövs inte alls kortison bara för att det är eksem. Min tjej har eksem på händerna som såklart är utsatt för vatten, mat och dyl.
    A och O är att kontinueligt smörja och mycket och ofta. Gjorde eftersökningar och fick då tipset att använda rapsolja som mjukgörande och oljan har samma effekt som kortison men inga biverkningar samt att man kan använda det varsom helst och när det gäller min lilla tjej så vill jag tex. inte smörja henne med kortison för att hon sedan gnuggar sig i ögen eller dyl.
    Genom att bibehålla fukten och aldrig låta eksemet "blossa" up har hon heller ingen klåda.
  • mia mamma

Vill bara säga att jag gick till VC och krävde remiss till Hudkliniken vilket jag fick och efter konstaterandet att hon hade atopiskt eksem fick vi remiss till barnkliniken för att utreda astma/allergier. Har varit där och min tjej har idag inga ytterligare allergier eller dyl. men det kan komma längre fram så vi kommer att bli kallade varje år framöver för ny testnig.
    Känner ni att man inte ta frågan på allvar så fortsätt att ställa krav, ge inte upp til slut vill de bara bli av med en. Kan tillägga att jag var på VC tre gånger innan de skrev remissen och läkarna där sa bara att hon var torr och att det skulle gå bort snart. Med facit i hand så var det ju inte fallet!

Svar på tråden Atopiskt eksem