• Litens mamma

Blödning efter cellprov...? :-(

Vet inte om jag lade detta under rätt rubrik, men jag vet inte vad jag ska göra...
    Är gravid i v 12+6 och var in och gjorde ett cellprov i tisdags - dock inte ett vanligt sådant utan ett där de tar en liten bit av livmodertappen, jag vet inte vad det kallas.
    Efteråt blödde det som mens, men det var helt normalt sa läkaren.
    Sen dess har blödningen avtagit, men imorse när jag vaknade blödde jag som mens igen.
    Fick panik och var säker på att det var mf på gång, men när jag äntligen kunde ringa kvinnokliniken så sa det att detta var helt normalt, och att man är så känslig i livmodertappen när man är gravid så då kan det blöda lite extra. Det kan även blöda lite extra ca 7-14 dagar efter provet, då sårskorpan släpper.

Jag litar ju på vad barnmorskan på KK säger, men jag mår ändå för jäkligt rent utav sagt, och undrar om det är någon som gjort ett liknande prov och som oxå har blödit?

Kan tillägga att blödningen avtagit under dagen, nu är det mest när jag torkar mig. Det mesta kom imorse.

• Svar på tråden Blödning efter cellprov...? :-(
  • pp08

Ja, det är ganska vanligt att det blöder efteråt.
    1) livmodertappen är känslig, så en vaginal undersökning kan redan orsaka små blödningar
    2) blodkärlen i underlivet kan lätt brista
    3) när de har tagit en liten bit av tappen, tar det tid innan såret är helt läkt, små ansträngningar kan göra att det börja bloda igen innan det har läkt klart.
    Att kliva upp på morgonen och får "tryck" på underlivet kan vara tillräcklig mycket med påfrestning för att orsaka sådana små blödningar.

Har själv haft blödningar omkring livmodertappen/blodkärl från v.6. Gjorde en undersökning, inkl. cellprov v.23 och blödde rejält vid /efter undersökningen. Allt var och är fortfarande bra med barnet. (nu v.26+4)

Jag har också mest små blödningar (eller rester) på morgonen, eller den första timmen efter att man har varit uppe och rört på sig.

• Litens mamma

Åh tack för peppande ord. Hur länge efteråt hade du blödningar?
    Jag var inte inställd på så stor blödning ens innan provet togs, och sen nät provet var taget och jag blödde rätt mkt så trodde jag att det skulle avata efter ett par dagar, vilket det ju oxå gjorde.
    Därav min chock imorse.

Man är ju så inställd på att blödningar under graviditet är så farligt...

pp08 skrev 2009-03-06 13:49:37 följande:
    Ja, det är ganska vanligt att det blöder efteråt.1) livmodertappen är känslig, så en vaginal undersökning kan redan orsaka små blödningar2) blodkärlen i underlivet kan lätt brista3) när de har tagit en liten bit av tappen, tar det tid innan såret är helt läkt, små ansträngningar kan göra att det börja bloda igen innan det har läkt klart.Att kliva upp på morgonen och får "tryck" på underlivet kan vara tillräcklig mycket med påfrestning för att orsaka sådana små blödningar.Har själv haft blödningar omkring livmodertappen/blodkärl från v.6. Gjorde en undersökning, inkl. cellprov v.23 och blödde rejält vid /efter undersökningen. Allt var och är fortfarande bra med barnet. (nu v.26+4)Jag har också mest små blödningar (eller rester) på morgonen, eller den första timmen efter att man har varit uppe och rört på sig.
  • Hemlighet

Jag tog cellprov i vecka 12.Hade haft blödning några dagar innan och när provet var taget så blödde jag lite, även en hel del under själva vul undersökningen sa sambon.(han var med och såg)

Men det är normalt så läkaren.

Du behöver nog inte vara orolig.

• Litens mamma

Tog du vanligt cellprov eller en bit av tappen?
    Jag blödde inget vid vanliga provet så att säga, så jag hoppas verkligen att jag inte behöver oroa mig utan att blödningarna är just pga att de faktiskt tagit en bit av tappen och att det är ett sår där som ej läkt.

Hemlighet skrev 2009-03-06 14:38:45 följande:
    Jag tog cellprov i vecka 12.Hade haft blödning några dagar innan och när provet var taget så blödde jag lite, även en hel del under själva vul undersökningen sa sambon.(han var med och såg)Men det är normalt så läkaren.Du behöver nog inte vara orolig.
  • Nova82

Jag har gjort samma prov (tagot en bot av tappen) och blödde i ca 5 dagar. När sårskorpan sedan ramlade loss blödde jag ytterligare några dagar.
    Förstår att du är orolig, det var jag med. Men jag lovar dig att det är normalt. Jag var helt förstörd och övertygad om att bebben inte hade klarat sig, så jag gjorde ett privat ul. Men allt var jättebra och idag går jag in i v 31!
    Hoppas det känns lite bättre! Kram på dig

Swallowing pride never choked anyone
  • Litens mamma

Tack så jättemkt för ditt stöd - behöver verkligen höra om andra i samma sits, för jag har verkligen mått dåligt idag, o imorse var jag helt övertygad om att nu har bebisen dött därinne! Har varit så ledsen.
    Men nu känns det bättre, o nu har blödningen avtagit o det är mest gammalt blod som kommer...

Nova82 skrev 2009-03-06 17:13:47 följande:
    Jag har gjort samma prov (tagot en bot av tappen) och blödde i ca 5 dagar. När sårskorpan sedan ramlade loss blödde jag ytterligare några dagar.Förstår att du är orolig, det var jag med. Men jag lovar dig att det är normalt. Jag var helt förstörd och övertygad om att bebben inte hade klarat sig, så jag gjorde ett privat ul. Men allt var jättebra och idag går jag in i v 31! Hoppas det känns lite bättre! Kram på dig
  • Hemlighet

Litens mamma skrev 2009-03-06 14:40:30 följande:

Tog du vanligt cellprov eller en bit av tappen?Jag blödde inget vid vanliga provet så att säga, så jag hoppas verkligen att jag inte behöver oroa mig utan att blödningarna är just pga att de faktiskt tagit en bit av tappen och att det är ett sår där som ej läkt.
    Jag vet inte vad dom tog.Men dom tog en bit och skickade iväg den lilla lilla biten.
  • Bakar

fyyy jag som ska göra cellprov på onsdag då e jag v13+0 kommer ju va helt nervös sen.. blödde mycke sist jag gjorde cellprov o kommer ihåg att det gjorde så ont..
    så jag har lite lagom ångest för det!!

Svar på tråden Blödning efter cellprov...? :-(