• Litens mamma

Blödning efter cellprov...? :-(

Vet inte om jag lade detta under rätt rubrik, men jag vet inte vad jag ska göra...
    Är gravid i v 12+6 och var in och gjorde ett cellprov i tisdags - dock inte ett vanligt sådant utan ett där de tar en liten bit av livmodertappen, jag vet inte vad det kallas.
    Efteråt blödde det som mens, men det var helt normalt sa läkaren.
    Sen dess har blödningen avtagit, men imorse när jag vaknade blödde jag som mens igen.
    Fick panik och var säker på att det var mf på gång, men när jag äntligen kunde ringa kvinnokliniken så sa det att detta var helt normalt, och att man är så känslig i livmodertappen när man är gravid så då kan det blöda lite extra. Det kan även blöda lite extra ca 7-14 dagar efter provet, då sårskorpan släpper.

Jag litar ju på vad barnmorskan på KK säger, men jag mår ändå för jäkligt rent utav sagt, och undrar om det är någon som gjort ett liknande prov och som oxå har blödit?

Kan tillägga att blödningen avtagit under dagen, nu är det mest när jag torkar mig. Det mesta kom imorse.

• Svar på tråden Blödning efter cellprov...? :-(
  • Litens mamma

Nej jag vill inteta nå't mer cellprov medans jag är gravid...Fast å andra sidan så tog jag ju första provet - dvs "vanliga" provet - innan grav, o det var ju det som visade på lätta cellförändringar, så därav ville de följa upp provet så fort som möjligt.
    Men jag mår SKIT av att blöda så här kan jag ju säga.
    Blödningen avtog igår, men nu på morgonen när jag klev upp så rann det färskt blod igen.
    Även fast jag vet att det inte är mf, för då kommer det ju klumpar osv, så känns det ju så förbannat obehagligt o jag mår jättedåligt utav det.
    Ska på återbesök på torsd, men fortsätter det att blöda så här färskt några dagar till så ringer jag igen.
    Är så orolig att det inte ska läka ordentligt...

• Knixie

Jag fick åka in till gynakuten när jag blödde så mycket som du gör anu. Åk in och kolla de kanske kan pensla på sånt där som de gjorde på mig.
    har du slidkatarr på de (vanligare en man tror ) så kommer de inte slutas blöda för att du är irriterad så jag tycker du ska åka in om du blöder så mycket... jag hade inte väntat. Ring gynakuten...

• Litens mamma

Jag pratade med kvinnokliniken igår o de sa att det är helt normalt att blöda såhär...
    Ska på återbesök på torsd, men kommer med all säkerhet att ringa redan på månd om det inte avtagit.
    De säger att man blöder extra mkt när man är gravid oxå

Knixie skrev 2009-03-07 10:00:43 följande:
    Jag fick åka in till gynakuten när jag blödde så mycket som du gör anu. Åk in och kolla de kanske kan pensla på sånt där som de gjorde på mig. har du slidkatarr på de (vanligare en man tror ) så kommer de inte slutas blöda för att du är irriterad så jag tycker du ska åka in om du blöder så mycket... jag hade inte väntat. Ring gynakuten...
  • Knixie

Ja de är ju de som oroar en att man blöder så mycket man tänker ju på de hela tiden.. säag till en gravid kvinna att de är ingen fara att du blöder är ju helgalet...
    Men kan ju inte ens sova... eller konsentrera sig på någe annat...

Iof så blödde jag upp till en månad efter cellprovet...
    och du har ju nyss gjort cellprovet...

Men bara de att man blöder är ju psykiskt påfrestande.

• Litens mamma

Ja det är ju det som är grejen, att det känns inte NORMALT att blöda då man är gravid!!
    Jag har haft mf förut då jag blödde som bara den, o det är klart att man blir påmind...
    Idag är första dagen utan blod dock, hittills har det alltid kommit en större mängd på morgonen, o sen har det sakta men säkert avtagit under dagen.

Knixie skrev 2009-03-07 22:44:08 följande:
    Ja de är ju de som oroar en att man blöder så mycket man tänker ju på de hela tiden.. säag till en gravid kvinna att de är ingen fara att du blöder är ju helgalet... Men kan ju inte ens sova... eller konsentrera sig på någe annat... Iof så blödde jag upp till en månad efter cellprovet...och du har ju nyss gjort cellprovet... Men bara de att man blöder är ju psykiskt påfrestande.
  • Knixie

KOm en sor mängt på morgon för mig också de är för att man legat och samlat på sig typ...

Du blöder nog pga cellprovet och inte av MF men man är ju endå orolig så jag förstår dig.

har också haft ett MF men då viste jag inte att jag var gravid...

• Litens mamma

Mitt mf var i v 9 o då bara forsade det blod o stora klumpar ur mig så det är klart att jag är livrädd för det nu med när man vakanr o hela trosan är full med blod!
    Inte så kul att blöda ut ett foster på 7-10 cm direkt

Men nu känner jag mig lite lugnare iaf, men behöver ändå höra om andra o hur länge o mkt de har blött efter cellprov.

Knixie skrev 2009-03-09 12:41:11 följande:
    KOm en sor mängt på morgon för mig också de är för att man legat och samlat på sig typ... Du blöder nog pga cellprovet och inte av MF men man är ju endå orolig så jag förstår dig. har också haft ett MF men då viste jag inte att jag var gravid...
  • dunderhanna

är inte gravid men försöker och komme nyss hem från ett sånt cellprov där dom tar en bit.. eller av mej tog dom 2bitar.!
    kände hur de rann blod och undersköterskan skickade tussar å papper till läkaren hela tiden.
    de vart blodbad där inne på rummet, blör nu mer än vad ja gör när jag har mens.
    inge sex, träning eller bad på 4 dar eller till blödningen slutat..
    var ju väldigt passade eftersom jag har äl i veckan.. eller så inte!!
    men fundera är de så smart att jobba när ja är personlig assistent och de förekommer tunga lyft.?

• Litens mamma

Åh vad skönt att höra med fler i samma sits!
    ja det blödde mkt på mig oxå när jag låg där i stolen, det bara rann. Av mig tog de oxå två bitar.
    Nu har dock blödningen avtagit (peppar, peppar), blödde inget als igår eller hittills idag.
    Ska in på koll på torsd, får se hur det ser ut då.
    Är främst rädd för att det har påverkat bebisen, även om jag innerst inne vet att det inte har det...

dunderhanna skrev 2009-03-10 11:34:41 följande:
    är inte gravid men försöker och komme nyss hem från ett sånt cellprov där dom tar en bit.. eller av mej tog dom 2bitar.!kände hur de rann blod och undersköterskan skickade tussar å papper till läkaren hela tiden. de vart blodbad där inne på rummet, blör nu mer än vad ja gör när jag har mens.inge sex, träning eller bad på 4 dar eller till blödningen slutat..var ju väldigt passade eftersom jag har äl i veckan.. eller så inte!!men fundera är de så smart att jobba när ja är personlig assistent och de förekommer tunga lyft.?
  • Bakar

fyyyy jag ska iväg och ta cellpriv nu vill inte.. hoppas inte den lille där inne tar skada av det bara.. man e ju livrädd för det!!! jag vill inte att det ska blöda kommer ju vara helt nojig helt enkelt!!!! Att man läste alla era saker gjorde ju inte saken bättre *s*

• Litens mamma

Det kommer säkert att gå jättebra! Min blödning har avtagit nu, har inte blödit på snart 3 dagar.
    O när jag tänker efter så är det ju inte så konstigt att man blöder när de faktiskt knipsar av en bit (två) därinne.
    Imorr'n ska jag på återbesök, o hoppas då att få titta på bebis. HOPPAS allt ser bra ut! Isf ska jag glömma allt detta hemska med cellprovet.

Bakar skrev 2009-03-11 07:27:26 följande:
    fyyyy jag ska iväg och ta cellpriv nu vill inte.. hoppas inte den lille där inne tar skada av det bara.. man e ju livrädd för det!!! jag vill inte att det ska blöda kommer ju vara helt nojig helt enkelt!!!! Att man läste alla era saker gjorde ju inte saken bättre *s*
  • Trynträ
    Bakar skrev 2009-03-11 07:27:26 följande:
    Hur gick det? Det är ju ingen som kan tvinga dig ta det om du inte vill. Det går ju att skjuta upp det.
  • dunderhanna

fy va äckligt..
    mitt blod är väldigt mörkt, och igår va de som massa kaffesump.
    massa små hårda svarta prickar (är väl torkade blodklumpar.)
    har typ svidit till å från under dagarna..
    men men nu kom de äckliga..
    såg ut som typ tyget från en tops som komme ut igår på dagen ni vet sån där tygtops som dom torka med.
    inte mysigt sen på kvälllen/natten när jag komme hem från jobbet hade ja nått äckligt i trosskyddet.
    jag är inte kräsen (jobbar inom vården) så jag tog upp och kollade vad det var.
    jo de var en skinn/hudbit på 2'2cm om inte lite större.. samt att de va små skinnbitar som låg brevid..
    nån som haft så?

• Litens mamma

Oj nej så var det inte för mig.
    Bara vanligt blod kan man säga, med små levrade klumpar ibland.
    Idag avr jag på återbesök till gyn, o tappen såg nu fin ut o bebben lever o mår bra där inne
    Så nu kan jag pusta ut för denna gång!
    Tack för att ni har varit med o skrivit i den här tråden, o lycka till alla!

dunderhanna skrev 2009-03-12 08:32:32 följande:
    fy va äckligt..mitt blod är väldigt mörkt, och igår va de som massa kaffesump.massa små hårda svarta prickar (är väl torkade blodklumpar.)har typ svidit till å från under dagarna..men men nu kom de äckliga..såg ut som typ tyget från en tops som komme ut igår på dagen ni vet sån där tygtops som dom torka med.inte mysigt sen på kvälllen/natten när jag komme hem från jobbet hade ja nått äckligt i trosskyddet.jag är inte kräsen (jobbar inom vården) så jag tog upp och kollade vad det var.jo de var en skinn/hudbit på 2'2cm om inte lite större.. samt att de va små skinnbitar som låg brevid..nån som haft så?
  • dunderhanna

slutade helt att blöda igår å tänkte sexa lite eftersom ja ha äl i helgen..
    men shit då blödde de då där mycke igen, satt på toa 30min å de bara rann..
    men sen började de ge sig, inge mer blod idag så få se om vi våga sexa imorgon..

men jo glömde ju fråga om ni fick veta hur lång tid de skulle ta innan ni fick resultatet..?

• dunderhanna

slutade helt att blöda igår å tänkte sexa lite eftersom ja ha äl i helgen..
    men shit då blödde de då där mycke igen, satt på toa 30min å de bara rann..
    men sen började de ge sig, inge mer blod idag så få se om vi våga sexa imorgon..

men jo glömde ju fråga om ni fick veta hur lång tid de skulle ta innan ni fick resultatet..?

Svar på tråden Blödning efter cellprov...? :-(