• Litens mamma

Blödning efter cellprov...? :-(

Vet inte om jag lade detta under rätt rubrik, men jag vet inte vad jag ska göra...
    Är gravid i v 12+6 och var in och gjorde ett cellprov i tisdags - dock inte ett vanligt sådant utan ett där de tar en liten bit av livmodertappen, jag vet inte vad det kallas.
    Efteråt blödde det som mens, men det var helt normalt sa läkaren.
    Sen dess har blödningen avtagit, men imorse när jag vaknade blödde jag som mens igen.
    Fick panik och var säker på att det var mf på gång, men när jag äntligen kunde ringa kvinnokliniken så sa det att detta var helt normalt, och att man är så känslig i livmodertappen när man är gravid så då kan det blöda lite extra. Det kan även blöda lite extra ca 7-14 dagar efter provet, då sårskorpan släpper.

Jag litar ju på vad barnmorskan på KK säger, men jag mår ändå för jäkligt rent utav sagt, och undrar om det är någon som gjort ett liknande prov och som oxå har blödit?

Kan tillägga att blödningen avtagit under dagen, nu är det mest när jag torkar mig. Det mesta kom imorse.

• Svar på tråden Blödning efter cellprov...? :-(
  • Bakar

Hemlighet man får ju kallelse vart 3-4år o nu var det min tur i alla fall.. frågade BM om jag skulle göra det eller vänta till efter men hon tyckte det va bättre nu.. eftersom man kan göra det tidigt i en graviditet annars måste man vänta till andra mensen efter att man hhar fått barn!!

• Litens mamma

Får man en kallelse så kan man ju lika gärna göra det då man är gravid - det spelar ju egentligen ingen roll! Dock säger de väl att testresultatet kan bli missvisande om det är för långt fram i grav, o det kan säkert stämma.
    Jag tog mitt första prov innan jag blev grav, men sen kom resultatet o då hade jag lätta cellförändringar, o då ville ju läkaren ta det där vävnadsprovet med en gång. O det är ju lika bra att få det gjort.

Bakar: Det vanliga cellprovet gör inte alls ont, de "skrapar" bara lite med en spatel, det går jättefort o lätt!
    Då de tog vävnadsprovet så gjorde det inte heller ont, fastän jag hade hört att det kunde sticka till lite så jag var verkligen livrädd innan.
    Dock hade jag inte hört hur mkt o länge man kan blöda - så DET kom verkligen som en chock!
    Men de säger att det är normalt, o efter stödet i denna tråd så har jag lugnat ned mig, o börjar inse mer o mer att det inte är nå't konstigt med att blöda efter ett sådant prov.
    Men det känns ju olustigt...

Hemlighet skrev 2009-03-06 18:16:17 följande:
    Är det vanligt att man tar cellprov när man är gravid?Varför då???
  • Bakar

Litens mamma sist jag gjorde vanligt cellprov gjorde det jätte ont och blödde efteråt och jag va så irriterad för vi skulle på kryssning i karribien och jag blödde lite i säkert 3dagar

men jag hoppas det blir bättre den här gången

• Trynträ

Jag trodde inte de tog cellprov när man var gravid. Lät i alla fall inte så på min bm när jag var där på inskrivning. Jag skulle få ta det när graviditeten var över istället.

• Bubblan2
    Svar på #10
    Det är med det här som med allt annat, det är olika beroende på vilket landsting man tillhör och det kan även skilja sig åt mellan MVC:n.

Jag tillhör landstinget Dalarna och BMM Borlänge sjukhus och här tar de inga cellprov alls under en graviditet. De väntar till efterkontrollen.
    Anledningen är att de anser att det oroar mer än det gör nytta eftersom det alltid finns risk för blödning. Sen sa BM något om att det även finns risker för att testen visar fel eftersom det kan påverkas av hormoner eller om det nu va något annat.

Ni som får kallelse till cellprov under graviditeten, kom ihåg att ni alltid kan avböja och begära att ta det efter förlossning.
  • Knixie

jag blödde från och till i en månad efter cellprovet som jag tog i v 10 Men de sa att de va normalt... 
     MEN när jag va i v 14 blödde jag så mycket så jag fick åka in akut. Blödde fårn livmoderhalsen såret ville inte läka.. Läkaren skaka på huvudet för kärringen som gjorde cellprovet gick för hårt åt på mig...
    Bäbisen mådde bra och han pänsla på någe på livmoderhalsen (SVED SOM F*N) och la in någon bobbulstuss så slutade det blöda efter 2 dagar.

• Trynträ

Men varför tar de cellprov när man är gravid om det är så mycket komplikationer? Verkar ju väldigt onödigt tycker jag. Skulle må skitdåligt om jag började blöda eftersom jag har två mf bakom mig. Har man väntat 3 år så känns det ju som man kan vänta några månader till.

• Knixie

Vet inte varför de gör de när man är gravid... man är ju extra känslig då också.
    ja vist man blir ju toknervig så fort man blöder även om man inte haft missfall.

Hittade det här http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=3359 vet inte om de är till någon hjälp...
    Kan jag ta cellprov om jag är gravid?

Ja, om cellprovet tas före den femtonde graviditetsveckan. Cellprov tagna senare under graviditeten kan ge ett missvisande provsvar varför man inte rekommenderar detta. Cellprovtagning är inte skadligt under graviditeten.

• Knixie
    Svar på #15
    Vad bra då ska jag neka till att göra cellprov om jag blir gravid igen...
    Aldirg mer cellprov när jag är gravid.
Svar på tråden Blödning efter cellprov...? :-(