• Lilla K

Bilbarnstol efter 6 års ålder?

Har visserligen ett tag kvar tills tösen är såpass gammal, men vi ska snart byta ut babyskyddet mot en bilstol, och vi har stött på lite funderingar huruvida vi ska ha en som är enbart bakåtvänd, eller en som går att kombinera och vända framåt.

Hur länge har ni använt bilbarnstol? Enligt tillverkarna kan man byta till bältesstol vid 5-6 års ålder, men frågan är om man gör det "i verkligheten"? När bytte ni till bältesstol? Och tyckte ni det var för tidigt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-19 17:09:57:
    Med bilstol menar jag en sån med ryggstöd och bältesstol är en sån utan!

• Svar på tråden Bilbarnstol efter 6 års ålder?
  • Prillan73

Min 6-åring sitter i en bälteskuddestol....hmmmm.....bälteskudde med rygg.......hmmm.....hoppas du förstår...
    Den har hon haft sen hon var lite mer än 4......för då var hon för lång för att sitta bakåt !

• Lilla K

Jag förstår! Kommer ni ta bort ryggdelen eller byta till bara bältesstol snart liksom? Eller känns det för tidigt?

• Prillan73

Bara kudde funkar om hon sitter bak för där är sätet högre än i fram....

• Lilla K

Ok, men det behövs inte i sidled alltså? Som typ stöd om de somnar?

• ebben

Vi hade en kudde med ryggstöd från 4 års ålder.Funkar hur bra som helst!!!!!!

• ebben

Med löstagbart ryggstöd alltså,så sen tog vi bort ryggstödet!

• Beckah82

Min 7-åring sitter på bilkudde och har så gjort i ca 4 år. Det finns ju sådana bilkuddar som har ett ryggstöd också och det är ju toppenbra! De funkar dessutom lika länge som en "vanlig" bilkudde.

• UngMamma02

min dotter som är 3år sitter på en kudde med ryggstöd..funkar bra

• Lilla K

ebben: när tog ni bort ryggstödet?

Beckah82: ni har alltså inte ryggstöd?

• Beckah82

Lilla K

Nej han har aldrig haft det. han hade bilbarnstol tills han var ca 3 år och sen bytte jag till bilkudde utan ryggstöd. det funkar bra.

Sen handlar det inte bara om ålder utan även om längd såklart. Har en systerson på 3,5 år som behöver mer än kudde med tanke på hans längd (väldans kort).

Svar på tråden Bilbarnstol efter 6 års ålder?