• Lilla K

Bilbarnstol efter 6 års ålder?

Har visserligen ett tag kvar tills tösen är såpass gammal, men vi ska snart byta ut babyskyddet mot en bilstol, och vi har stött på lite funderingar huruvida vi ska ha en som är enbart bakåtvänd, eller en som går att kombinera och vända framåt.

Hur länge har ni använt bilbarnstol? Enligt tillverkarna kan man byta till bältesstol vid 5-6 års ålder, men frågan är om man gör det "i verkligheten"? När bytte ni till bältesstol? Och tyckte ni det var för tidigt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-19 17:09:57:
    Med bilstol menar jag en sån med ryggstöd och bältesstol är en sån utan!

• Svar på tråden Bilbarnstol efter 6 års ålder?
  • Lilla K

Becka: ja det förståss! Tack för svar!

• ebben

minns så klart inte när vi tog bort ryggstödet..........bruden är 9 år nu..........
    men sitter på själva kudden än i bland,i vissa bilar.Ja ,beror på hur långa barnen är,o så............

• lhs73

mina 2 minsta sitter på bälteskuddar utan ryggstöd
    båda har setat på kuddar sen 3,5 års ålder
    har en hållare till bältet åt den yngsta, liknande sådan som finns på de med ryggstöd, så att bältat dras undan från halsen å ligger ner på axeln

• Mamma till tre kottar

Mina tvillingar använde bältesstol. Valde det eftersom vi gör långresor i bild ett par ggr per år och de bältesstolarna vi har ger lite stöd på sidan när de somnar.

• Mamma till tre kottar

Glömde åldrar:
    De bytte från babyskydd till bilbarnstol vid 10 månader och sedan till bältesstol när de var dryga 4 år.

• Froggis

Barnen skall ju sitta bakåtvända tills dom fyllt fyra år.
    Vår 4½ åring fick börja sitta på "bilstol" (altså en kudde med ryggstöd) när han fyllt fyra. Nu sitter både han och storebror som är 7 år på bilstol.

• Karra1

Vi hade bilbarnstol fram tills de var 5,5 resp. 7 år (då bytte vi till kuddar) däremot har den yngre åkt framåtvänd i sin bilbarnstol (som hon först åkte bakåtvänd i) sen hon var två år för att hon var så åksjuk (den äldre åkte bakåt tills hon var 4).

• Mrs USA

Mina flickor är ganska korta. 10-åringen har suttit på kudde utan rygg sen hon var 6 år och lillan 8 år sitter fortfarande på kudde med rygg. Hon gillar den, utan rygg har kudden en tendens att åka framåt.

De ska väl sitta på kudde tills de är 140 cm, stämmer inte det?
    Tycker inte bara man ska se på ålder utan barnens längd oxå.

Min 10-åring är 130 cm nu.

• Froggis

Jo jag har också hört 140 cm, säsrkillt att tänka på om man har airbag, en del tror att sitter barnen på kudde så går det bra med airbag för då blir dom mer än 140cm, men det är tydligen inte alls så.

• Froggis

Jo jag har också hört 140 cm, säsrkillt att tänka på om man har airbag, en del tror att sitter barnen på kudde så går det bra med airbag för då blir dom mer än 140cm, men det är tydligen inte alls så.

• Tillififf

En liten tjej i min umgängeskrets är 3 år nu och åker på en bakåtvänd bilstol. Men hon är såpass lång att hon då sitter med benen böjda mot sätesryggen. Det kan väl inte heller vara speciellt bra?? Det är inte speciellt bekvämt ut och man tycker att hon skulle göra illa benen vid en krock?

• Mrs USA

Jag vet att många tycker att barnen sitter obekvämt bakåtvända, men nacken är ju inte stark nog än på de små och hellre skadade ben än bruten nacke? Om man ska vara krass...

Min stora flicka skäms ibland när kompisar ska åka med och hon sitter på kudde... Det är jobbigt, men ingen kompis har nånsin retat henne eller sagt något om det.
    Så; summa kardemumma-säkerheten framför allt!

• Karra1

Tillififf: bättre obekvämt och säkert......

Fast vi vände vår lilla tidigt, men det var för att slippa att hon skulle kräkas tre gånger till dagis och lika många gånger på hemvägen (10 min enkel väg) )när hon började åka framåtvänd så kräktes hon bara en gång i veckan.... och det är en himla skillnad. För oss funkade det inte att ha henne bakåtvänd längre. Hon började dagis vid två och då blev ju bilåkandet ett större problem.

• Mamma Mu 75

Mina barn har suttit bakåtvända i bilbarnstol tills 4 års ålder. Därefter har de haft bilkudde med ryggstöd. Min 6-åring har bilkudde med ryggstöd och min 8-åring har endast bilkudde. Min äldsta kille som är 11 år slutade nog med bilkudde när han var 9 år ungefär.

• Anna Dyring

Britax two way + erkommenderas starkt!!! Den hade vår dotter bakåtvænd från 6 mån till 4,5 år. Fraåtvænd till 5,5 år. Nu har vi en Britax HiLiner som går att anvænda till 10-12 års ålder. Den ær vældigt lætt och hon ælskar den. Det bæsta med den ær att sidorna runt huvudet håller fast huvudet æven nær de somnar...

Jag personligen tycker att man skall ha bilstol så længe det bara går, de sitter mkt sækrare i en sådan isf endast bæltesstol.
    kram anna
    ps.titta på britax.se så kan du se hi linern

Svar på tråden Bilbarnstol efter 6 års ålder?