• skrivglad

Hur upplevde ni petidin?

Har fött två barn men inte prövat just petidin. Vilka är era erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Hur upplevde ni petidin?
  • SandraJ

jag somnade mellan värkarna efter petidinsprutan, men jag vaknade dock i tid till krystvärkarna

• skrivglad

SandraJ: Vet du om det är vanligt att somna av det?

• Fille Fjonkan

Jag fick Petidin under min första förlossning. Jag slocknade inom ett par minuter. Jag vaknade till när värkarna kom, sedan somnade jag snabbt om igen. Effekten satt väl i ungefär en timme.

Är man extremt trött och behöver sömn för att orka med hela förlossningen kan Petidin kanske komma väl till pass, annars är nog andra sorters smärtlindring att föredra.

Petidin påverkar även barnet.

• lurv

Första gången jag fick det så funkade den som den skulle dvs jag blev trött och kunde slumra mellan värkarna. Andra gången så funkade den inte utan det var som att ligga i en myrstack. Nu tror jag inte att man ger petidin så ofta längre om man ger det överhuvudtaget. Jag skulle iallafall inte rekommendera den som smärtlindring eftersom den även går över till barnet och gör barnet dåsigt. Kan ju tillägga att det var när jag födde min 18 och 17-åring som jag fick Petidin.

• Tove

Jag fick petidin när jag födde min son i januari i år. Anledningen avr ett mycket utdraget öppningsskede. Jag somnade och smärtlindringen höll i sig i ca 2,5 timme.
    Jag tyckte det var kalasskönt!

• JKMNA

Jag somnade inte alls! Blev däremot lite borta av det. De sista timmarna är lite som i ett töcken...

• Jojo77

Jag fick petidin och två sömntabletter till natten men somnade inte ändå. Blev dock skönt avslappnad.

• MayaPiraya

Jag fick petidin för att kunna ta en tupplur då de trodde att förlossningen skulle ta lång tid (vilket den gjorde) och för att vi redan varit vakna i ett par dygn. Det var den skönaste 2h tupplur jag någonsin haft!

• Lot

Hemsk! Ångar så att jag tackade ja till det, men vad tusan säger man när man är öppen 9 cm o har skitont. Fick hemska mardrömmar o har endast suddiga minnen av de första timmarna med min son.

Svar på tråden Hur upplevde ni petidin?