• detten

    IVF

    Är det någon som vet om man kan få någon ersättning för missad arbetsdag den dag jag och min man ska på IVF-information och kommande behanslingsdagar. Vi ska göra en privat IVF behandling så pengarna kommer ticka snabbt iväg ändå. Måste jag ta sjukdag? Har inga semesterdagar eftersom jag är lärare.

  • Svar på tråden IVF
  • missmc

    Hej,tyvärr tror jag att detta är något man bara får "ta".Klart du kan ta en sjukdag men det är ju 1 karensdag så den blir ju ändå inte betald.Det blir lite trixande med tider när man genomgår IVF men ändå tycker jag att besöken iallafall för min del varit relativt få.Min man valde att berätta för sin chef om vad som pågick och varför han måste vara ledig,då var de mer förstående och det var inga större problem att ta ledigt.
    Lycka till!

  • Misty

    Jag har också berättat för min chef (och min sambo ska prata med sin) så de vet hur det ligger till. Två av mina närmaste kollegor vet också och det känns bra för jag är aldrig sjuk och skulle jag plötsligt vara "sjuk" någon dag här och där så skulle de nog undra vad jag höll på med...plus att jag är urusel på att ljuga så de skulle nog se att det var nåt lurt på gång!

    Hur är det med karensdag egentligen? Om man jobbar en halv dag och sen går hem sjuk då slipper man karensdagen va???

    /Misty

  • detten

    Jag tror att man bara får en halv karensdag om man går hem efter halva dagen.

    Jag får väl berätta för chefen hur det ligger till och hoppas på förståelse och hjälp från henne. Jag ser det inte som ett stort problem att förlora de pengarna jag gör med tanke på vad man förhoppningsvis kan få ut av det men jag tycker det är fel att man inte kan få någon hjälp. Det är en form av handikapp att inte kunna få barn. Ska man dessutom behöva drabbas av ekonomiska problem?

Svar på tråden IVF