• Hummelina

Tips på gott bröd att baka?

Nu när det blir hemmadag idag då dottern är sjuk får man väl passa på att vara lite huslig. Tänkte slå på stort med lite brödbak Någon som har nåt gott och enkelt (och helst nyttigt!) recept på något gott bröd att baka?

• Svar på tråden Tips på gott bröd att baka?
  • Astarte

Jag bakade ett nytt bröd igår som blev toppen!

1,5 l. rågsikt
    1 dl ljus sirap
    5 dl mjölk
    1 paket jäst
    lite salt

Blada allt väl (vätskan för sig (37 grader) med jästen och sedan mjölet), låt jäsa 45 min. Baka fyra kakor, låt jäsa under duk ca 30 min. In i ugnen på 225 grader i ca 15 min.

Toppengott och enkelt!

• funfactory

Funkar pulverjäst? Jag har bara det hemma ^^
    Jag har föresten inte rågsikt heller.. typiskt

• Hummelina

Ruby: Lät gott men man var tvungen att vara medlem för att se ingredienserna.

Astarte: Jag testar ditt recept! Tack!

Fler tips på goda bröd är välkomna, älskar att baka eget bröd men har inte så många recept.

♥ Världens finaste 080404 ♥
  • Ruby

Ojdå, det såg jag inte. Men det var ju gratis att bli medlem och det är verkligen jättegott! Har boken Nya Annas mat hemma så tittade inte på ingredienserna.

• Hummelina

Hm undrar om det funkar med ½ paket jäst fast det ska vara ett helt paket? Har alla övriga ingredienser, bara inte tillräckligt med jäst.... Tror ni det funkar ändå?

• funfactory

Blir brödet gott med vanligt mjöl tro? och med pulverjäst?

• Hummelina

funfactory: Det tror jag säkert. Jag har knådat ihop degen med ½ paket jäst nu. Får se hur resultatet blir

• Astarte

Menar ni det jag skrev har jag inte en aning. Jag fick en bakassistent när jag fyllde och har precis börjat lära mig.

• vintjej

Om du bara har ett halvt paket hemma får du nog öka på jästiden med åtminstone det dubbla. Pulverjäst gör ingen skillnad för smaken. Jag vet inte om jag tycker att ett så pass sött bröd är lika gott på bara vetemjöl, men smaken är ju som baken.:)
    Men räkna med att det blirluftigare och inte lika saftigt.

Svar på tråden Tips på gott bröd att baka?