• Hummelina

Tips på gott bröd att baka?

Nu när det blir hemmadag idag då dottern är sjuk får man väl passa på att vara lite huslig. Tänkte slå på stort med lite brödbak Någon som har nåt gott och enkelt (och helst nyttigt!) recept på något gott bröd att baka?

• Svar på tråden Tips på gott bröd att baka?
  • Hummelina
    vintjej: Vilken tur att nån som har koll tittade in i tråden Ok, då dubblar jag jästiden. Ska jag dubbla båda jästiderna, alltså först 45x2 i bunken och sen 30x2 på plåten?
  • vintjej
    Hummelina skrev 2009-03-09 15:06:53 följande:
    vintjej: Vilken tur att nån som har koll tittade in i tråden Ok, då dubblar jag jästiden. Ska jag dubbla båda jästiderna, alltså först 45x2 i bunken och sen 30x2 på plåten?
    Det var ju en bra fråga.:)
    Brödet ska ju prova jästestet, d v s om du trycker lätt på degen med ett finger så ska fingeravtrycket snabbt gå tillbaka, båda gångerna. Leila uttrycker det bra när hon säger att degen ska kännas som en babaymage. Men för säkerhets skull är det nog bäst att räkna med att dubbla båda.
  • funfactory

Ja, jag får helt enkelt prova mig fram hehe ^^
    Jag meddelar resultatet.

Jag ska testa Astartes recept fast med vanligt mjöl eftersom jag inte har något annat och med pulverjäst.

Så nu får jag ställa mig i köket och knåda. Nästa månad ska jag köpa en bakmaskin - det ser jag fram emot ^^

• Hummelina

vintjej: Tack! Då ska jag prova jästestet båda gångerna och se om det känns som en babymage

• funfactory

Hur många dl motsvarar 1,5l mjöl, jag har ju ingen våg...

• Hummelina

funfactory: Är inte 1,5 l lika mycket som 15 dl? Trodde jag iaf men jag blev lite osäker nu Jag hällde först i 10 dl och tog sen tills jag tyckte det blev bra. Haha blir spännande det här, vi verkar typ lika förvirrade när det gäller bakning! Ska också meddela resultatet sen, men tar nog lite tid det här eftersom jag måste dubbla jästiderna! Lycka till!!

♥ Världens finaste 080404 ♥
  • vintjej
    Hummelina skrev 2009-03-09 15:57:05 följande:
    funfactory: Är inte 1,5 l lika mycket som 15 dl? Trodde jag iaf men jag blev lite osäker nu Jag hällde först i 10 dl och tog sen tills jag tyckte det blev bra. Haha blir spännande det här, vi verkar typ lika förvirrade när det gäller bakning! Ska också meddela resultatet sen, men tar nog lite tid det här eftersom jag måste dubbla jästiderna! Lycka till!!
    Ja 1,5 l är samma som 15 dl. Men det är helt rätt att ha i så mycket som verkar bra. :)
  • funfactory

Nja, 15dl väger ju inte lika mycket som liter. Det är två olika mått.
    Hur som helst så är mina i ugnen och de ser väldigt fina ut. Jag fick för mig att göra kanelbullar också samtidigt. De är gigantiska och då har de inte hamnat i ugnen ännu haha. Jag får helt enkelt fylla frysen =)

På mitt mjölpaket står det att 1dl : 60gram

• funfactory

Haha hur tänker jag egentligen!!

Jag skojade bara, ni har ju rätt. Jag blandade ihop kg och liter haha.
    Så ignorera mitt ovan inlägg =)

• Hummelina

funfactory: Hur blev ditt bröd? Funkade det med vetemjöl i? Och vad gott med kanelbullar!

Mitt bröd blev iaf supergott! Har nog aldrig bakat bröd med rågsikt förut men detta ska jag verkligen göra fler gånger och sambon tyckte det var lika gott som jag Mums!

• funfactory

Hummelina.

Mitt bröd blev super gott. Jag hade även 50gram smör i. Plus att jag gjorde bullar av de istället för bröd, då är de lätta att frysa in och ta fram när man behöver ^^

Mina kanelbullar blev jättestora. Det måste ha varit för att de fick jäsa väldigt länge. Så nu har jag 30 bullar och 30 kanelbullar. Så frysen kommer bli full med godigheter ^^

Svar på tråden Tips på gott bröd att baka?