Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #9
Hej!
Tack lie2 för nya tråden och för länken!
Här hemma hos oss börjar livet normaliseras igen. Lovisa fick sin gastroskopi gjord för ett par veckor sen och var utan medicin i flera veckor innan det så då var livet lite hårt. Men nu efter ett par veckor tillbaka på medicin har det vänt igen och vi sover och äter åter.
Gastroskopin visade inga bråck eller förträngningar utan läkaren menade att muskulaturen i Lovisas matstrupe var slapp och att det därför trängde upp syra från magen. Hon hoppades och trodde att detta skulle växa upp under barnaåren men sa att Lovisa skulle kunna ha lätt att få denna typ av problem hela livet. Hur som helst ordineras fortsatt medicinering och svar på biopsierna ska komma inom en månad.
Själva gastroskopin gick jätte bra, Lovisa var så duktig! Kanylen sattes utan större problem, vi sjöng under tiden för att tänka på annat. Och sövningen var smidig då hon sövdes via infarten och ingen mask användes. Hon intuberades under sövningen och var rätt raspig i halsen och hostig när hon vaknade men det var det enda bekymret vi upplevde.
Nu har vi fått rådet att försöka föra in gaviscon på kvällstid för att så småningom kunna minska losecdosen från 30 till 20 mg per dygn och vi har försökt men jag upplever att Lovisa blir orolig i kroppen och pruttig. Är det någon annan som märkt av såna biverkningar? Det låter ju inte som om gaviscon ska ha några biverkningar? Vi har tagit bort gavisconet igen och Lovisa är ok igen men vi får väl prova ett varv till och se om det kanske bara var en tillfällighet.
Lovisa klagar dock överlag mycket på ont i magen nu om dagarna och det stressar mig lite. Fast kanske försvinner det när hon medicinerat ett tag till? Hur mycket ont i magen är det normalt att barn har, jag menar att det ju kanske är "vanligt" magont, eller ska man leta allergier? Hon är ju testad utan att man hittat något men hm, ibland undrar man. Kanske jag får köra mjölkfritt en period igen nu i sommar när jag slipper strula med dagis för att få henne helt mjölkfri...
Dagis är annars ett jobbigt kapitel här hemma för tillfället. Vi har alltid varit jätte nöjda med dagis men dom har väldigt svårt att acceptera att Lovisa är sjuk, antagligen för att det inte syns på utsidan. Så dom vill helt enkelt inte vara flexibla med sömn och mat som är Lovisas problem. Lovisa har slutat sova på dagen men i perioder då hon sover dåligt på natten behöver hon ju sova men dagis menar att hon måste sova alltid eller aldrig. Jaja, möte med rektorn i morgon...
Hoppfull78: Nej, jag har inte märkt att Lovisa går tillbaka i utvecklingen sådär. Fast hon behöver i och för sig mer sysselsättning och uppmärksamhet, det är som om hon hela tiden behöver annat att tänka på för att inte hinna känna att hon mår dåligt. Annars blir hon väldigt gnällig, ledsen och arg.
Lie: Lovisa blir sådär gnällig och arg när man slutar med medicin, tappar helt humöret och kräver 100% uppmärksamhet. Fast ibland är det svårt att veta om det är trots också?!
Jenny: Vad roligt att höra att din son blivit av med sina refluxproblem! Det ger hopp inför framtiden!
Joci: Säger som Nadja, vad skönt att ni fått hjälp direkt! Tveka inte att stå på er om mer hjälp, annorlunda medicinering osv om dottern fortfarande inte mår bra! Kanske gaviscon kan hjälpa att lindra dom där tillfällena då hon fortfarande mår dåligt?
Nadja: Hur mår sonen idag? Hoppas han är på benen snart igen!