• Preppy

Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #9

Hej!
    Har inte varit inne på ett tag.
    Vi har nu fått höjt dosen till 2x10 mg nexium. De höjde för att han kräks så mycket när han hostar eller bara är förkyld.
    Borde han sluta kräkas och varför? Jag fattar inte hur medicinen skulle kunna ta bort kräkningar? Förklara snälla. Jag fattar att magsyran neutraliseras men sen då?

• Preppy

Myran: Vi har singulair. Det var ett mirakel för oss. Jag sondar i A det så bra tips vet jag inte. Har ni pulver så kan man ju lägga det i typ äppelmos, yoggi eller glass. Man ska inte blanda i vätska men jag pratade med företaget och officiellt ska man inte men om man lägger pulvret i ett litet glas saft och direkt får i ungen det ska det inte vara något problem. Lycka till!

• Preppy

lie2; Singulair fick vi mot astman eftersom pulmicort och airomir inte räckte. Han hostade och hostade hela nätterna och med reflux och bara sondnäring i magen kan man ju räkna ut vad det ledde till{#lang_emotions_throwup}. Nu är han nästan helt hostfri!

• Preppy

blunda: Vi har fått knapp på magen. Så ja vi sondar nästan all mat!

• Preppy

blunda: Han äter inte. Han var svår att amma och gick inte upp i vikt. Sen fick vi honom att dricka ur flaska nr han var 7 mån. 18mån gammal slutade han med det med. Vi vet inte riktigt varför. Möjligen en kombo av reflux, astma mjölkallergi och överkänslighet i munnen och svaljet. Vikten var katastrof innan vi fick hjälp.

Anubisa: Svårt att säga. Hur gammal? Vår son slutade äta helt när han blev mer medveten. Vi kunde aldrig stoppa i honom puré för han kräktes bara han fick det på läpparna. Du kan titta in i tråden: "Matvägran på riktigt". Ligger under medlemsgrupper tror jag. Där finns en hel hög med barn som har problem med ätandet.

• Preppy

Anubisa: Tycker absolut att du ska få kontakt med en dietist. BVC har faktiskt sällan de kunskaper som behövs för våra små speciella barn!

• Preppy

Hej alla!
    "Roligt" att se er gamla kändisar också.

Anubisa: Vi tyckte att A fick ont i magen av nexium så vi körde med Zantac ett tag men det gav ingen vidare effekt. Vi har nu börjat om med nexium. Med tanke på att Nexium går på högkostnad så blir det faktiskt billigare i längden. Vi var uppe i det på några dagar. Nu harju jag tre ungar med förkylningsastma så det var ju så klart därför men jag tror ni kommer upp i det snabbt med!

Neolotta: Låter ju inte alls trevligt det där med andningsstop. Hoppas att de hittar en orsak till det som går att "fixa" lätt. Det där med viktuppgång är så löjligt, blir så arg när läkare inte utreder typiska symptom på reflux bara för att barnet inte tappat vikt. Det är så löjligt. Lycka till.

Måste ställa en fråga. Vi har ju 20 mg nexium/dag. Det funkar bra när A är frisk men när han blir förkyld hickar han och får sura uppstötningar hela tiden. Kräks gör han ju som en fontän då med. Ska man inte höja dosen då? Är det någon här som höjer vid förkylning?

• Preppy

Ja precis, A väger ju 12 kg nu. Man skulle ju vilja ha tag i hans doktor...men det är ju nästan omöjligt. Han vanliga läkare är föräldraledig......hm jag tror jag testar med en påse till nästa förkylning.

• Preppy

Trulis: Ja tusan det är ju sant. Jag tänkte inte på att effekten kommer lite sent. Kan man inte ge typ gaviscon då?? Någon som testat att prutta i gaviscon som extra medicin när de är förkylda?

• Preppy

Trulis: Jo just nu är det ganska ok! Vi hade nyss en förkylning som som vanligt resulterade i en kraftig försämring. Hopplöst. Tillslut kräktes han upp allt som hamnade i magen. Fick ge bara vätskeersättning två dygn. Hopplöst att det ska bli så här vid varje liten förkylning. Annars är det faktiskt lite bättre nu{#lang_emotions_smile}, själv då?

Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #9