Inlägg från: Fröken Juni |Visa alla inlägg
  • Fröken Juni

hepatos

Love2009 skrev 2009-04-25 11:46:34 följande:
    Tar man fortf prover fastande? måste jag vänta t månd o ringa min BM för att få remiss el hur gör jag ? Det har kliat liite en vecka men som sagt inatt blev det ohållbart o nu när jag tror jag vet vad det är vill jag bara få det kollat direkt.Någon som fått det sent som blivit igångsatt rätt omg? Imorg är jag i V.35+0 så det är ju turen i oturen att det kom så sent.... har varit rädd hela grav för att det ska komma.....nu när det är här har jag NOLL tålamod känner jag. Har haft ett sjukt illamående fram till v.25 sen foglossning o nu det här jag ORKAR INTE så är det
    Man lämnar fasteprover. Själv blev jag igångsatt i v.36+3, men det berodde på att barnet verkade påverakt så läkaren vågade inte chansa utan bokade en igångsättningstid direkt.
  • Fröken Juni
    luspudel skrev 2009-04-27 09:18:28 följande:
    Nu har jag ring till BM igen för att fråga om provsvaren. De hade inte fått dom, men det brukade betyda att det var lugnt sa hon... Skönt! Men jag sa att jag har ju fortfarande den här vidriga klådan, jag är ju helt sårig och kliar mig som en galning liksom. Hon tyckte jag skulle prova med typ Postafen eller någon receptfri allergimedicin...Alltså jag blir galen! Jag är ju jätteglad att jag inte har hepatos såklart, men bara för det betyder det ju inte att klådan minskar? Jag MÅSTE få hjälp mot den, annars vet jag inte vad jag gör... Kan man kräva en igångsättning i v38 typ pga detta? Jag står inte ut
    Jag tror inte posyafen hjälper mot klådan, men prova Tavegyl. Jag åt maxdos Tavegyl min första graviditet (tabletter/dag) och det hjälpte ganska ok dagtid, men på nätterna kliade det för jävligt. Andra och tredje graviditeten hjälpte det inte.
  • Fröken Juni
    Mos skrev 2009-04-27 11:10:09 följande:
    konstigt att det är så olika på olika sjukhus... Jag går på spec mvc på Danderyds sjukhus och har senast i morse varit och tagit prover. De tas fastande (man får dricka vatten) för att få gallsyrorna korrekt. Monsterhummer - Prova Levomentol i sprit som man baddar på huden med bomullstuss. Jag köpte det på apoteket och det ger en lite brännande känsla på huden, men det tar iallafall bort klådan en stund. Jag fick även tips om kylbalsam, men det hjälpte inte på mig. Fick Tavegyl utskrivet, men har inte provat... inte funkis att bli mer trött än man redan är. Har under 100 i järnvärde just nu. Du kan ju höra med BM om de kan skriva ut Tavegyl till dig...Linda Palm - jag har fått samma info som dig vad gäller igångsättning, dvs man avvaktar gärna då det finns stora fördelar att bebisen hinner vara inne 38 veckor. Men det är ju alltid en avvägning med gallsyrevärden etc, så det vet nog läkarna bäst (även om kunskapen om just hepatos verkar något begränsad...). Jag har fått snitt beviljat till nästa måndag, delvis pga hepatos men också då jag hade "sekundär värksvaghet" vid förra förlossningen och blev akutsnittad.
    Den där spriten bränner för jävligt om man som jag hade öppna sår på benen pga allt kliande.
  • Fröken Juni

Tipsar om en länk www.itchymoms.com

Hoppas länken är rätt.

Den är amerikansk, men där finns en massa fakta om hepatos och tips hur man kan underlätta klådan.

Jag har själv haft hepatos under alla mina tre graviditeter och det är ett rent helvete.

• Fröken Juni
    iii83 skrev 2009-04-30 09:05:25 följande:
    Tjejer, är detta lösningen, hihi, hittade det på googleBakgrund: Hepatos är när levern inte orkar rensa både dina och barnets slaggprodukter. Det resulterar i att att du får klåda över HELA kroppen eftersom "skiten" försöker ta sig ut via huden och det är självklart jobbigt och kan, om det går för långt, även var farligt för barnet.För ca tjugo år sedan träffade jag en blivande mamma som fått dessa symtom tidigt i graviditeten och som helt sonika bestämde sig för att göra något åt saken. Hon levde på vattenmelon i tre dygn och hade därefter en helt normal graviditet. Hon undvek "biff och bearnaisesås" , det vill säga mat som är tufft för kroppen att ta hand om. Hon åt mycket "barnmat" och som sagt, inga problem under resten av graviditeten. Jag har under åren som gått haft ett tiotal kvinnor som följt mitt råd och alla har blivit av med klådan. 2003 hade jag en kvinna som dessutom hade tagit flera onormala blodprov, två dagar efter att hon levt på vattenmeloni tre dagar normaliserades hennes leverprover. Självklart blir det krångligare om du får hepatos på vintern, men huvudsaken är att du förstår grundideen. Säkert kan du komma på något annat att "fasta" på.MVH Cayenne Ekjordh leg Barnmorska
    Jag åt mycket vattenmelon när jag väntade barn och ändå slapp jag då inte undan. hade hepatos med alla tre.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-04-28 09:31:45 följande:
    Jag tog bara Ursofalken när det var som värst och min klåda försvann av Ursofalken.
    Ursofalk ska du äta hela tiden och inte bara ta när du har besvär. Det kan var änentyrligt att göra så.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-04-28 09:05:52 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-04-27 21:25:28 följande:
    Ursofalken är mycket bättre än Tavegyl. Fast kapslarna inte är så lätt svalda.
    Jo, jag åt Urosfalk också, men för att lindra klådan så åt jag maxdos tavegyl och Lergigan till natten, men Lergiganet hjälpte inte ett dugg. Dem sista 5 veckorna av graviditeten innan jag blev igångsatt så sov jag 2 tim per dag. Jag var ett lik av trötthet, jag ringde till specen och bara grät i telefon och sa att jag orkar inte mer. Blev då igångsatt några dagar senare.

Andra gången hjälpte inte Tavegyl och gallsyran gick upp såpass högt att jag blev igångsatt en månad före BF. Ursofalk hjälpte inte att ta ner värdena.

Tredje gången så gick mina värden upp och ner. Träffade många konstiga läkare där dem trodde att dem skulle behöva ta ut barnet långt före BF pga att mina värden var så dåliga till och från. Åt ursofalk och blev igångsatt, hade inte så mycket val.

Frågan är om min galla pajade pga hepatosen, för den blev katastrof med trean.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-04-30 19:16:21 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-04-30 18:36:55 följande:
    Enligt min BM (vet ej om hon kan så mkt) så skulle inte tavegylen hjälpt mig. Det är verkligen skit jobbigt med hepatos. Fick ta 4 kapslar varje kväll.
    Varför skulle inte Tavegyl stilla din klåda?

Jag åt också 4 kapslar per dag under mina graviditeter.

Som mest åt jag 24 tabletter per dag, det var en riktig cocktail av Ursofalk, Tavegyl, Lergigan, Folsyra, järntabletter, antibiotika och Levaxin.
    Jag mådde rätt illa och kände mig som jag försökte ta livet av mig när jag proppade i mig alla dessa tabletter.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-04-30 20:13:56 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-04-30 19:21:33 följande:
    Jag vet inte som sagt. Men visserligen var jag glad åt att slippa äta ännu fler tabletter. Hade järntabletterna med. Har jätte svårt att svälja tabletter så kapslarna fick jag dela och hälla i juice.
    Ja fy ja, det är samma här. Trodde jag skulle spy upp allt ibland.
    Jag tog det ihop med Proviva då gled det ner, men jag vet vad du menar.

Saknar inte den delen av graviditeten.

Var ligger dina gallsyror på nu?

Jag har hört så mycket knas av läkare som en idag gör mig förbannad som att värden på 200 inte är farligt, i helvete heller, DS och SÖS har bla gräns för akut induktion vid 40.
    Själv hade jag 56 när jag blev akut igångsatt med tvåan.
  • Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-04-30 20:57:36 följande:
    Fröken Juni - i vilken vecka blev du igångsatt o hur gick det med förlossning o hur mådde bebis?Jag väntar besked om jag ska bli det är i V.35+4 idag
    Med första blev jag igångsatt i v.37+4. Hade ett väldigt intensivt öppningsskede och ett långt utdrivningsskede. Bebisen mådde bra, men var gul och på gränsen till att sola. Åt dåligt och gick ner i vikt över 10%.

Andra blev jag akut igångsatt i v.36+3 och förlossningen gick strålande med ett lugnare värkarbete, men sedan gick det fort på slutet.
    Bebisen var premarur så vi låg kvar på BB på obs. Gul och gräns till sol igen, var även blå och hade andningsuppehåll vid 2 tillfällen men alla prover såg bra ut men det gjorde att vi hade extra obs då och en plats på neo om det skulle behövas.Åt bra.

Tredje förlossningen så blev jag igångsatt i v.38+1, men då hade jag sådana kramper i gallan och mina värden pendlade upp och ner en massa.
    Förlossningen gick bra men snabbt och jag tog för mycket lustag och mådde väldigt dåligt med stora minnesluckor. En rejäl krabat som mådde bra och gjorde sig hörd från start. Sov knappt på nätterna utan skrek konstant (kolik) åt på nätterna och skrek och sov på dagarna, Lite gul.

Mina hepatos har försvunnit direkt efter, fast med tvåan dröjde det 1 vecka innan jag var helt besvärsfri.
Svar på tråden hepatos