Inlägg från: Fröken Juni |Visa alla inlägg
  • Fröken Juni

hepatos

Love2009 skrev 2009-05-02 11:04:45 följande:
    somnade 22.30 igår kväll men vakna kl 00.00 av denna sjuka klåda över fötter ben händer o armar KLIADE ihjäl mig till kl.04.30 då jag somna om två timmar till 06.30 då treåringen vaknade.........zzzzzzzzz jag förstår inte hur jag ska orka många nätter till nu - hur mår ni andra??
    Jag lider med dig. Jag hade likadant med första barnet. Kunde somna vid 22 på kvällen, men vaknade runt 0.00-01.00 och satt sen uppe hela natten och kliade och grät och lovade mig själv att aldrig nånsin mer genomgå en graviditet till. Kunde aldrig i hela mitt liv tro att det skulle vara så jobbigt och jävligt att vara gravid.

Jag sov 2 timmar varje motgon i 5 veckor innan jag ringde spec mvc och bara grät i telefon och sa att jag orkar inte mer och förklarade läget. Blev igånsatt 4 dagar senare.

När jag visste att det bara var 4 dagar kvar av plågan så var det lättare att stå ut.

Sedan blev jag då gravid igen, trots högre värden andra gången så tyckte jag inte klådan var så jobbig som första gången, däremot var det väldigt allvarligt då så jag blev igångsatt pga alltför höga gallsyror.

Tredje gången så var det jättekonstigt. När värderna gick ner så var klådan som mest jävlig, och ner dem höjdes så var klådan hanterbar.
    Jag blev igångsatt mest för att gallan brakade samman totalt.

Tre täta graviditeter med hepatos var nog för den.

Nu frågar man sig om man skulle slippa skiten hepatos om man blev gravid med en fyra? Vad tror ni?

Jag tycker du ska berätta hur du mår och prata med dem på specen på Danderyd. Jag gick hos Lottie (hon beviljade min induktion första gången), vet inte om hon är kvar, men Dr Nyman är nog kvar. Prata med henne, det gjorde jag andra gången och hon var en ängel.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-05-02 11:44:16 följande:
    Usch, lider med dig. Kommit på något som lindrar klådan? Måste kännas som en evighet till du får bli igångsatt.
    Jag fick tips om potatismjöl, provade men hjälpte inte ett skit på mig
    Kallvatten, jo då så länge man satt i det sen var skiten tillbaks igen
    Kylbalsam hjälpte inte ett dugg
    Hårborste, jo då ganska bra
    Sprit, fy vad det sved i alla sår jag hade.

Tavegyl gjorde att jag fick i alla fall fick 2 timmars sömn om dagen vid första graviditeten.

Sedan sägs att viss kost ska mildra, men funkade inte på mig heller.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-05-02 15:28:22 följande:
    Ja, jag läste att man skulle käka vattenmelon i tre dagar och sen ta lätt smält mat.
    Jag har käkat det, men hjälpte inte.

Jag gjorde som det stod på www.itchymoms.com

Du kan ju prova och se om det hjälper dig. Om jag inte minns fel så skulle man undvika vitt mjöl bla och fett.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-05-02 15:37:04 följande:
    Kommer nog testa det mesta när jag blir gravid igen. Fick mf i vecka 7 för bara en vecka sedan. Men det är alltid bra att ha massa tips till nästa graviditet som förhoppningsvis blir snart. =)
    Kolla värdena regelbundet, innan klådan börjar kan vara bra då kommer behandling sättas in snabbt.
  • Fröken Juni
    L0ved skrev 2009-05-02 15:53:34 följande:
    Ja, jag tänkte att denna gången ska jag begära att få komma på täta kontroller för att kolla gallsyran och levern. Kanske man kan slippa det värsta av klådan, om man har tur.
    Hade du höga levervärden när du hade hepatos förra gången? Du kanske har svarat på det tidigare, men jag är ny i tråden och har inte hängt med från början.

Jag har aldrig haft förhöjda levervärden, utan för min del är det bara gallsyran som stigit.
  • Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-02 19:56:41 följande:
    Fröken juni - jag ska ta prover måndag morgon o sen till spec MVC Danderyd tisdag e.m. då de har börjat med att de vill ha svaren innan man kommer så man får ta dem dagen innan. Jag skulle träffa någon som hette Elisbeth tror jag, hon var tydligen den som tog alla "sådana här fall" som dom sa...hmm hoppas hon är braJag trodde ju som sagt dom skulle sätta igång mig i torsdags... nu går jag in i V.36+0 imorg vilket betyder att om en vecka 37+0 räknar dom väl barnet som "fullgånget", brukar man få tid då måndagen efter el hur kan det då bli? Kan det bli när som helst på dagen el har dom ngn "praxis" om tid för induktion..??
    Elisabeth har jag träffat och hon är väldigt bra också. Säg precis hur du mår.
    Jag fick ta proverna innan jag gick upp på specen på 12:an

Jag har fått olika tider för induktion, med första var det kl 07 jag skulle ringa och kolla hur det såg ut på avdelningen, fick då tid kl 09.30 och andra gången skulle jag vara där kl 14. Jag vet inte när du kan få tid, men under den veckan du är i 37 är nog inte omöjligt. Är dina värden höga så blir det så snart som möjligt.
  • Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-02 20:00:11 följande:
    När dom undersökte mig onsdag var jag öppen 2cm o tappen nästan utplånad... så det borde bli en lätt igångsättning sa dom!!! alltid nåt
    Tar nog hål på hinnorna eller sätter BARD.
  • Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-02 20:06:54 följande:
    Fröken juni - var du öppen när du blev igångsatt? Om jag kommer dit tisdag och är i V.36+2 tror du då hon kommer föreslå 37+ något alltså en vecka senare ca?*griper efter halmstrån*
    1:a var jag helt omogen, fick gel och sen tog dem hål på hinnorna
    2:a satte dem BARD var öppen 2 cm, men det ramlade ur på en gång så dem tog hål på hinnorna
    3:e öppen 3 cm, tog hål på hinnorna.

Du blir nog igångsatt måndag eller onsdag, vad jag förstått har dem induktioner då på D.S, kan ju ha ändrats sen jag födde där, men då hade dem det på måndagar iaf.
  • Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-02 20:15:13 följande:
    man ska ju ta proverna fastande men vad händer om man inte är fastande? vilket håll blir det fel svar åt?
    Dem gäller inte då.
  • Fröken Juni
    Love2009 skrev 2009-05-02 22:46:12 följande:
    eftersom jag bara sov några timmar inatt gick jag o la mig tidigt kl21 men SJÄLVKLART kliar det som värst när man lägger sig ner VARFÖR????kan ju omöjligt sova, sitter o kliar på benen m en diskborste (ren..) PLEASE give me a break jag orkar inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kommer ju inte sova den här natten heller :( *snyft*
    Fick du sova något inatt? Jag tycker du ska säga hur du har det vid ditt nästa besök för såhär kan du ju inte ha det.

Lider med dig, jag vet hur det är och det är fruktansvärt.

Jag har själv undrat många gånger varför det alltid är värst när man ska sova och jag har tyvärr inget svar på det, men det kan ju vara att man då slappnar av och lättare känner av det då till skillnaden på dagarna då man har annat för sig.
Svar på tråden hepatos