• Hanniz84

Hur länge sitter ev "träning/växtvärk" i hos hund?

Min hund har ju haltat sen i lördags....
    Vet inte om jag kan påstå att hon ser så mkt bättre ut nu, men inte heller sämre...

därför tänkte jag bara höra med er... om det nu är nån form av träningsvärk... hur länge brukar det sitta i då?
    borde det inte ha börjat avta redan?

har inte varit med om detta förut på nån av mina hundar...

Hon är jäkligt pigg o glad i övrigt, o verkar inte ha "ont" av haltandet... o det kommer inte riktigt i varje steg heller....

• Svar på tråden Hur länge sitter ev "träning/växtvärk" i hos hund?
  • Hanniz84

okej... så sånt kanske man oftast märker av i senare ålder då?

har haft hund hela mitt liv, men har dålig koll på sånt här... det är dessa hundar jag har nu som känns på "riktigt" ;)

nää, vet inget alls om föräldrarna, har inte ens träffat dom... skulle ju kanske kunna maila dom gamla ägarna o höra... fast dom verkade inte så intresserade sist jag maila.. för då svara dom inte ens...

• Ppetra

Hundar haltar inte av träningsvärk. Allra vanligast är att hunden bara sträckt sig eller skadat en tass. Det är därför man brukar avvakta någon vecka, men sedan bör hältan uredas.
    Och det finns INGET som heter "bara" växtvärk hos hundar!!!
    Växtvärk hos hund är inte detsamma som hos människa. Hos hund heter det panosteit och är en form av benhinneinflammation. Typiskt är att hältan då flyttar från ben till ben och att hunden är öm i hela benet. Det är unga hundar som drabbas, från några månaders ålder och det kan hålla på tills hunden är över två år. De har perioder på ett par veckor med hälta som alltså flyttar sig, inte ett ben i taget.
    Det är ovanligt med panosteit. Vanligare är t ex osteokondros (lös benbit, enkelt uttryckt) som kan sitta i olika leder. Drabbar också unga hundar, men då håller sig hältan i ett ben, oftast fram.
    Fästingburna sjukdomar, som någon skrev om, är också en möjlighet.

• Drakfisk
    Svar på #11
    Jag tycker ändå du ska försöka kontakta föräldrarnas ägare! Det är jätteviktigt för dig att få veta hur föräldradjurens hälsostatus ser ut, om någondera föräldern haft höftproblem bör du lägga upp träningen för din hund på ett annat sätt än om bägge är friska.

Och med friska menar jag friröntgade, inte att någon person säger "jamen min tik, hon ser så fin och frisk ut". HD kan man INTE se med blotta ögat (annat än om det är riktigt, riktigt dåliga höfter), röntgen behövs.

Om du vet vad din hunds föräldrar har för stamtavlenamn kan du även söka på skk.se, där finns alla registrerade hundar med, och man kan se resultatet av höftröntgen och liknande (om sådana undersökningar gjorts).
  • Hanniz84

hmm, vet inte alls hur det va m föräldrarna.. dom kanske inte ens e reggade?
    har inga namn på dom lr nåt...

hon är köpt på Blocket lilla hunden.. o det va väl lite si o så har jag förstått nu i efterhand, då jag träffade en annan valpägare som köpt från samma kull..fast med en annan historia än den jag fått..

men maila o testa kan man ju alltid göra...

• Hanniz84

Nu ska vi in imorrn till Vet. Klarade inte av att vänta... blir tokig av o inte veta..
    får se vad dom säger...
    *orolig*

• Rottis77
    Drakfisk skrev 2009-03-10 13:08:42 följande:
    Borrelia är kanske lite osannolikt i mars? Låt hunden vila en vecka, ring på nytt till veterinären om det inte blir bättre under veckan.
    Hundar får inte symtom direkt en fästing suger sig fast, hade hunden en infekterad fästing i somras bör symtomen komma nu, men det behöver inte betyda att det är borrelia eller ehrlichia.

Är inte hunden haltfri om 1-2 veckor med strikt vila och kopplerastning bör en vet kolla hunden, om jag inte minns fel är det en ung hund av större ras under året och då kan dom ju få nåt som heter osteokondros som är en utvecklingsrubbning i sklettet.

Lycka till och håller tummarna för att hunden "bara" sträckt sig i leken med dom andra hundarna.
  • köttbullelydnad

Har du kollat hunden när den travar över kavalettibommar på hårt underlag? Trampar hunden igenom ordentligt?
    Ring en veterinär och rådfråga om du är osäker på vad det kan bero på.

• Rottis77
    Svar på #10
    HD problem kan du se långt innan 1 års ålder. Det är ju rätt många tex schäfer ägare som förröntgar sina schäfrar redan vid 6 månaders ålder för att se hur det ser ut.
  • hmcc

Japp röntga kan du göra redan nu.

Jag har alltid varit helnervig med mina jyckar trots att deras föräldrar är friröntgade så jag har röntgat 1 av dom när han var 9 mån.
    Det var också pga av hälta, men det gick bra även på den senare röntgen.

Det låter som en sträckning eftersom hon precis hade lekt.

Växtvärk är inte heller helt omöjligt men då borde du märkt nåt tidigare och inte bara efter leken.

Fästingburna sjukdomar kan ta tid på sig att visa sig, för vissa tar det flera år.

Höfterna ska man inte utesluta heller, det är tunga raser med mycket höftproblem.

• Hanniz84

som sagt... imorrn kl 9.30 har vi tid hos vet..
    så ni får hålla tummarna för oss :)

jag hoppas så att det inte är ngt av den allvarliga sorten...

• köttbullelydnad

Hittar veterinären, kontakta en fysioterapeut som kan känna igenom hunden.

• köttbullelydnad
    köttbullelydnad skrev 2009-03-10 19:08:21 följande:
    Hittar veterinären, kontakta en fysioterapeut som kan känna igenom hunden.
    Gah! Blir tokigt på tangentbordet... Ska naturligtvis stå "Hittar veterinären ingenting"...
  • Hanniz84

vad är en fysioterapeut? :)

• köttbullelydnad
    Hanniz84 skrev 2009-03-10 19:09:22 följande:
    vad är en fysioterapeut? :)
    Typ hundmassör.
  • Hanniz84
    Rottis77 skrev 2009-03-12 08:16:19 följande:
    Hej. Hur gick det hos vet igår? Nyfiken!
    ja, hur gick det..
    hon va ngt bättre när vi åkte dit o haltade inte lika mkt..

Vet. tyckte sej se ngt på höger fram, o det va även endas tället hon reagerade lite på... nere vid "handleden" r va jag ska säga..
    så hon trodde kanske att det kunde va en stukning lr så?

fick Rimadyl o 1v vila till... blir hon inte bättre så får vi röntga o se...

lagom skojj, hon är helt galen redan..haha... o jag känner mej som en elka matte, hon fattar ju inte alls varför hon inte får va ute o busa som hon e van vid..
  • Drakfisk
    Svar på #26
    Skönt att det gick bra, skulle det ha varit något allvarligt skulle veterinären säkert ha röntgat henne genast.
Svar på tråden Hur länge sitter ev "träning/växtvärk" i hos hund?