juliariiel skrev 2009-03-16 12:57:18 följande:
"Regnbågsbarn, barn till homo-/bisexuella föräldrar" ur RFSU. Så att även TS familj är regnbågsfamilj! Alla barn i hela världen har mamma och pappa, för att barn kan inte skaffas utan en man eller utan en kvinna. Så att alla barn i hela världen har kommit från heterosexuell "förhållande" .Det beror på hur familjen ser ut idag och då kan man ge ett namn till den. Familjen är inte där man födds och skaffas utan där man bor och känner sig trygg. Exempel med dagispersonal är värdelös tycker jag. Även, om enligt din uppfattning man tillhör regnbågsfamilj , man behöver inte alls förklara för dagispersonal om hur våran familj ser ut och ja, TS familj är inte den vanliga kärnfamilj. För de är hbt personer. Dessutom sexuell läggning har ingen koppling till kön. Det är upp till dig själv hur du identifierar sig själv. Du kan ha en snopp men känna sig som en kvinna och då kan man säga att du är lesbisk kvinna, om du lever med en kvinna och då är man också regnbågsfamilj om man har barn tillsammans. Gemensamma barn behöver inte vara barn som man skaffat tillsammans, gemensamma barn kan bli om man har gemensamm ansvaret för de och det kan man känna när man bor tillsammans. Du utrycker dig lite respektlös tycker jag "...man kommit på att man är lesbisk...". att "komma på " låter för mig som om det är någonting som helt plötsligt dök upp i mitt huvud, bara för jag tyckte att det var lite roligt. Jag tycker inte att man "kommer på " att man är lesbisk utan man känner det nästan hela sitt liv men man vågar inte tala om det för andra och man vågar inte acceptera detta själv från början.
Nej, verkligen inte, TS familj är inte en regnbågsfamilj bara p g a det som står på RFSU's hemsida. Det som ligger underförstått i den meningen är att föräldrarna ska vara SAMKÖNADE - "Regnbågsbarn, barn till homo-/bisexuella föräldrar"
""Alla barn i hela världen har mamma och pappa, för att barn kan inte skaffas utan en man eller utan en kvinna. Så att alla barn i hela världen har kommit från heterosexuell "förhållande" " - Denna mening var den mest obildade jag har hört på flera år faktiskt. Det var det absolut dummaste jag hört sedan Åke Greens uttalanden om homosexuella som en cancersvulst på samhällskroppen!! För att ett barn ska bli till krävs det ägg och spermier. Om en man då donerar sperma till ett sjukhus, en kvinna köper spermierna, insemineras och föder ett barn så har det barnet ABSOLUT INTE en mamma och en pappa och barnet har absolut inte kommit från ett heterosexuellt "förhållande"!!! Barnet har en mamma och eventuellt en förälder till - den som mamman har "planerat" barnet med! Oavsett om det råkar vara en man eller en kvinna! Att säga något annat är kränkande och obildat!
Jag och min fru har planerat, önskat, längtat och älskat våra barn som vi gemensamt har skaffat. Barnen har två mammor - ingen pappa! En donation till kliniken hjälpte oss att skaffa barnen, men det är våra barn som vi är föräldrar till och inget annat!
""Du utrycker dig lite respektlös tycker jag "...man kommit på att man är lesbisk...". att "komma på " låter för mig som om det är någonting som helt plötsligt dök upp i mitt huvud, bara för jag tyckte att det var lite roligt. Jag tycker inte att man "kommer på " att man är lesbisk utan man känner det nästan hela sitt liv men man vågar inte tala om det för andra och man vågar inte acceptera detta själv från början.""
Jag menade inte att uttrycka mig respektlöst, utan det är så för många, inklusive mig själv, att en dag "kommer man på" att man är lesbisk... Jag hade ingen aning förrän jag var dryga 18 att jag ens skulle kunna tända på en tjej... Min fru var 24 första gången hon tänkte tanken ens, trots att hon inte kände sig intresserad av killar och aldrig hade haft något riktigt förhållande med en man. Och jag känner faktiskt flera som säger samma sak, så jo, man kan visst "komma på" att man är lesbisk...
Vi är i allra högsta grad en regnbågsfamilj, så det känns som att vi borde veta vad som räknas till "vår kategori"...