• aspie

två bi = regnbågsfamilj?

Alltså.
    Träffade min man på qx när han sökte pojkvän och jag sökte flickvän. Men men, det blev som det blev och nu lever vi i ett olikkönat förhållande.

Känner mig ganska osäker på om jag får "vara med" i regnbågstrådarna härinne (och därute) nu. Är ju fortfarande bi förstås men vårat förhållande är monogamt och tills döden skiljer oss åt.

Så? Hur gay får jag tyckas va då? Är vi en regnbågsfamilj?

• Svar på tråden två bi = regnbågsfamilj?
  • Licens To Kiss

Men jag menar att när de är två olika kön på vuxna så är man ingen regnbågsfamilj. Samma kön ja.

• QrazyQuties

Men om en kvinna skaffar barn med en man - sen separerar de - hon kommer på att hon är lesbisk... Är hon och hennes barn (som har en mamma o en pappa) en regnbågsfamilj då? Nej, jag tycker inte det någonstans faktiskt.

Men hade hon däremot skaffat barnen med en annan kvinna och barnen har två mammor som sedan separerar, ja, då är de fortfarande en regnbågsfamilj...

Har lite svårt att passa in ett barn som har en förälder av varje kön som del av en regnbågsfamilj... Lika lite som ett barn till två samkönade föräldrar kan tillhöra en heterosexuell familj... Förstår inte hur det skulle kunna gå ihop???

Regnbågsfamilj är fortfarande för mig = två samkönade med gemensamma barn. That's it.

Sorry, men jag känner inte att man kan definiera sig som regnbågsfamilj så fort man känner för det bara för att man har kommit på att man har en annan sexuell läggning... Det är två helt skilda saker.

TS, hoppas att det är ok att jag tar dig som exempel: Om du och din man skaffar barn, talar ni om för lärare, förskolepersonal och alla andra som kommer in i barnets liv att ni är en regnbågsfamilj och att det kanske bör tas hänsyn till det när man diskuterar att "alla har en mamma o en pappa" osv osv Har VÄLDIGT svårt för att se det framför mig och om det hade varit så att ni hade sagt det till folk - att ni är en regnbågsfamilj, så har jag väldigt svårt för att se att ni blir tagna på allvar.... Och hur ska barnen förklara det för alla kompisar? "Jag har en mamma och en pappa, men vi är ingen heterosexuell kärnfamilj, utan vi är en regnbågsfamilj, eftersom min mamma tycker om andra kvinnor ibland och min pappa tycker om andra män ibland oxå..."

Hmmm.... Nej, helt ärligt, jag tycker att man får hålla isär definitionerna - bisexuell eller homosexuell förälder ger inte per automatik en regnbågsfamilj... Snarare vem man har skaffat barnen med...

• QrazyQuties
    Svar på #9
    Jag tycker inte att det räcker, för hur du än vänder och vrider på det så har barnen en mamma och en pappa och det är ni som är deras familj. En heterosexuell familjekonstellation, din nuvarande sexuella läggning till trots... Skaffar du däremot barn med en annan kvinna så blir ju du+kvinnan+barnet = regnbågsfamilj...
  • juliariiel

Men om jag träffar en kvinna och gifter sig med henne eller vi blir sambo och hon kommer att räkna mina barn som sina egna, vad blir vi då? inte regnbågsfamilj? Blir det inte gemensamma barn då? Blir inte min fru som extra mamma, eller styvmamma? Om två lesbiska kvinnor adopterar barn (som har pappa och mamma) blir de inte regnbågsfamilj?
    Från Wikipedia.se
    Regnbågsfamilj är en familj bestående av människor med flera av världens alla färger och utseenden. Ofta ett använt begrepp inom adoptionsvärlden på 1960- och 70-talen.

Termen används idag även för en barnfamilj utanför mönstret med den traditionella kärnfamiljen. Barnet kan ha en av sina biologiska föräldrar i den aktuella familjen, den andra föräldern kan vara av samma eller motsatt kön (men bekänner sig då inte som heterosexuell). Barnet kan dessutom ha samkönade föräldrar och kommit till genom assisterad befruktning (t.ex. i en familj med lesbiska föräldrar).

• juliariiel
    Svar på #12
    "Regnbågsbarn, barn till homo-/bisexuella föräldrar" ur RFSU. Så att även TS familj är regnbågsfamilj!
    Alla barn i hela världen har mamma och pappa, för att barn kan inte skaffas utan en man eller utan en kvinna. Så att alla barn i hela världen har kommit från heterosexuell "förhållande" .Det beror på hur familjen ser ut idag och då kan man ge ett namn till den. Familjen är inte där man födds och skaffas utan där man bor och känner sig trygg.
    Exempel med dagispersonal är värdelös tycker jag. Även, om enligt din uppfattning man tillhör regnbågsfamilj , man behöver inte alls förklara för dagispersonal om hur våran familj ser ut och ja, TS familj är inte den vanliga kärnfamilj. För de är hbt personer.
    Dessutom sexuell läggning har ingen koppling till kön. Det är upp till dig själv hur du identifierar sig själv. Du kan ha en snopp men känna sig som en kvinna och då kan man säga att du är lesbisk kvinna, om du lever med en kvinna och då är man också regnbågsfamilj om man har barn tillsammans.
    Gemensamma barn behöver inte vara barn som man skaffat tillsammans, gemensamma barn kan bli om man har gemensamm ansvaret för de och det kan man känna när man bor tillsammans.
    Du utrycker dig lite respektlös tycker jag "...man kommit på att man är lesbisk...". att "komma på " låter för mig som om det är någonting som helt plötsligt dök upp i mitt huvud, bara för jag tyckte att det var lite roligt. Jag tycker inte att man "kommer på " att man är lesbisk utan man känner det nästan hela sitt liv men man vågar inte tala om det för andra och man vågar inte acceptera detta själv från början.
  • QrazyQuties
    juliariiel skrev 2009-03-16 12:00:53 följande:
    Men om jag träffar en kvinna och gifter sig med henne eller vi blir sambo och hon kommer att räkna mina barn som sina egna, vad blir vi då? inte regnbågsfamilj? Blir det inte gemensamma barn då? Blir inte min fru som extra mamma, eller styvmamma? Om två lesbiska kvinnor adopterar barn (som har pappa och mamma) blir de inte regnbågsfamilj? Från Wikipedia.seRegnbågsfamilj är en familj bestående av människor med flera av världens alla färger och utseenden. Ofta ett använt begrepp inom adoptionsvärlden på 1960- och 70-talen.Termen används idag även för en barnfamilj utanför mönstret med den traditionella kärnfamiljen. Barnet kan ha en av sina biologiska föräldrar i den aktuella familjen, den andra föräldern kan vara av samma eller motsatt kön (men bekänner sig då inte som heterosexuell). Barnet kan dessutom ha samkönade föräldrar och kommit till genom assisterad befruktning (t.ex. i en familj med lesbiska föräldrar).
    Ajdå! Var inne för att läsa det du hade klippt in här från Wikipedia, men informationen har tydligen uppdaterats sedan sist, eller så vet jag inte var du har tittat, såhär stod det nu:

Regnbågsfamilj
    Från Wikipedia

Regnbågsfamilj stod förr i tiden för en familj bestående av människor med flera av världens alla färger och utseenden. Ofta ett använt begrepp inom adoptionsvärlden på 1960- och 70-talen.

Termen används dock idag främst för att benämna en helt annan kategori, en barnfamilj utanför mönstret med den traditionella kärnfamiljen. Barnet har samkönade föräldrar och kan ha kommit till genom assisterad befruktning (t.ex. i en familj med två mammor), genom surrogat (t. ex. i en familj med två pappor) eller genom assisterad befruktning där t. ex. en familj med två mammor och en familj med två pappor delar på föräldraskapet.

I rest my case!
  • QrazyQuties
    juliariiel skrev 2009-03-16 12:57:18 följande:
    "Regnbågsbarn, barn till homo-/bisexuella föräldrar" ur RFSU. Så att även TS familj är regnbågsfamilj! Alla barn i hela världen har mamma och pappa, för att barn kan inte skaffas utan en man eller utan en kvinna. Så att alla barn i hela världen har kommit från heterosexuell "förhållande" .Det beror på hur familjen ser ut idag och då kan man ge ett namn till den. Familjen är inte där man födds och skaffas utan där man bor och känner sig trygg. Exempel med dagispersonal är värdelös tycker jag. Även, om enligt din uppfattning man tillhör regnbågsfamilj , man behöver inte alls förklara för dagispersonal om hur våran familj ser ut och ja, TS familj är inte den vanliga kärnfamilj. För de är hbt personer. Dessutom sexuell läggning har ingen koppling till kön. Det är upp till dig själv hur du identifierar sig själv. Du kan ha en snopp men känna sig som en kvinna och då kan man säga att du är lesbisk kvinna, om du lever med en kvinna och då är man också regnbågsfamilj om man har barn tillsammans. Gemensamma barn behöver inte vara barn som man skaffat tillsammans, gemensamma barn kan bli om man har gemensamm ansvaret för de och det kan man känna när man bor tillsammans. Du utrycker dig lite respektlös tycker jag "...man kommit på att man är lesbisk...". att "komma på " låter för mig som om det är någonting som helt plötsligt dök upp i mitt huvud, bara för jag tyckte att det var lite roligt. Jag tycker inte att man "kommer på " att man är lesbisk utan man känner det nästan hela sitt liv men man vågar inte tala om det för andra och man vågar inte acceptera detta själv från början.
    Nej, verkligen inte, TS familj är inte en regnbågsfamilj bara p g a det som står på RFSU's hemsida. Det som ligger underförstått i den meningen är att föräldrarna ska vara SAMKÖNADE - "Regnbågsbarn, barn till homo-/bisexuella föräldrar"

""Alla barn i hela världen har mamma och pappa, för att barn kan inte skaffas utan en man eller utan en kvinna. Så att alla barn i hela världen har kommit från heterosexuell "förhållande" " - Denna mening var den mest obildade jag har hört på flera år faktiskt. Det var det absolut dummaste jag hört sedan Åke Greens uttalanden om homosexuella som en cancersvulst på samhällskroppen!! För att ett barn ska bli till krävs det ägg och spermier. Om en man då donerar sperma till ett sjukhus, en kvinna köper spermierna, insemineras och föder ett barn så har det barnet ABSOLUT INTE en mamma och en pappa och barnet har absolut inte kommit från ett heterosexuellt "förhållande"!!! Barnet har en mamma och eventuellt en förälder till - den som mamman har "planerat" barnet med! Oavsett om det råkar vara en man eller en kvinna! Att säga något annat är kränkande och obildat!

Jag och min fru har planerat, önskat, längtat och älskat våra barn som vi gemensamt har skaffat. Barnen har två mammor - ingen pappa! En donation till kliniken hjälpte oss att skaffa barnen, men det är våra barn som vi är föräldrar till och inget annat!

""Du utrycker dig lite respektlös tycker jag "...man kommit på att man är lesbisk...". att "komma på " låter för mig som om det är någonting som helt plötsligt dök upp i mitt huvud, bara för jag tyckte att det var lite roligt. Jag tycker inte att man "kommer på " att man är lesbisk utan man känner det nästan hela sitt liv men man vågar inte tala om det för andra och man vågar inte acceptera detta själv från början.""

Jag menade inte att uttrycka mig respektlöst, utan det är så för många, inklusive mig själv, att en dag "kommer man på" att man är lesbisk... Jag hade ingen aning förrän jag var dryga 18 att jag ens skulle kunna tända på en tjej... Min fru var 24 första gången hon tänkte tanken ens, trots att hon inte kände sig intresserad av killar och aldrig hade haft något riktigt förhållande med en man. Och jag känner faktiskt flera som säger samma sak, så jo, man kan visst "komma på" att man är lesbisk...

Vi är i allra högsta grad en regnbågsfamilj, så det känns som att vi borde veta vad som räknas till "vår kategori"...
  • Licens To Kiss

Då är inte jag en regnbågsfamilj. Jag är homosexuell men har barn med en karl.

• QrazyQuties
    Himmelkropp skrev 2009-03-18 13:20:45 följande:
    Då är inte jag en regnbågsfamilj. Jag är homosexuell men har barn med en karl.
    Det är inget fel på att ha en "vanlig" familj heller...
  • juliariiel

Jag skrev ett brev till en person som har med det att göra. Jag återkommer med svaret.
    Du svarade inte på frågan om ex. två kvinnor adopterar ett barn (som har pappa) är de inte regnbågsfamilj då????
    Det är absolut ingen fel att vara en vanlig familj. Och det inte det som diskuteras här. Här pratar vi om en termin och man vill veta vad den betyder. Jag tycker att det är bara bra. Det är inte alls så att alla står i kö för att bli regnbågsfamilj!

Svar på tråden två bi = regnbågsfamilj?