• Sandypants

Mopsar!

Hallå!
    Någon som har mops och vill dela lite erfarenheter?
    Jag är extremt sugen på att utöka min "familj" med en liten mops :)

• Svar på tråden Mopsar!
  • Sandypants

Okej, nej man vill ju verkligen inte att ens lilla älskling ska lida. Plus att det blir ju enorma raser.
    Någon som har ras att rekommendera mig?
    Jag fick förslaget cavalier, dom är fina.
    Något mer? :)

• hundpuss
    Sandypants skrev 2009-03-17 21:28:54 följande:
    Okej, nej man vill ju verkligen inte att ens lilla älskling ska lida. Plus att det blir ju enorma raser.Någon som har ras att rekommendera mig?Jag fick förslaget cavalier, dom är fina.Något mer? :)
    Vad hade du tänkt dig för aktivitet med din hund? Vad gillar du för ngt? Agility, lydnad?
    En hund jag vill ha i framtiden när vi flyttar till större är tollare. Mest för att jag vill hålla på med både jakt o agility. Men det är lite svårt när man kanske inte vet exakt vad man vill heller... Vad gillar du rent utseendemässigt hos hundar?
  • Sandypants

Agility på leknivå ej tävlingsnivå skulle jag kunna tänka mig. Jag vet inte riktigt vad jag egentligen har tänkt mig. Funderar en del på jack russel, en vän till mig har en sån. Den är underbar.
    Jag gillar små hundar i stil med mops el jackrussel. Alltså är det mest mankhöjden som spelar in och inte ansiktet. :)

• pickolio

hej..jag vill bara säga att jag gillar också mopsar men visst har de problem och det är inte så kul. Själv köpte jag en dansk/svensk gårdshund för 1,5 år sedan och är helt fast på den rasen. Min lilla Lisa är supergo. social och vill vara med överallt, tillgiven och följsam. glad för att vara nära och gärna under täcket på natten. Hon är väldigt glad för att vara ute och springer alltid helt utan koppel. Nackdel med en dsg kan vara att de kan vara lite pipiga. Lisa är inte skällig utom när det går folk utanför vår mur, då talar hon om vem som bor här. Hon blev också rumsren ganska sent och kan fortfarande kämma en kabel inne så och då..de är ju inte så stora dock Hon är också en väldigt vänlig hund som gärna har klänning och halsband på sig bara hon får vara med lillmatte och hennes kompisar. Lycka till med hundvalet

• Uncia

jag själv har mina mopstikar inga problem med andningen. min äldsta är en väldigt pigg och alert dam och hänger med på allt. en mops ska klara av långa skogspromenader och stoj.

sen så går jag inte promenader mitt på dagen på sommaren med nån hund oavsett ras, är ju knappt så en själv står ut. man håller sig på svalare tid på dygnet.

finns flera som kör lydnadsklasser och agility med sina mopsar, dem är lättlärda och följsamma. jag har även gått rallylydnad med min äldsta.

såklart man ska vara noga med att leta efter uppfödare som avlar med sunt förnuft och friska individer.

men tråkigt när folk dömer ut en hel ras.

• hundpuss
    Uncia skrev 2009-03-21 22:54:33 följande:
    jag själv har mina mopstikar inga problem med andningen. min äldsta är en väldigt pigg och alert dam och hänger med på allt. en mops ska klara av långa skogspromenader och stoj.sen så går jag inte promenader mitt på dagen på sommaren med nån hund oavsett ras, är ju knappt så en själv står ut. man håller sig på svalare tid på dygnet.finns flera som kör lydnadsklasser och agility med sina mopsar, dem är lättlärda och följsamma. jag har även gått rallylydnad med min äldsta.såklart man ska vara noga med att leta efter uppfödare som avlar med sunt förnuft och friska individer.men tråkigt när folk dömer ut en hel ras.
    Så görs ju även med Cavalieren, det blir farligt när hundarna hamnar i händerna på fel uppfödare... Då kan det inte sluta annat än illa...
  • cege

Mopsen är den mest underbara lilla positiva hund som finns den älskar allt o alla.
    Har en mopstik som blev 11 år i februari hon är fortfarand pigg o "sprallig" fast visst tar hon sina tupplurar också men man kan ju inte va allert hela tiden.
    Snarkningarna varrierar nog för hon snarkar inte så mycke som min förra mops som var en hanhund, o när hon gör det är det bara mysigt, men han drog verkligen riktiga "timmerstockar"
    Har haft lite problem med ögonen o det är ju för att de är så utsatta + att deras ögonhår runt ögat har en tendens att "gå in i " ögat o då orsakar såm revor.Detta kräver oftast vetrinärbesök o så en kur med ögondroppar.

Men vill du har en hund som ska kunna hänga med på både långa promenader o joggingturer skulle jag nog inte välja en mops.Visst vi går ganska långa rundor men det går inte så fort o på sommaren är det uteslutet med långrundor eftersom det då blir för jobbigt för andningen.Min förra mops svimmade faktiskt ett par gånger en varm sommar o då var han bara ute på tomten. Vi fick besök o han blev upphetsad o ivrig o sen bara trilla han ihop o jag blev livrädd o trodde han skulle dö.Efter samtal med uppfödaren fick jag veta att det är inte ovanligt att de kan svimma när det är varmt.Detta beroende på deras korta andningsväg o att det "knyter" sig i gommen på dem.Det var väldigt otäckt men gick över på några sek fast det känndes som en evighet.

Om jag i framtiden skulle skaffa hund så skulle jag nog välja en annan ras o då mest med tanke på det här med ögonen.

Carpe diem
  • fru vanheden
    Uncia skrev 2009-03-21 22:54:33 följande:
    jag själv har mina mopstikar inga problem med andningen. min äldsta är en väldigt pigg och alert dam och hänger med på allt. en mops ska klara av långa skogspromenader och stoj.sen så går jag inte promenader mitt på dagen på sommaren med nån hund oavsett ras, är ju knappt så en själv står ut. man håller sig på svalare tid på dygnet.finns flera som kör lydnadsklasser och agility med sina mopsar, dem är lättlärda och följsamma. jag har även gått rallylydnad med min äldsta.såklart man ska vara noga med att leta efter uppfödare som avlar med sunt förnuft och friska individer.men tråkigt när folk dömer ut en hel ras.
    Hej!
    Jag har också en liten mops...Helt underbar!
    Tycker också att det är tråkigt när man ofta läser hur man dömer ut en hel ras..
    Precis som med alla hundar är det väldigt viktigt var du köper din hund, hur pass seriös uppfödaren är..
    Vi letade länge innan vi hittade vår uppfödare...Det tog oss nästan 8 månader men det var det värt

Du kan gå långa promenader med en mops, men som sagt sommaren ska man passa sej men det gäller ju för fler hundraser än mops..
    Mopsen är en mycket rolig hund, pålitlig och snäll och lätt att lära..
    Alla hundar har något som kräver extra vård och uppsyn...Det gäller att hitta sin ras och det beror också på vad man är ute efter..
    Lycka till, Mia
    dsmammor rules
  • Cilla R
    Vision400 skrev 2009-03-11 12:54:34 följande:
    Som när det gäller alla raser så välj din uppfödare med omsorg. Mopsar är trevliga och söta hundar,tyvärr itne så väldigt aktiva, då de kan leka en liten stund men sen får sluta för de inte får luft. Det kan givetvis vara olika från individerna.En vän till mig har en mops. Visst är de söta o så,men det är ju ingen hund man har på bruks, så det är ju helt enkelt beroende på vad man är ute efter.
    Men snälla vad har du träffat för mops? Tycker att du ska hälsa på mina illbattingar för här hemma är det fullt ös!
    Man måste dock tänka på att ha möjlighet att kyla av hunden varma dagar.
  • Ankebo

vilken rolig tråd!
    är det någon som kan rekommendera uppfödare? gärna i södra sverige.
    jag har kollat runt lite på mopsorden.se och så. men det är alltid kul med rekommendationer.

och ungefär vilket pris är standard?

• Cilla R
    Ankebo skrev 2009-04-21 21:15:15 följande:
    vilken rolig tråd!är det någon som kan rekommendera uppfödare? gärna i södra sverige.jag har kollat runt lite på mopsorden.se och så. men det är alltid kul med rekommendationer.och ungefär vilket pris är standard?
    PM:ar dig.
  • hundpuss

Cilla R skrev 2009-04-21 15:41:53 följande:

Men snälla vad har du träffat för mops? Tycker att du ska hälsa på mina illbattingar för här hemma är det fullt ös!Man måste dock tänka på att ha möjlighet att kyla av hunden varma dagar.
    Jag har träffat en mops som tillhör en av mina närmaste vänninor. Vi träffas ofta. Hunden är jättsöt på alla sätt o vis, men jag úndrar ngnstanns om det ÄR normalt med en hund som leker 2 minuter o sen står o flåsar o knappt får luft. Är det friskt?
    Hon ska fylla 2 år i sommar och hennes pappa är champion. Så det är en fin hund. Hon går bra på uställningar.

Men men...
    Jag kan ju erkänna att jag är lite småkär i mopsar, för de är söta! Men egentligen, hur bra är det med en hund med nosen intryckt i ansiktet, och när man ser att hunden flåsar efter 1-2 minuters lek, vad gör man då?
  • Cilla R

Alltså det beror ju alldeles på hur hon ser ut i nospartiet.
    Många mopsar har problem med för stor nosrynka som lägger sig över nosen. Ett annan problem som också är allvarligt är knipta näsborrar.
    En del har lågt och slappt gomsegel vilket gör att de "snarkar" väldigt mycket och det gör även att de har svårare att ta in luft.

En sund mops leker lika bra som en långnos, men som sagt man måste passa så att de inte blir överhettade när det är varmt.

Svar på tråden Mopsar!