Mopsar!
Hallå!
Någon som har mops och vill dela lite erfarenheter?
Jag är extremt sugen på att utöka min "familj" med en liten mops :)
Hallå!
Någon som har mops och vill dela lite erfarenheter?
Jag är extremt sugen på att utöka min "familj" med en liten mops :)
Mopsar är otroligt mysiga!!
Mina föräldrar har en liten mopstjej. Hon är så otroligt söt och charmig. Gör som hon vill och äter allt hon ser! Man får akta så hon inte äter för mycket.
Hon snarkar hela tiden och när hon skäller låter det så gulligt så det stör inte ett dugg. De skäller ju inte mycket men hon skäller mycket för att vara mops. Det är inte högt utan låter ungefär som när en "vanlig" hund har en stor mjuk boll i munnen och skäller.
Kan inte annat än att rekomendera en mops!
Som när det gäller alla raser så välj din uppfödare med omsorg.
Mopsar är trevliga och söta hundar,
tyvärr itne så väldigt aktiva, då de kan leka en liten stund men sen får sluta för de inte får luft. Det kan givetvis vara olika från individerna.
En vän till mig har en mops. Visst är de söta o så,
men det är ju ingen hund man har på bruks, så det är ju helt enkelt beroende på vad man är ute efter.
Okej.
Ja det är det jag har varit lite osäker på.
Att dom verkar inte vara så väldans aktiva.
Hur mycket promenad klarar dom?
För man vill ju liksom inte anpassa ens promenad efter att hunden inte orkar, snarare tvärtom.
Jag var lite inne på en Jackrussel först men dom är för aktiva för min smak, och aningen "skäliga".
Jag vill ju ha en hund som man kan mysa med i soffan, och gå ut och gå en lång mysig promenad med. Behöver inte vara så himla aktivt mer än det.
Om du var inne på en jackrussel så ha du gått från ytterlighet till ytterlighet.
Jackrusseln är sportig och orkar precis hur mycket som helst.
Dom mopsar jag träffar har tyvärr gjort mig besviken, kroppen och framförallt huvudet är vansinnigt missavlad i mina ögon.
Jackrusseln behöver inte bli skällig, dom flesta russlar jag känner och har träffat har inte skällt
Jag är ju ute efter en kompis som jag kan ta med mig ut vart jag än ska.
Lite blandat, promenader,mys i soffan, lekar ute m.m
Ett plus är om hunden skulle orka följa medpå en joggingtur.
Och det verkar inte en mops riktigt vara kapabel till :S
Och en jackrussel är ju som sagt lite för energisk.
Men en cavalier, hur är det med pälsvård? Krävs det mycket pälsvård?
Jag har precis fått hem min lilla mopstjej och hom är underbar!!!
Min uppfödare sa att hon ofta går 2-3timmars promenader med sina vuxna mopsar utan problem bara det inte är de varmaste dagarna på året och vem vill ta långpromenad då?
Och jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå att jogga med en vuxen frisk mops, min 12veckors tjej är snabb och pigg som bara den, när hon inte vill mysa i soffan förstås...
men om du är osäker så besök någon som föder upp rasen så kan du bilda dig en egen uppfattning.
Jag ska iaf. försöka mig på att träna agility så småning om
Min mopsa vill gärna både klättra, krypa och hoppa
Jag rekomenderar verkligen rasen varmt!
Kram Mini
Jag älskar mopsar men jag är tveksam till att skaffa en igen. Min tik avlivades förra året pga hög ålder. Det är inte en frisk ras. Dom har mycket problem. Min fick ALLA. Hon hade MASSOR av problem med ögonen. Det var alltid något fel, hon fick droppar i tid och otid och när vi var ute i skogen fick hon revor i ögonen flera gånger. Tror inte hon såg så mycket sista åren. Hon hade navelbråck som fick opereras, hennes höftled löstes upp (!!!!) när hon var valp så hon hade konstgjord höft, vi fick dra ut massor av hennes tänder för dom växte helt fel, tungan var för lång, hon var extremt platt i nosen, när hon blev äldre fick vi operera bort livmodern på henne.
Hade jag haft en kristallkula hade jag nog aldrig utsatt mig eller henne för allt detta. Men hon hade en enorm livsglädje ändå. När jag väl köpt henne var det försent att ångra sig. Vi tog problem för problem. Min mamma är veterinär så hon var noga kollad hela tiden (så ingen får för sig att vi behöll henne av ego-skäl).
Min syster har en mops nu. Hon har inte haft mycket besvär alls med sin tik.
Jag tror att mycket berodde på uppfödaren. Vi kollade upp henne så gott det gick med SKK och hon hade inga anmärkningar. På telefon verkade hon jättevettig och seriös, när vi sen kom ner till småland möttes vi av en kvinna i rosa mjukisdress som verkade lite bakom. Tror inte ens det var samma kvinna som i telefon fast hon försökte ge sken av det.
Summa summarum, mopsar är jättehärliga men tänk noga igenom valet av ras. Man vill ju att ens lilla älskling ska må bra och ha ett långt liv.