Inlägg från: Pappa G |Visa alla inlägg
  • Pappa G

Vitmålad träpanel i våtrum

Problemet brukar vara hur de ska fästas upp, med tanke på bakomliggande tätskikt.

• Pappa G
    sommar2001 skrev 2009-03-10 21:23:34 följande:
    Håller på att renovera ett litet gäst-badrum och ska ha panel där. Pratade med vårt försäkringsbolag och enklast blir att ha kaklad dusch och panel på resterande yta. Då var det inga problem för deras del. Var viktigt att sätta silikon i spikhålen "bara" om jag uppfattat saken rätt sen ska det ju vara tätskikt bakom så om panelen blir fuktskadad ska det bara vara den som skadas. Vi har köpt pärlsponten hos ett lokalt snickeri, mycket billigare och mindre kvist än tex byggmax. Sen var det något speciellt med färgen men kommer inte ihåg vad, våtrumsfärg kanske..
    Den lösningen skulle jag avråda ifrån. Spikhål överallt i tätskiktet..
    Vad var det för försäkringsbolag som sade sig acceptera det?
  • Pappa G
    Angelica77 skrev 2009-03-11 11:20:40 följande:
    Men dessa paneler ska limmas upp, och en kollega jag diskuterade saken med sa att det inte är till nackdel att sätta direkt upp på bef våtrumstapet. Om man primar den och sen limmar. Dels så slipper man oroa sig för fuktskador sen slipper man ett väldigt förarbete.
    Primar en våtrumstapet?
    Den är väl gjord för att vara vattenavstötande?

Trät suger ju onekligen åt sig fukt, som kommer att tränga vidare in i bakomliggande konstruktion.

Jag kan inte se att något regelverk kring badrum skulle tillåta detta. Jag har också svårt att se att ett försäkringsbolag skulle acceptera det vid en framtida skada.
  • Pappa G
    sommar2001 skrev 2009-03-10 22:01:58 följande:
    Pappa G skrev 2009-03-10 21:32:16 följande: Nä då har jag uttrykt mig klumpigt/ för enkelt. Som jag har fått det förklarat ska det vara någon list bakom panelen där även tätskiktet sitter. Spiken närmast duschen måste vara på ett visst avstånd och det är de som måste vara tätade med silikon men självklart även mellan den kaklade delen och panelen så ingen fukt kan komma in via sidan. Sen skall panelen fästas i den listen och det ska även vara en luftspalt så luften kan cirkulera. Kommer inte att bli så "många" spikhål i tätskiktet eftersom att panelen fästs i listen bakom. Gällande försäkringsbolaget så var det viktigast för deras del att det är god ventilation. Pratade med de om att ev göra panelen i ett löst stycke som fästs i listen genom att hänga upp den (utan spikhål), hoppas att du kan föreställa dig vad jag menar, men de tyckte att den andra varianten var bättre och då gör vi så eftersom att det är mycket enklare. Sen är inte vi speciellt oroliga för vattenskador då det är en gästtoa där vi kommer att använda toan men duschen är avsedd för gäster och kommer att användas några gånger/år.
    Så långt det bara är möjligt ska man ju undvika att punktera tätskiktet. Det är där problemen uppkommer.

Går ni vidare med planerna, så begär ett skriftligt uttalande från försäkringsbolaget.
  • Pappa G
    sommar2001 skrev 2009-03-11 18:57:39 följande:
    Pappa G skrev 2009-03-11 11:43:32 följande: Ja visst är det så och vi har redan fått skriftligt.
    Får man fråga vad det är för bolag?
  • Pappa G
    Angelica77 skrev 2009-03-12 11:30:58 följande:
    Pratade nu med expert nere på Colorama. Det går alldeles utmärkt att bara limma upp panelerna på bef våtvägg, sedan måla med våtrumsgrund o våtrumsfärg
    Och vilket regelverk menade denna "expert" att denna lösning skulle hitta stöd från?
  • Pappa G
    Angelica77 skrev 2009-03-12 17:03:49 följande:
    Har hört med flera nu under dagen o det är absolut inget konstigt med att limma upp träpanel på befintlig våtvägg. Och varför skulle det vara det??? Den utgör ju ett exeptionellt fuktskydd eftersom det inte är nåt fel över huvud taget på den. Hel o inga skador... Så nån fukt i väggar kan du ju knappast få bara för att du limmar upp panel på.
    Jag antar att du inte har missat att man numera utesluter så mycket trä och organiska material som möjligt i ett badrum på grund av just fuktaspekten. Exempelvis tvingas man ju idag riva befintliga väggar av träskivor och montera särskilda fibercementbaserade skivor före kakling.

När man renoverar så föresätts man ju rätta sig efter gällande regelverk.
    För keramik gäller BBV som är framtaget av ByggKeramikRådet.
    För mattor gäller SäkraVåtrum som är framtaget av GVK.
    För målade system gäller Måleribranschens Våtrumskontroll AB.

Jag kan fortfarande inte se hur någon av dem skulle acceptera att man limmar upp träpanel.
  • Pappa G

skåne tjej skrev 2009-03-12 22:30:07 följande:

Någon som vet om man måste använda sig av våtrumsgips i badrummet om man ska ha våtrumsmatta istället för kakel? räcker det me dvanligt gips som är betydligt billigare?
    Matta styrs ju av GVK:s regler. Deras regelverk är under förändring när det gäller skivmaterialet under våtrumsmattor. Det är inte förbjudet med kartonggips, men de rekommenderar de särskilt anpassade skivorna för våtrum.

"Våtrumsgips" är ett lite vanskligt ord att använda, då det finns en "äldre" typ av gips (med kartongyta) som heter så, men ändå INTE är godkänt som underlag i våtrum enligt de nya reglerna. De gipsskivor man rekommenderar är belagda med glasfiber istället för kartong.
  • Pappa G
    Zasett skrev 2009-03-13 08:38:59 följande:
    Vet inte någon redan skrivit något likande, men det är ju panel i en bastu, och det är ju oftast blött/svettigt där inne... borde det itne gå att göra på liknande sätt? Bara en tanke...
    Fast en bastu i sig är inget våtrum.
    Byggs den inne i ett våtrum, så måste de bakomliggande väggarna ändå utformas enligt reglerna för våtrum.
  • Pappa G
    Angelica77 skrev 2009-03-13 09:14:20 följande:
    Vet inte om jag är trög här men det värsta som kan hända är väl att träet kan ta skada. Inte väggarna. Våtrumstapeten är helt intakt o funkar som ett fuktskydd. Så inte står man med fuktskador på husets väggar om olyckan skulle vara framme.
    En våtrumstapet är ju den absolut klenaste lösningen på tätskikt i ett våtrum (vilket är en av anledningarna till att det knappast monteras längre). Den är ju (under förutsättningar att alla skarvar etc. är intakta - vilket är ovanligt efter några år) gjord för att kunna stå emot fukt under en kortare tid, för att sedan ha möjlighet att torka upp. Den är ju inte gjord för att klistra panel på. Träet suger ju av sin natur upp fukt (vilket kan minskas om den målas med ett våtrumssystem runt om). Denna fukt kommer ju att göra att tapeten kommer att vara konstant fuktig, och aldrig få tillfälle att torka upp. En perfekt grogrund för mögel.

Jag arbetar inom detta område. Man kan ju göra hur man vill, men man ska vara medveten om vilka risker man tar.
  • Pappa G
    Angelica77 skrev 2009-03-13 12:10:20 följande:
    Kan förtydliga: Det är våtrumsmatta vi har på väggarna. Ej våtrumstapet!!!!! (Plastmatta)
    Ja, det är ju en viss skillnad.....
    Men det känns ändå som en riskkonstruktion. Risk för fukt (och då också risk för mögel).

Det krävs ju ett lim som inte reagerar med mattan. Och ska man hårddra det så krävs det ju att mattillverkaren accepterar lösningen.
Svar på tråden Vitmålad träpanel i våtrum