• Brando

Hur tacklar man mäklare?

På torsdag ska jag och mannen och kolla på en bostadsrätt, jippi! Den verkar jättebra på pappret, precis lagom i storlek, rätt läge, hyra osv.

Tyvärr har jag fått lite dålig vibbar gällande mäklaren. Jag har haft telefonkontakt med henne och hon verkar så påstridig (en typsik mäklare alltså). Hon verkade vara väldigt trött på denna bostadsrätten, suckade ljudligt när jag ringde. Den är ju billig så jag antar att hon inte får så mycket provision när hon säljer den, så det kanske beror på det. Till saken hör att jag kan bli lite paralyserad när jag träffar påstridiga människor. Jag fick känslan att jag redan i telefonen bad om ursäkt för att jag störde (jag är så mesig!) och vill verkligen inte göra samma misstag på visningen. Det skulle ju vara lite irriterande om man köper en bostadsrätt man egentligen inte vill ha därför att man tycker mäklaren verkar bli irriterad .

Så nu måste ni hjälpa mig med vad man ska tänka på när man är på visningen (vad ska man titta på, fråga om osv). Hur ärlig ska man vara, om det är något man inte gillar ska man säga det? Hur lång tid kan man ta på sig innan man bestämmer sig (vi verkar vara de enda spekulanterna)? På mäklaren lät det som om hon ville ha svar med en gång, yeah right!

Alla tips mottages tacksamt

• Svar på tråden Hur tacklar man mäklare?
  • klocka

Jag tycker inte du behöver säga någonting om vad du tycker om den till henne. Ta tid på dig att titta igenom allt, även vinds- och källarförråd. Be att få den senaste årsredovisningen. Se till att få numret till någon i styrelsen i föreningen som du kan ringa och prata med. Personligen föredrar jag alltid att prata med dem: de har mer anledning att vara ärliga mot dig än mäklaren (även om mäklare inte får direkt ljuga finns det saker man kan tiga om utan att riskera något).

Säg till mäklaren att du skall titta på årsredovisning etc. och att du hör av dig när du gjort det. Ifall ni är de enda spekulanterna (men det skulle mäklaren säkert inte bekräfta) är det ju ingen brådska, men inom en vecka är väl rimligt kan jag tycka.

Jag retar mig också på mäklare som glassar runt och skall visa allt som är sååå fint. Kanske kan du säga till henne att ni hellre tittar runt själva än att hon visar allt? Om hon insisterar hade jag bara sagt "tack" varje gång hon påpekar något så att du är artig och hövlig men inte uppmuntrar henne.

Lycka till!

• Brando

Tack för tipsen! Vill gärna ha fler

• Millans hustru

Se till att vara påläst o skriv ner de frågor du har kvar. Kan man itne också för säkerhets skull kolla upp mäklaren på något sätt, att det är en prickfri person?
    Att läsa årsredovisning, kolla hur mycket lån föreningen har per lägenhet, kolla om det finns planerade avgiftshöjningar, kolla om det finns stora renoveringsarbeten på gång, är viktigt! Läs noga om föreningens skulder o planer framåt. Är stammarna bytta? hur är det med fasaderna? Trappuppgngarna? (stmbyten är dock det dyraste o jobbigaste för den som bor där dessutom).
    Äger föreningen några lokaler? Har föreningen någon inkomstkälla?

När jag kollade på bostadsrätter så brukade jag läsa massor o sen ställa frågor till olika mäklare, typ gå på en helt annan lägenhetsvisning o så kolla av det förra mäklaren sagt med denna helt nya mäklare genom att fråga samma sak om den nya lägenheten. om du förstår hur jag menar?
    T.ex. (ett dumt exempel) om mäklare ett sa till mig "men det är väldigt bra att stammarna inte är bytta än för då hinner ni spara ihop mycket pengar i föreningen istället för att ta allt i lån när stammarna ska fixas" (spara ihop=avgiften höjs ordentligt under lång lång tid, därefter tas lån och man kan räkna med ev ytterligare höjd avgift = svårsåld lägenhet på sikt)
    I nästa lägenhet frågar man då mäklare två:"jag ser att avgiften är rätt hög, är det för att kunna spara ihop till stambytet?"
    Mäklare två svarar "det handlar om så pass stora utgifter så det dröjer en evighet om man ska kunna få ner lånebelopp på stambyten mer än marginellt".

Mäklare snackar mycket skit helt enkelt. så informera dig själv, läs på! O välj sedan det du tror på. Det finns många bra föreningar!

Madde

Svar på tråden Hur tacklar man mäklare?