• gissly

5 månader som äter varannan timme

Hej!
    JAg har en prins på 5 månader som blev sjuk för ca 2 veckor sedan i en dum förskylning, först ville han inte äta alls sedan ville han helt plötsligt äta varannan timme dygnet runt, jag tyckte att det var rätt skönt för han hade diarré och behövde säkert vätskan. Nu är han dock helt bra och fortsätter äta så ofta även på natten och jag börjar bli helt sjuk av trött het och känner mig som en mjölkmaskin. Han åt ca 1 ggr per natt innan han blev sjuk...är det någon som har några tips??????
    det spelar ingen roll om jag försöker vänta ut honom på natten och ge nappen efter ca 30 min gallskriker han sitt "matskrik". Det kan läggas till att han inte är så förtjust i mat och ersättning ratar han : (
    När började ni med välling?
    Han väger ca 8 kg och är rund och go så det är inge liten kille.

Läääängtar tills jag får lite råd, jag känner mig helt nollstäld just nu...
    Kram kram

• Svar på tråden 5 månader som äter varannan timme
  • TheMother

Kan det inte vara som så att mjölkproduktionen gick ner under tiden han var sjuk och att han nu försöker återställa den?

Mamma till Anton 080920
  • gissly

det trode jag också i början för han kräktes inget som han har gjort tidigare men nu kräks han igen och jag ser att han går upp i vikt igen och jag märker att han är så där knorrig i magen igen som han var de första månaderna när de åt ofta... : (

• Molivia

Igår träffade jag en mamma som hade ammat sin son varannan timme i 10 månader, även på natten. Han hade visserligen inte varit sjuk utan alltid gjort så. Hon bröt tillslut ihop och fick då hjälp med att avsluta detta.

Det tipset hon fick då var att åka bort i 3 dagar.
    Pappan ställde sig in på att det skulle vara super jobbigt, men första natten sov barnet hela natten. Så det var alltså doften av mamma som gjorde det hela.
    Dock kunde mamman inte sova i samma rum som sonen därefter på 1 år då han så fort hon va i samma rum ville ha mat.

Du kanske inte behöver göra det så här drastiskt eftersom det faktiskt har kommit efter sjukdom, men du kanske kan prova att sova på soffan en natt för att se? Annars skulle jag nog rekommendera dig att kontakta någon för hjälp.

Lycka till!

• TheMother

Jag tror inte man ska lära barnet klara sig utan mat hela natten före 6 månaders ålder, men sen kan det kanske fungera att göra så som Yllom skrev. Om det inte är så att han sov hela natten före han blev sjuk?

Min son äter tyvärr allt för ofta på natten men beror inte på att han märker av mig då jag alltid lägger honom i sängen tidigare på kvällen och han ändå vaknar flera gånger ibland å ska snutta, fast jag inte är i rummet. Blir snarare lite lugnare med det när jag väl lagt mig.

Mamma till Anton 080920
  • Mesig

jag matade min son varannan timme i 4 månader och höll på blev galen, gav han ersättning o han drack 220 ml varannan timme... sen så börja ja ge honom mat då vid fyra månader o så välling till natten(majsvälling), vid 5 mån bytte ja välling till havre välling nån form av sova gott välling o han börja sova så nu äter han en gång per natt vid 5-6 på morgonen.
    Fick även som råd då att lura honom med vatten i flaskan men de hjälpte inte så då börja ja lura honom med att ge mindre ersättning för att kolla om han va så himla hungrig så jag drog ner till 150 ml sen till 120 ml o sen t.om till 90 ml o ja kom fram till att de va bara en fix idé 220 och 90 e ganska stor skillnad men han va nöjd o somna om.
    Som ja förstått så ammar du, men testa o amma en kortare stund o sen ännu kortare o testa...
    En släkting till mej bestämde sej med sin dotter att de sku va slut ätet på natten så dom tog kampen i en vecka så vakna hon o grät o ville ha mat men dom gav sej inte så efter en vecka så sov hon som aldrig förr :)
    e ju lite hur man orkar, ger man sej fan på de så funkar de :)
    Hoppas de ordnar sej för i know that feeling ;)

• Mesig

sku även tillägga att de heter ju att dom inte ska behöva äta på natten när dom e 5-6 månader. sku ja va dej så sku ja testa o ge majsvälling till natten, vet att på förpackningarna i sve så står de att doms ka ges först från 6 mån men på samma märke och förpackning här på åland så står majsvällingen från 4 månader... nestles... o havervällingen nestles från 6 månader i sve o här e den från 5 så ja tror inte de gö nån skada om du börjar me nån av dom, majsen e ju bättre för magen om han e känslig o du inte prövat förut men förvänta dej inga resultat me en gång, tog typ 5-7 dgr innan ja märkte resultat me vällingen. att han sov bättre.

• Molivia

Jag tror inte heller på att man ska lära barnet att sluta äta på natten för tidigt.
    Men i TS fall tror jag att sonen kan ha fått en ny vana efter att ha varit sjuk å säkerligen behövt mer mat. Å behöver han mat på natten så kommer han säkerligen vakna även om mamma ligger ute i soffan. Men TS får kanske sova några timmar extra mellan matningarna.

• gissly

tack för alla era svar! Skall nog prova lite av varje, köpa majsvälling och låte pappa ta honom någon natt när han börjar gråta och se om han somnar om. Tyvärr kan jag inte göra vatten tricket för han tycker inte om vatten (det är en kräsen liten herre :*ler*) håller tummarna för att majsvällingen går ner......jag har försökt att amma lite mindre men då tycker jag nästa att det går ändå fortare till nästa gång han vill äta....

• Molko

Min kille (4,5 mån) gör likadant...barnmorskan menade att det är en fas han går igenom... de får så mycket intryck dagtid som sen måste bearbetas nattetid och finner då endast tryggheten vid mammas tutte..

• Älsko

ammar varje till varannan timme på dagen och ca 2-5 ggr per batt hon är 10 månader, fick tipset att lägga henne i egen säng men det funkade inte alls, så har gett upp allt och låter hon hållas..

• gissly
    Svar på #9
    sa hon hur länge det skulle hålla på?
  • gissly
    Svar på #10
    vill inte hon heller ha smakisar?
  • Nostalgity

Min son som är 5 månader imorgon äter varannan timma på dagarna, var 3e på nätterna. väger 8,5 .... jag vill att han drygar ut på timmarna!

• AhjärtaN

Min lilla kille har ätit var 3e till var 4e timme dygnet runt fram till för en vecka sedan. Nu äter han varannan, dygnet runt...
    VÄGRAR ersättning. Pratade med bvc idag & de sa att jag skulle fortsätta försöka med ersättningen, tillslut känner han igen smaken & tar den.
    Hör & häpna så fick jag i honom 60ml + en tutte (även om han grinade illa åt ersättningen) i förmiddags & han SOOOOVER!! Ska försöka ge honom lite ersättning vid varje måltid, får se hur ofta han vill äta då...
    **Hoppas på lite sömn inatt**

• gissly

skall också försöka mer med ersättningen..han tar den om jag blandar upp 50% med bröstmjölk men direkt om det bara är ersättning så skriker han :(

• gissly
    Svar på #14
    hur gamal är prinsen?
  • AhjärtaN

Han blir 5mån på lördag.
    Jag är verkligen förvånad, han har sovit över två timmar nu...
    **hoppas det håller i sig**

• gissly
    Svar på #17
    då är de exact lika gamla, äter han smakisar?
  • AhjärtaN

Nej, gör din?

Vi fick rådet att vänta så länge som möjligt eftersom han har haft sååå ont i magen de första månaderna...

• Eowyn81

Men om han inte åt så mycket när han var sjuk så tar han säkert igen det nu. Förstår att det är jobbigt!
    Jag tycker du ska forstätta blanda ersättning med bröstmjölk om han godkänner det. Efter ett tag kan du minska bröstmjölken och öka ersättningen i flaskan. Så fick jag göra när jag skulle få min son att börja äta välling. Sen har du ju en ganska stor kille och han behöver säkert så småningom få i sig lite mer fast föda så ge inte upp med smakisarna.

Svar på tråden 5 månader som äter varannan timme