• ullisg79

Rekommenderar Tunisien

Till er som funderar på att tillbringa er semester i Tunisien; Gör det!!!
    Var där i september, i Yasmine Hammamet som är en "turistförort" till Hammamet.
    Bo på All Inclusive hotell, restaurangerna var ingen höjdare.
    Rent o snyggt öevrallt o fina stränder.
    Lång shoppinggata med massor med grejer o väldigt prutvänligt =) Försäljarna var inte otrevliga på något sätt o inte mer påflugna än i t ex Turkiet.
    Jag o min kompis blev inte heller "trakasserade" av männen, inte en enda gång. Förvisso hade vi våra pojkväner med men det hände ju att vi gick själva med.

Om ni åker dit så glöm inte att gå på barnlandet (om ni har barn med er) ligger mitt i centrum, åk häst o vagn på kvällarna o ta en tur med ngn av piratbåtarna (ät ej maten på båten dock).
    Och om ni gillar sprit i era drinkar så kontrollera så bartendern verkligen häller i sprit, de tycks "glömma" bort det emellanåt. Deras inhemska öl, Celtia är iaf tokgod =)
    Åk ngn gång mellan maj-augusti om ni vill ha sol o varmt, det var lite för kallt i september för min smak. Hade två hela kanonfina soldagar, annars frös man i poolen, men havet vart varmt iaf =)

Trevlig resa!!!!

• Svar på tråden Rekommenderar Tunisien
  • pellesmatte

kan bara hålla med , väldigt fint i yasmine hammameth !!
    men jag tycket om hammameth också , och stränderna är ju fantastiska !!!
    nu i juni ska vi prova på djerba , ska ju också vara en höjdare har jag hört ...
    när i sept var du där ? vi var där första veckan och hade mellan 35-40 grader , för varmt faktiskt !!! så jag tror och hoppas att juni blir lite mer lagom .

• ullisg79
    Svar på #1
    Var bara tvungen att skriva om det, annars är det mest negativt man läser om Tunisien.
    Vi kom ner den 19/9, hade hört att det varit fint väder innan, så det va ju lite typiskt.
    Juni är det säkert perfekt väder där!!
    Ska själv till Turkiet i slutet på maj (har varit där i juli de andra ggr) o är lite orolig att det inte ska va tillräkligt varmt för mig =(
    Men hur som helst så är det skönt att bara komma hemifrån lite =)
  • Tola

Intressant att höra. Själv var jag i Tunisien,Souce(Nä jag vet inte hur det stavas) och.. hade en jätte trevlig resa men dit blir det inga fler ggr. Maneter i vattnet,MASSA! Vattnet var smutsigt. Hotellet var..sådär.. fanns inte direkt ngt resraurangliv. Utan man fick leta sig fram för att hitta ngt ställe att äta. Jobbig trafik. Stod närmare en kvart för att försöka komma över den enkelriktade trafiken med knappt några övergångställen..

:)

• Elli47

Jag rekommenderar också Tunisien. Vi var där bl a i maj förra året hela familjen och bodde i Sousse. Vi hade dock bara halvpension (det var superbilligt att köpa till det) men vi åt inte så ofta på hotellet ändå utan lyckades hitta en del bra restauranger. Vi var även på tvådagars tur till södra Tunisien och det var toppen! Vi deltog även i Kartagoresan som var mycket bra och intressant!

• ullisg79

Till Tola;Har aldrig varit i Sousse, bara i Yasmine.
    Tråkigt med maneter, hatar sånt så tackolov såg jag inte en enda =)
    varken på stranden eller när vi badade mitt ute i havet fråb piratbåten, är väldigt kräsen när det gäller hav o kan bara ge en 10 poängare på "vårat" hav =)
    Jag kommer att åka tillbaka till Tunisien, men det kommer o dröja, finns så många andra länder man vill se nu.
    Funderar på Hurgada, Egypten nästa år, det ska ju vara snarlikt Tunisien =)

• mrs Elliott

Jag gillade Tunisien ,men inte Sousse,samma som ovan problem med maneter och smutsig strand.Däremot älskade jag öknen!! Vi spenderade en hel vecka i öknen på jeep safari,sov ute och såg inspeningspkatsen för Star Was ! Häftigt.Dit skulle jag lätt åka igen.

• nyfikengrön

Har varit i sousse ett par gånger och jag var där i oktober första gången och det var riktigt varmt då i början av oktober.

Har rest både med och utan barn dit. Tyckte mkt om landet men av personliga skäl kan jag inte åka dit nu mer.

Men jag rekommenderar det åt andra verkligen och nån gång när min dotter är stor så ska vi åka dit hon och jag då hon är halvtunisier så vill jag visa henne landet.

• crazy cat lady

Vi ska dit den 25/3 fast till Port el Kantaoui. Kul att höra positvia åsikter!

Men ni som vart där, hur är det med klädsel, skall man ha långärmat och långbyxor eller går det bra med shorts och linne (startade precis en egen tråd :P)?

• Skruttis1979

vi var i Sousse September -06.
    Resan var sådär, det var en för stor stad tyckte jag, att semestra till. Vill ha det där lugna och mysiga och bara njuta. Då tror jag Hammamet är bättre än Sousse.

Port El Kantaoui ligger en liten bit från Sousse, vi åkte dit med turist-tåg. (ta INTE hästarna - de behandlas jätteilla, så sponsra inte det!!!) Det var jättefint där! Vi åt på restaurang där men det var det enda. vill man shoppa så åk till Medinan i Sousse, där finns allt och det är prutvänligt. P e K. är lite finare område och därmed dyrare.

Elma är världens centrum
  • Cattis31

ullisg79: vad är barnlandet? Vi ska åka till Hammamet 31 maj-7 juni och då har vi tre barn med oss i åldrarna 11½ år, 6½år och 11månader. Sen ska min bror och hans 9 åriga dotter oxå med.

Svar på tråden Rekommenderar Tunisien