Inlägg från: Dompans mamma |Visa alla inlägg
  • Dompans mamma

brottom! för dyr katt?

Måste bara fråga. Jag har köpt en Devon Rex hona på 6 år för 1200 kr, var detta för dyrt? letat lite på nätet men inte hittat någon prisuppgift på katter som är äldre. Dock kostar dem mellan 5000-10.000 kr som kattungar. Min Devon Rex är ren raskatt med stamtavla, registrerad hos SVERAK.

Ska försäkra henne, Kan jag dra en vit lögn ang inköpspriset. vet att många gör det, kan jag säga att jag köpt henne för 5000 kr? Finns inget kvitto på inköpet.

• Svar på tråden brottom! för dyr katt?
  • Dompans mamma

hej noch tack alla. jo, jag vet att det är fel att göra så. Många säger att jag ska göra det, dvs säga att jag köpt henne för mer pengar för att hon är värd mer än vad jag köppt henne för, men som sagt tar emot. Handen på hjärtat så är jag en stor fegis å kan inte göra något orätt. Måste säga sanningen hela tiden. Blir jobbigt att ljuga.

Letat lite mer på internet och hittade en sida där det stod vad folk har köpt raskatter för. Där hade en köpt en devon rex på 5 år för 5000 kr. Vilket kändes som jag har gjort en bra affär. Ingen hade köpt en devon för mindre än 2000 kr, vuxen alltså.

Och marknadsvärdet, är det priset jag köpt henne för eller det hon är värd ute på marknaden?

• Dompans mamma

hej noch tack alla. jo, jag vet att det är fel att göra så. Många säger att jag ska göra det, dvs säga att jag köpt henne för mer pengar för att hon är värd mer än vad jag köppt henne för, men som sagt tar emot. Handen på hjärtat så är jag en stor fegis å kan inte göra något orätt. Måste säga sanningen hela tiden. Blir jobbigt att ljuga.

Letat lite mer på internet och hittade en sida där det stod vad folk har köpt raskatter för. Där hade en köpt en devon rex på 5 år för 5000 kr. Vilket kändes som jag har gjort en bra affär. Ingen hade köpt en devon för mindre än 2000 kr, vuxen alltså.

Och marknadsvärdet, är det priset jag köpt henne för eller det hon är värd ute på marknaden?

• Dompans mamma

Ja, vi har skrivit på ägarändringsintyg (av SVERAK-registrerad katt från tidigare registrerad ägare till ny ägare, står det på det pappret.)

Där står det uppgifter om katten, namnet som hon har registrerat hos Sverak, registrerings nr, ras, kattens födelsedatum samt id nr.

Förra ägarens uppgifter, namn, adress personnr m.m

Å samma uppgifter på mig, står ingen ruta om pris

är det detta papper du menar?

• Dompans mamma

Nej, har den andra blanketten : Ägarändringsintyg och ID-registrering
    för SVERAK-registrerad katt
    kolla på www.sverak.se sen tryck på blanketter å titta på den andra blanketten. är inte detta den rätta?

• Dompans mamma

Det sagda priset var högre, fick henne lite billigar.
    Agria ringde mig nu, har teckat en försäkring och de frågade konstigt nog aldrig efter priset på henne. Så ja, tack alla för era svar.

Står jag som skyldig på något sätt då? Jag menar, för att han inte skött sig? Hade ingen aning om att andra papper skulle skrivas på. Känner mig lurad :(
    Går jag miste på något nu?

• Dompans mamma

Hej!
    Nej, detta bör diskuteras, inget emot det.
    Skulle det inte finnas familjemedlemmar som har kattallergi skulle vi kunna ta vilken katt som hällst och då skulle jag häldre skaffat en katt från ett "katthem". Men nu kan vi inte ha vilken katt som hälst, så vi testade en devon Rex och det går bra.

och ja, betalar man mycket för en sak är man mer rädd om den. Gäller både djur å fin porslinet, har jag inte rätt?

och ärligt talat skulle jag nog kunna betala hur mycket som hälst för Alva, jag har haft många katter som yngre, men en katt som denna... Nej, hon är... en prinsessa!

• Dompans mamma

och ju bättre foder katten får, ju bättre mår katten. den man älskar vill man ge det bästa! och då, nu upprepar jag mig igen... då det finns allergiy677777777777777
    Haha, alva tycker att det ät jättekul att gå på tangentbordet. så. när det finns allergi så är bra foder att föredra. Då ett bra foder gör pälsen bättre.

• Dompans mamma

Å jag ville ha min devon Rex! :)

Det jag menade med att betala för mycket var för att hon är 6 år. Men skulle faktiskt betalt mer för henne om jag behövde det idag, då hon är UNDERBAR! Världens socialaste katt :)

• Dompans mamma

Jag tog förresten den bästa veterinärförsäkringen som fanns, å på 60.000 kr. Vad har ni för veterinärförsäkring?

Svar på tråden brottom! för dyr katt?