• Dompans mamma

brottom! för dyr katt?

Måste bara fråga. Jag har köpt en Devon Rex hona på 6 år för 1200 kr, var detta för dyrt? letat lite på nätet men inte hittat någon prisuppgift på katter som är äldre. Dock kostar dem mellan 5000-10.000 kr som kattungar. Min Devon Rex är ren raskatt med stamtavla, registrerad hos SVERAK.

Ska försäkra henne, Kan jag dra en vit lögn ang inköpspriset. vet att många gör det, kan jag säga att jag köpt henne för 5000 kr? Finns inget kvitto på inköpet.

• Svar på tråden brottom! för dyr katt?
  • ninanen

Är det för att kunna få en livförsäkring på henne du vill ljuga om inköpspriset?

• brainn

Jag tror inte att försäkringsvärdet har något med inköpspriset att göra. En häst kan man ju köpa billigt, utbilda och försäkra upp i värde.
    Kanske är det annorlunda på katter.

Man betalar högre summa på försäkringsavgiften ju högre djuret är försäkrat. Kanske är det inte värt att ha djuret så högt försäkrat i värde utan mer att se till att ha en bra veterinärförsäkring.

• Zirup

Jag har en (vilande) devon rex uppfödning och tycker att det låter som ett helt klart rimligt pris för en medelålders hona.

• Majsan70

Du försäkrar katten till det beloppet hon är värd helt enkelt. Ta ett medelvärde på devon kanske?

• Diva

Att säga till ett försäkringsbolag att du köpt en katt för 5000 som du betalat 1200 för är bedrägeri. Som att försöka försäkra en bil som kostar 100 000 för 200 000.
    Och 1200 för en vuxen omplacering låter högst rimligt.
    Du måste hålla isär veterinärvårdsförsäkring och livförsäkring också. Livförsäkring på en katt för 1200 är helt onödig, det täcker inte självrisken.

• Karni
    Diva skrev 2009-03-11 18:55:55 följande:
    Att säga till ett försäkringsbolag att du köpt en katt för 5000 som du betalat 1200 för är bedrägeri. Som att försöka försäkra en bil som kostar 100 000 för 200 000. Och 1200 för en vuxen omplacering låter högst rimligt.Du måste hålla isär veterinärvårdsförsäkring och livförsäkring också. Livförsäkring på en katt för 1200 är helt onödig, det täcker inte självrisken.
    Kloka ord! :)
    Kan inte göra annat än att hålla med!
  • ninanen

Fast livförsäkringen brukar väl vara utan självrisk?

En livförsäkring ska väl motsvara marknadsvärdet och man får aldrig mer än marknadsvärdet hur hög summa man än angett. Jag kan ju dessutom inte se varför man skulle kunna få 5000 kronor för en livförsäkring om det inte finns ett kvitto på att djuret är köpt för den summan...

• Majsan70
    ninanen skrev 2009-03-11 19:28:21 följande:
    Fast livförsäkringen brukar väl vara utan självrisk?En livförsäkring ska väl motsvara marknadsvärdet och man får aldrig mer än marknadsvärdet hur hög summa man än angett. Jag kan ju dessutom inte se varför man skulle kunna få 5000 kronor för en livförsäkring om det inte finns ett kvitto på att djuret är köpt för den summan...
    Jag har då aldrig visat kvitto när jag försäkrat mina katter. Vi har angett marknadsvärdet på dem bara. Sen räknas ju värdet ner automatiskt efter ett visst antal år på katten.
  • Dompans mamma

hej noch tack alla. jo, jag vet att det är fel att göra så. Många säger att jag ska göra det, dvs säga att jag köpt henne för mer pengar för att hon är värd mer än vad jag köppt henne för, men som sagt tar emot. Handen på hjärtat så är jag en stor fegis å kan inte göra något orätt. Måste säga sanningen hela tiden. Blir jobbigt att ljuga.

Letat lite mer på internet och hittade en sida där det stod vad folk har köpt raskatter för. Där hade en köpt en devon rex på 5 år för 5000 kr. Vilket kändes som jag har gjort en bra affär. Ingen hade köpt en devon för mindre än 2000 kr, vuxen alltså.

Och marknadsvärdet, är det priset jag köpt henne för eller det hon är värd ute på marknaden?

• Dompans mamma

hej noch tack alla. jo, jag vet att det är fel att göra så. Många säger att jag ska göra det, dvs säga att jag köpt henne för mer pengar för att hon är värd mer än vad jag köppt henne för, men som sagt tar emot. Handen på hjärtat så är jag en stor fegis å kan inte göra något orätt. Måste säga sanningen hela tiden. Blir jobbigt att ljuga.

Letat lite mer på internet och hittade en sida där det stod vad folk har köpt raskatter för. Där hade en köpt en devon rex på 5 år för 5000 kr. Vilket kändes som jag har gjort en bra affär. Ingen hade köpt en devon för mindre än 2000 kr, vuxen alltså.

Och marknadsvärdet, är det priset jag köpt henne för eller det hon är värd ute på marknaden?

Svar på tråden brottom! för dyr katt?