BimBims Mamma skrev 2009-03-13 06:27:50 följande:
Visst har katter ett värde. men inte sådana sjuka summor! Finns ju katter till förbannelse. ta hand om de utan hem istället. Vi har 2 vita bondkatter som vi fått gratis. De är båda utekatter o bra råttjägare. Inte behöver de specialkattmat som kostar multum heller. De får euroshopper mat, matrester och äter möss o fåglar. De är fina i pälsen och i bra hull. Väldigt kärvänliga och sociala även att de är utekatter. Har vänner som har dyra raskatter som inte är hälften så trevliga som våra katter. Så bara för att en katt är dyr och får dyr mat behöver det inte betyda att katten är bra för det. Skulle aldrig i mitt liv köpa en katt för 10000:- iaf. Är ju sinnessjukt. Men det är väl upp till var o en vad man vill lägga pengar på iof. Jag skulle då aldrig göra det. Fast det kan ju va en ide Hört att helvita katter är eftertraktade oavsett ras. Skulle kanske ta o föda upp massa katter efter mina eftersom de bara verkar få helvita ungar o sen sälja dem för en 1000 kr/st. Kan ju va en bra affär. Finns ju folk som betalar vad som för en katt *ja det var ironi om ni inte förstod det*
Jag säljer mina katter för 7000 kr styck. Då har jag lagt ner ungefär 3000 kr/kattunge i div kostnader för dem och därtill har jag div kostnader för föräldradjuren för att över huvudtaget få till parningen. Bla säkerställer jag att jag inte avlar vidare på ärftliga sjukdomar och defekter och iom det kan jag ge de nya ägaran mycket större säkerhet för att de får ett friskt husdjur med hög livskvalitet. Jag tjänar inte pengar på mina kattungar, men det är en hobby så det får kosta.
Vad jag däremot VET är att de som lägger ner flera tusen kr på en katt i MYCKET högre utsträckning tar hand om sitt djur bättre än nån som fått katten gratis. Bara ringa ett djursjukhus och kolla med dom vilka katter som avlivas för att de inte är försäkrade. Inte fasen är det dom som ägaren betalat flera tusen för. Eller vilka som kommer in med dödliga infektioner på sina katter för de inte har lagt ner 250 spänn på att vaccinerat dom. Eller får njursvikt på sina katter i tidig ålder för de gett dom skitmat i stället för ett foder som faktiskt innehåller de proteinkällor en katt mår bra av. Varför ska de göra det, dör katten är det ju bara hämta en ny...
Hmm..ja just det, det är dom som köper ansvarsfullt uppföda katter som är "sinnesjuka"...