Inlägg från: Diva |Visa alla inlägg
  • Diva

brottom! för dyr katt?

Att säga till ett försäkringsbolag att du köpt en katt för 5000 som du betalat 1200 för är bedrägeri. Som att försöka försäkra en bil som kostar 100 000 för 200 000.
    Och 1200 för en vuxen omplacering låter högst rimligt.
    Du måste hålla isär veterinärvårdsförsäkring och livförsäkring också. Livförsäkring på en katt för 1200 är helt onödig, det täcker inte självrisken.

• Diva

Dompans mamma skrev 2009-03-11 22:35:36 följande:

Diva: vill du kolla på blanketten jag skrivit här ovan. är inte det rätt blankett?
    Det där är ägarändring, har inget med överlåtelsen att göra egentligen. Skrev ni inget avtal, bara ägarändringen?
    Den du köpte katten av har inte sålt den enligt Sveraks regler. Om han är ansluten i en medlemsklubb är det belagt med avstängning att sälja eller överlåta en katt utan att den har ett veterinärbesiktningsprotokoll som är högst 7 dagar. Det är inte ok att överlåta det på den nya ägaren. Sen är det faktiskt rätt korkat att sälja utan avtal och veterinärintyg då det är konsumentköplagen som gäller om det var en uppfödare du köpte katten av. Om katten visar sig vara sjuk så har säljaren ingenting som styrker att katten var frisk vid försäljningstillfället.

Sen är din katt värd 1200 kr, inte mer, inte mindre. Detta för att det är vad du och säljaren kom överens om och då är det vad hon är värd. Och det är dessutom ett mycket rimligt pris för en 6 år gammal katt som säljs till sällskap. Du kan inte jämföra med priset på kattungar eller fertila katter som säljs till avel.
  • Diva

Dompans mamma skrev 2009-03-12 19:44:15 följande:

Det sagda priset var högre, fick henne lite billigar.Agria ringde mig nu, har teckat en försäkring och de frågade konstigt nog aldrig efter priset på henne. Så ja, tack alla för era svar.Står jag som skyldig på något sätt då? Jag menar, för att han inte skött sig? Hade ingen aning om att andra papper skulle skrivas på. Känner mig lurad :( Går jag miste på något nu?
    Nej, du har inte gjort fel, det är söljaren som har.
    Om Agria inte frågade efter inköpspris elle rvad du ville ha för livförsäkringsvärde på henne så är hon inte livförsäkrad. Det kan vara för att de inte nyförsäkrar så gamla katter iof. Vid en viss ålder går livförsäkringsvärdet ner för att tillslut försvinan helt.
  • Diva

BimBims Mamma skrev 2009-03-13 06:27:50 följande:

Visst har katter ett värde. men inte sådana sjuka summor! Finns ju katter till förbannelse. ta hand om de utan hem istället. Vi har 2 vita bondkatter som vi fått gratis. De är båda utekatter o bra råttjägare. Inte behöver de specialkattmat som kostar multum heller. De får euroshopper mat, matrester och äter möss o fåglar. De är fina i pälsen och i bra hull. Väldigt kärvänliga och sociala även att de är utekatter. Har vänner som har dyra raskatter som inte är hälften så trevliga som våra katter. Så bara för att en katt är dyr och får dyr mat behöver det inte betyda att katten är bra för det. Skulle aldrig i mitt liv köpa en katt för 10000:- iaf. Är ju sinnessjukt. Men det är väl upp till var o en vad man vill lägga pengar på iof. Jag skulle då aldrig göra det. Fast det kan ju va en ide Hört att helvita katter är eftertraktade oavsett ras. Skulle kanske ta o föda upp massa katter efter mina eftersom de bara verkar få helvita ungar o sen sälja dem för en 1000 kr/st. Kan ju va en bra affär. Finns ju folk som betalar vad som för en katt *ja det var ironi om ni inte förstod det*
    Jag säljer mina katter för 7000 kr styck. Då har jag lagt ner ungefär 3000 kr/kattunge i div kostnader för dem och därtill har jag div kostnader för föräldradjuren för att över huvudtaget få till parningen. Bla säkerställer jag att jag inte avlar vidare på ärftliga sjukdomar och defekter och iom det kan jag ge de nya ägaran mycket större säkerhet för att de får ett friskt husdjur med hög livskvalitet. Jag tjänar inte pengar på mina kattungar, men det är en hobby så det får kosta.
    Vad jag däremot VET är att de som lägger ner flera tusen kr på en katt i MYCKET högre utsträckning tar hand om sitt djur bättre än nån som fått katten gratis. Bara ringa ett djursjukhus och kolla med dom vilka katter som avlivas för att de inte är försäkrade. Inte fasen är det dom som ägaren betalat flera tusen för. Eller vilka som kommer in med dödliga infektioner på sina katter för de inte har lagt ner 250 spänn på att vaccinerat dom. Eller får njursvikt på sina katter i tidig ålder för de gett dom skitmat i stället för ett foder som faktiskt innehåller de proteinkällor en katt mår bra av. Varför ska de göra det, dör katten är det ju bara hämta en ny...

Hmm..ja just det, det är dom som köper ansvarsfullt uppföda katter som är "sinnesjuka"...
  • Diva
    Lilou skrev 2009-03-12 20:22:22 följande:
    STATUS?????? Herregud. Varsta tankbara svaret nagonsin! Eftersom de finns sa manga som behover hjalp...josses...asch, strunt samma. Lonlost diskutera med manniskor som soker STATUS istallet for att....yaaaah, WHATEVVA. Tack for mig.
    Zzzz...
    Lönlöst att diskutera med människor som inte vill förstå bakomliggande orsaker...
  • Diva
    Enomia skrev 2009-03-13 10:42:57 följande:
    Tycker inte att du betalat för mycket! Personligen ogillar jag uttryck som "för dyrt" när det kommer till djur, om du förstår. Om man ska sätta ett minimipris på katt så är det 1500, och en kattunge till det priset ska komma med full vetvård. Och vara omsorgsfullt uppfödd och socialicerad naturligtvis. Oavsett ras, hårlängd eller teckning. Gillar du din katt, och är nöjd med hennes temperament, personlighet och hur hon ser ut, så har du ju gjort en jättebra affär:) Jag räknar med att lägga 20.000 för nästa katt, då jag funderar på import. Och jag räknar inte med att gå back, för även om det är en "hobby"(ett annat uttryck som känns helt fel att använda!) så hade jag lagt ner om jag bara gått back hela tiden. Den förtjänst jag gör kan jag sedan lägga på till exempel fler fadderbarn, alltså är det inte en felprioritering att lägga ner de pengarna på en katt. Men för mig har det alltid varit naturligt att syssla med avel, medan det finns andra som inte vill, utan bara njuta av en enskild individ. Jag kan ju reta mig på att människor gör felprioriteringar hela tiden(titta bara på vad folk lägger i sina korgar i affären;)) men det är ju deras pengar... Att lägga 10.000 i inköp på en katt(ett friskt och vackert djur) känns inte som "en sjuk" summa. Och tycker man att det är dyrt, så avstår man väl från att köpa? Det är ett fritt land.
    Jasså, så vad är din uppfödning då om inte en hobby? En affärsverksamhet? Då vill jag gärna ha lite heta tips på hur du får det att gå med vinst, det tror jag många uppfödare skulle vilja ha.
  • Diva
    Enomia skrev 2009-03-17 14:52:23 följande:
    Ja, det kommer att bli en affärsverksamhet. Antagligen har jag väl bara tur med min uppfödning och gör rätt val av katter, helt enkelt. Men skulle jag inte göra nån vinst, även om det nu kan klassas som hobby, skulle jag inte fortsätta. Eftersom det inkluderar levande varelser använder jag mig hellre av benämningen "uppfödning" ist. för "hobbyverksamhet.
    Kattuppfödning är en hobby så länge du inte registrerar ett bolag. Det går under hobbyverksamhet i skattelagen.
    De enda uppfödare jag vet som kan gå med vinst om de har tur är Bengal och Sphynx-uppfödare. De är de enda raser som har tillräckligt högt föräsäjningspris. Alt att du inte premierar dina katter och inte heller använder premierade djur i din avel. Jag föder upp en mycket frisk ras som säljs för ca 6-7000 kr per kattunge och jag kan omöjligt gå med vinst. Men sen importerar jag en del, ställer ganska marginelt. Men bara alla parningsavgifter, veterinäravgifter, tester och inköp gör att kostandern överstiger intäkterna.
Svar på tråden brottom! för dyr katt?