Inlägg från: Havanna82 |Visa alla inlägg
  • Havanna82

brottom! för dyr katt?

Det beror ju lite på vad du "fick" för priset. Var hon kastrerad, chippad, nyligen vaccinerad och vetrinärbesiktigad inom 7 dagar? DÅ tycker jag det är billigt.
    Det är väldigt olika vad folk tar vid omplacering, men jag skulle nog tänka mig att ta runt 2000 kr.

Ang försäkringen är det inte inköpspriset som styr tror jag, utan "värdet" av katten. Man kan höja priset om katten har utställningsmeriter osv, men då höjs ju även premier som du betalar.

• Havanna82

Förresten, visst fick du en överlåtelse från Sverak? Där står både pris du har betalat och om katten är försäkrad. Fick du inte ta över försäkringen från uppfödaren?

• Havanna82
    Svar på #28
    Och det är sånna som du som gör att katter inte har något värde... :(
  • Havanna82
    Svar på #35
    snälla, kan inte du berätta varför hur det skulle gå till om alla fick/tog eller vad du nu vill kalla det, en huskatt istället? Vad skulle det gynna huskatterna?
    Det skulle fortfarande finns människor som släpper ut deras huskatt för att det är för dyrt med kastrering, katten måste ju få en kull, katten måste få välja partner själv, katten mår bäst av en kull osv osv.
    Resonemanget stämmer inte. Och definitivt inte genom att kasta dit några smilys.
  • Havanna82
    Svar på #38
    Då undrar jag igen; vad tror du det beror på att det till 99% är huskatter som blir övergivna och lämnade ute ensamma? Eller som gasas ihjäl som små kattungar för att de inte var önskade?

Ingen katt har högre värde än den andra i mina ögon och ett värde på en katt går inte att likställa med dess pris.

Om alla tog en katt från katthem skulle ändå inte huskattens status höjas. Det skulle fortfarande finnas folk som tog massa huskattskullar, övergav sina katter osv. Det ligger inte i rasen, det ligger i människan.

Det som behövs göras är att höja kattens status och jobba för att upplysa människor om vad katter behöver.
  • Havanna82
    Enomia skrev 2009-03-17 14:52:23 följande:
    Ja, det kommer att bli en affärsverksamhet. Antagligen har jag väl bara tur med min uppfödning och gör rätt val av katter, helt enkelt. Men skulle jag inte göra nån vinst, även om det nu kan klassas som hobby, skulle jag inte fortsätta. Eftersom det inkluderar levande varelser använder jag mig hellre av benämningen "uppfödning" ist. för "hobbyverksamhet.
    Hmm, intressant. Du menar alltså, om jag förstår dig rätt, att du gör vinst på din kattuppfödning? Du får gärna dela med dig hur du går till väga för att göra det!
    Själv hade jag utgifter på ca 30 000 kr förra året och 0 kr i inkomst.
  • Havanna82

Jag ställer ju ut mycket (nåja, allt är relativt). Dessutom fick jag ta ut 4 obetalda semesterdagar iom förlossning. Handmatning av kattungar, veterinärvård, och hela kullen dog. Jag körde dessutom 400 mil för den parningen. Jag importerade en hane som jag inte kan använda visade det sig. Och dessutom fick jag ingen kull (förutom den som dog). Så där var inte mycket till inkomster, däremot väldigt mycket utgifter.

Men det är som du säger, det beror på helt hur man räknar. Jag räknar inte med veterinärvårdsförsäkringarna, däremot avelsförsäkringarna för de hade jag ju inte haft om jag bara hade haft sällskapskatter.

Svar på tråden brottom! för dyr katt?