• Groundhog

Retad för/problem med initialer?

Hej på er!
    Skulle gärna vilja få lite synpunkter på följande dilemma...

Vi har fått en underbar dotter och pappan vill att hon ska heta ett namn som börjar på K. Det är ett jättefint namn och nu när personligheten börjat utvecklas, så skulle detta namn passa som hand i handsken. "Problemet" är bara att vårt efternamn också börjar på K.

Initialerna skulle alltså bli KK... Jag är emot detta eftersom jag vet hur elaka barn kan vara, speciellt i tonåren när sex kommer på tapeten och ungarna börjar stoltsera med allsköns uttryck som de har lärt sig

Pappan tycker jag bara svamlar och att det finns fullt med folk som har initialer som anspelar på dåliga grejer, osv. Men som sagt, det känns som om det finns nog med grunder för att ungar ska bli mobbade, utan att de ska bli kallade slampor pga deras initialer...

Jaja, nu har jag funderat så länge på detta och grejen är ju att namnet är väldigt passande för denna unga dam. Och nej, tyvärr, det går inte att stava namnet med C istället, då skulle det uttalas S.

Vad tycker ni? Finns det någon med bra/dåliga erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Retad för/problem med initialer?
  • Licens To Kiss

Hon ska inte ha släktnamn/andranamn som bryter KK?

• Marge75

Jag tycker att det låter väldigt långsökt. Ungarna kommer komma på massor av saker att reta varandra för innan de kommer på att initialerna möjligen kan tolkas som något som de över huvud taget inte har någon aning om vad det är ...
    Är namnet fint och passar din dotter är det klart att ni ska välja det!!

• Balehead

Jag tycker att man ska undvika namn som ger sådana initialer. Min bästa kompis på mellanstadiet hade initialerna CP, och det var inte alls roligt.

Kan ni inte bara stava förnamnet med C så har ni ju kompromissat bort KK?

• Tjej 83

hur ofta använder man initialer?
    barn retas för andra saker innan de kommer på att hon har 2 k i namnen.

• Balehead

Jag såg nu att C inte var ett alternativ. CH då? Eller blir det tje-ljud eller bara helt totaltokigt? Jag skulle verkligen dra mig för att jävlas med barnet i onödan...

• Nyfiken gul

men jag fattar inte... Om namnet ska uttalas med "K" måste det väl kunna stavas med C??

Kamilla blir Camilla ... Kristin blir Cristin.  Osv....

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Groundhog

Himmelkropp: Jo, det blir ett mellannamn, så initialerna blir KCK i så fall. Men man använder ju oftast initialerna för tilltals- och efternamnet...? Typ på grejer i skolan, och saker till träningen, t ex vattenflaskor osv.

Marge75: är det långsökt...? Ja kanske (skäms lite...) men det var ju det första JAG tänkte på, haha!

Ännu värre skulle varit om vi valt att hon skulle få mitt dubbla efternamn, då skulle hon haft KKK, hemskt!

• musli

Mina  initialer var BB, kompisens var CP, någon hade AA och många flera. Visst retas barn för det men det är inte långvarigt, det är andra saker som är roligare att retas för...

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Nyfiken gul

Jag har i mitt 32-åriga liv aldrig använt mina initialer... Jag har använt mitt smeknam när jag skrivit namn på vattenflaskor, skolböcker, väskor och annat...

så gör jag fortfarande...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
Svar på tråden Retad för/problem med initialer?