Inlägg från: Groundhog |Visa alla inlägg
  • Groundhog

Retad för/problem med initialer?

Hej på er!
    Skulle gärna vilja få lite synpunkter på följande dilemma...

Vi har fått en underbar dotter och pappan vill att hon ska heta ett namn som börjar på K. Det är ett jättefint namn och nu när personligheten börjat utvecklas, så skulle detta namn passa som hand i handsken. "Problemet" är bara att vårt efternamn också börjar på K.

Initialerna skulle alltså bli KK... Jag är emot detta eftersom jag vet hur elaka barn kan vara, speciellt i tonåren när sex kommer på tapeten och ungarna börjar stoltsera med allsköns uttryck som de har lärt sig

Pappan tycker jag bara svamlar och att det finns fullt med folk som har initialer som anspelar på dåliga grejer, osv. Men som sagt, det känns som om det finns nog med grunder för att ungar ska bli mobbade, utan att de ska bli kallade slampor pga deras initialer...

Jaja, nu har jag funderat så länge på detta och grejen är ju att namnet är väldigt passande för denna unga dam. Och nej, tyvärr, det går inte att stava namnet med C istället, då skulle det uttalas S.

Vad tycker ni? Finns det någon med bra/dåliga erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Retad för/problem med initialer?
  • Groundhog

Himmelkropp: Jo, det blir ett mellannamn, så initialerna blir KCK i så fall. Men man använder ju oftast initialerna för tilltals- och efternamnet...? Typ på grejer i skolan, och saker till träningen, t ex vattenflaskor osv.

Marge75: är det långsökt...? Ja kanske (skäms lite...) men det var ju det första JAG tänkte på, haha!

Ännu värre skulle varit om vi valt att hon skulle få mitt dubbla efternamn, då skulle hon haft KKK, hemskt!

• Groundhog
    Svar på #6
    Nyfiken gul skrev 2009-03-11 12:33:55 följande:
    men jag fattar inte... Om namnet ska uttalas med "K" måste det väl kunna stavas med C??Kamilla blir Camilla ... Kristin blir Cristin.  Osv....
    Nej tyvärr det är ett av de namn med andra bokstav som gör att C uttalas S. Ta t ex Kerry, där skulle C uttalas S om du bytte ut stavningen. Tack i alla fall för ditt svar...

Usch, nu ser jag att det är väldigt delade meningar därute. Jag anade att det inte bara är jag som drar mig för detta. Fasen också
  • Groundhog
    Svar på #5
    Balehead skrev 2009-03-11 12:32:34 följande:
    Jag såg nu att C inte var ett alternativ. CH då? Eller blir det tje-ljud eller bara helt totaltokigt? Jag skulle verkligen dra mig för att jävlas med barnet i onödan...
    Jo det skulle bli ett tje-ljud. Det finns ingen annan stavning om man ska uttala det som vi tänkt.

Jag avskrev ju namnet efter bara en dags fundering, och det var typ en månad sedan. Det kom bara upp igen i mina tankar nyligt eftersom hon nu, vid sex veckor, börjar ha en sån härlig personlighet! Och jag törs inte ens säga åt pappan att jag funderar på det igen, för jag var så anti i början att jag inte vill att han ska börja hoppas igen.

Det är väl eget gammalt groll som spökar nu när man har välkomnat en ny människa till världen. Man vill ju inte att de ska bli retade osv... visst finns det annat att retas för, men man vill ju inte ge det en extra skjuts precis.

Jättebra att höra utomståendes tankar kring detta - vi håller namnprocessen "hemlig" för släkt och vänner eftersom vi tycker den är jättejobbig och svår, även utan deras välmenande inlägg och icke efterfrågade förslag. De får veta när vi skickat in papprena
Svar på tråden Retad för/problem med initialer?