Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Groundhog

Retad för/problem med initialer?

Hej på er!
    Skulle gärna vilja få lite synpunkter på följande dilemma...

Vi har fått en underbar dotter och pappan vill att hon ska heta ett namn som börjar på K. Det är ett jättefint namn och nu när personligheten börjat utvecklas, så skulle detta namn passa som hand i handsken. "Problemet" är bara att vårt efternamn också börjar på K.

Initialerna skulle alltså bli KK... Jag är emot detta eftersom jag vet hur elaka barn kan vara, speciellt i tonåren när sex kommer på tapeten och ungarna börjar stoltsera med allsköns uttryck som de har lärt sig

Pappan tycker jag bara svamlar och att det finns fullt med folk som har initialer som anspelar på dåliga grejer, osv. Men som sagt, det känns som om det finns nog med grunder för att ungar ska bli mobbade, utan att de ska bli kallade slampor pga deras initialer...

Jaja, nu har jag funderat så länge på detta och grejen är ju att namnet är väldigt passande för denna unga dam. Och nej, tyvärr, det går inte att stava namnet med C istället, då skulle det uttalas S.

Vad tycker ni? Finns det någon med bra/dåliga erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Retad för/problem med initialer?
  • Zimlis
    idiblon skrev 2009-03-11 12:45:53 följande:
    Men Gud, jag blir så nyfiken på att höra kombinationen för att kunna "avgöra".
    Jag med *erkänner direkt*

Ni får väl byta efternamn om nu förnamnet passar henne perfekt{#lang_emotions_dreamer}
    Klia en hund och du har funnit en fast anställning.
  • Kinya

Jag har mindre smickrande initialer, AS. Och var mobbad under delar av grundskolan men jag kan inte komma ihåg att de mobbade mig för mina initialer. Någon har väl nämnt att kombinationen är mindre smickrande men inte på ett mobbande sätt.

• Lovlinesss 3

Det där med initialer går vell lite i mode, gör det inte? När jag var liten så använde alla sina initialer på kläder och annat, till och med försklelärarna avände det på barnens saker då.
    Men nu när man är ute på förskolan står oftast hela namnet i kläderna t.ex Emma S eller så. Om det finns två med lika namn brukar de ordna det med.

Själv har jag samma initialer som min farfar, det var lite jobbigt när han hade märkt någon väska med initialerna och jag trodde det var min när jag var liten :P.

• Gullan30

Ser inga problem med initialerna KK, varför skapa problem innan de finns?
    Min svåger heter David Ögren alltså DÖ,
    men han hade inga problem med det alls i skolan!

• LAV0LINA

Jag gick skola med en (kille) som hade initialerna BH - det var ingen mobbing där vad jag kan minnas!

Det närmar sig! BF 8 april -09
  • Marge75
    Groundhog skrev 2009-03-11 12:37:49 följande:
    Usch, nu ser jag att det är väldigt delade meningar därute. Jag anade att det inte bara är jag som drar mig för detta. Fasen också
    Så särskilt delade meningar är det väl inte ...? Tycker att det är alldeles ovanligt samstämmiga kommentarer om att barn retas, men att initialer inte är något större problem.
  • annsedi

Går det att göra om namnet till ett dubbelnamn? Eller ta med andranamnets initial också? Eller gör andranamnet till förstanamn (Det spelar ju ingen roll vilket av namnen som används som tilltalsnamn)?!

Jag tilltalas vid mitt andranamn, som är ett dubbelnamn, och har mitt förstanamn som smeknamn. Och de bokstäverna använder jag när jag skriver signaturer.

Om initialerna t.ex bli KAK, kan man ju kalla henne Kakan! En riktig goding till kaka!

Sedan är det nog viktigt att försöka ge sitt barn sådan självkänsla att "retning" inte biter! Jag blev själv retad under hela grundskolan... Min syster heter Gunilla då blev jag mini-Gunilla, jag har bruna ögon =brun-öga, jag har alltid varit rund och då är man ju "tjockis"... Det går inte att skydda barnen från vad andra barn säger...

ASW

• lingondripp

Bara ni inte döper henne till nåt dubbelnamn med andra namnet Ulla ska det nog inte bli några problem!

Men ärligt talat, när barnen är så pass gamla att de vet vad KK är så tror jag de har vuxit ifrån att retas för namnet. Jag tycker du oroar dig för mycket, det känns lite orimligt att skydda henne mot EVENTUELLA små gliringar genom att inte låta henne ha det namnet ni tycker passar.

Det känns också ganska långsökt för mig, jag har aldrig ens hört talas om att nån retas för initialer..?

• Agapi

Tror inte de är någon fara faktiskt. Jag tror de är mycke sällan sånnt här är början till någon mobbing/retningar utan att de oftast handlar om att någon "valts ut" och därefter börjar man leta efter saker att hacka på.

Tycker inte man ska välja bort ett namn pga detta.

(jag kom förövrigt på bara för något år sen att jag har ASETH som initialer =P)

• musli
    Agapi skrev 2009-03-11 14:53:22 följande:
    Tror inte de är någon fara faktiskt. Jag tror de är mycke sällan sånnt här är början till någon mobbing/retningar utan att de oftast handlar om att någon "valts ut" och därefter börjar man leta efter saker att hacka på. Tycker inte man ska välja bort ett namn pga detta. (jag kom förövrigt på bara för något år sen att jag har ASETH som initialer =P)
    Jag växte upp med initialerna BB men sen när jag var i tjugo-årsåldern så tog jag min mammas flicknamn till efternamn och  fick då initialerna BH och jag kan lätt säga att det är numera (i trettio-årsåldern) som det blivit roligt bland folk att kommentera det???
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Tjej 83

i skolan skulle vi logga in med bokstäver från våra namn, 2 från efternamnet o 1 från förnamnet, o syrran fick då RÖV. inte så kul men ingen som reta henne för det, bara hon som ville ändra men fick inte,
    rektorn fick ändra då han hade LIK,
    men nee jag tror ingen bryr sig om KK. (som jag skrev innan)
    eller jag vet inte vad barn retas för nu för tiden. men för ca 15 år sen så retade de mig för jag hade märkeskläder o inte de anda barnen.
    sjukt eller?
    nu har alla märkeskläder. jaja så kan de va.

nej är namnet fint så ta det! ja hade inte gett upp ett fint namn bara för jag tror att nån kommer reta mitt barn.

Svar på tråden Retad för/problem med initialer?