Inlägg från: Lilla my 2 |Visa alla inlägg
  • Lilla my 2

Hur ska jag hantera/behandla min arga 4 åring

Mitt bästa tips är att ignorera och att distrahera.

Ignorera småsaker som inte är "farliga" för någon. Får han ingen uppmärksamhet så brukar det inte vara så kul.
    Oftast är det så att barn vill bli "sedda" hela tiden och när dom börjar med något man inte gillar så får man försöka distrahera dom med något annat så att dom glömmer vad dom börjat med.
    Gränsen går, tycker jag, när dom börjar slå andra. Då kan man ta till en tankepaus.
    Då får barnet sitta på en stol, en matta eller något annat där varken leksaker eller tv finns i närheten. Då får dom tänka i 3 minuter på vad som egentligen hände.

Detta måste man förklara innan man drar igång något så dom vet vad som kommer att hända.

Sedan är det jätte viktigt att uppmuntra och berömma varje liten sak som dom gör som är bra!!
    Du kan även börja med lite småbelöningar.
    Då kommer du och sonen te.x överrens om att han inte gnäller när ni går hem från dagis så får han ett klistermärke som ni sätter upp på hans klistertavla.
    När han sedan har samlat t.ex. 5 märke så får han ett tuggumi, en liten bil, en liten bok eller vad ni nu kommer överrens om.

Sedan är det bara att berömma, berömma och berömma så fort han gjort något bra och ignorera, ignorera, ignorera allt som är "dåligt".
    Då blir han "programmerad" att allt han gör som är bra hamnar i fokus och allt "dåligt" han gör då är det ingen som "ser" honom.

Hoppas du fick lite tips.

PS. Lycka till och håll modet uppe.

Svar på tråden Hur ska jag hantera/behandla min arga 4 åring